cetba_RLB54 Četba ke kursu RLB54 „Buddhistická ikonografie”: 1. Moore Albert C., Iconography of Religions: An Introduction, Philadelphia: Fortpress 1977, s. 142-169. Early_Buddhism-_from_Aniconic_to_Iconic_142-69_.pdf, 957.9 KB 2. Gaulier Simone – Jera-Bezard Robert, „Buddhist Iconography”, in: Kitagawa Joseph M. – Cummings Mark D., eds., Buddhism and Asian History, New York: Macmillan Publishing Company 1987, s. 341-249. Snellgrove David L., „Celestial Buddhas and Bodhisattvas”, in: Kitagawa Joseph M. – Cummings Mark D., eds., Buddhism and Asian History, New York: Macmillan Publishing Company 1987, s. 373-387. Iconography_Celestial_Buddhas.pdf, 950.4 KB 3. Moore Albert C., Iconography of Religions: An Introduction, Philadelphia: Fortpress 1977, s. 170-203. Religions_of_East_Asia-_China_Japan_Tibet_170-203_.pdf, 1.2 MB 4. Moore Albert C., Iconography of Religions: An Introduction, Philadelphia: Fortpress 1977, s. 136-142. Sages_and_Saints_from_India-_Buddhism_and_Jainism_136-42_.pdf, 267 KB 5. Reynolds Valrae – Gyatso Janet – Heller Amy – Martin Dan, From the Sacred Realm: Treasures of Tibetan Art from the Newark Museum, Munich – London – New York: Prestel 1999, s. 171-179. Tibetan_Art_from_The_Newark_Museum.pdf, 499.1 KB 6. Jisl Lumír, Umění starého Mongolska, Praha: SNKLU 1961, s. 15-22. Umeni_stareho_mongolska.pdf, 295.9 KB 7. Dagyab Loden Sherap, Tibetan Religious Art, Wiesbaden: Otto Harrassowitz 1977, Vol. I-II. Tibetan_religious_art.pdf, 6,3 MB 8. Huntington Susan L., „Aniconism and the Multivalence of Emblems: Another Look“, Ars Orientalis 22/1, 1992, s. 111-156. huntington_1992.pdf 9. Dehejia Vidya, „Aniconism and Multivalence of Emblems“, Ars Orientalis 21/1, 1991, s. 45-66. deheija_1991.pdf 10. Schmid Toni, The Eighty-Five Siddhas, Stockholm: Statens Etnografiska Museum 1952, 170 s. The Eighty-Five Siddhas.pdf 11. Badmažapov Cyren-Bazar, „Ikonografija i iskusstvo tibetskogo buddizma“, in: Abajev N. V. (Ed.), Tibetskij buddizm: Teorija i praktika, Novosibirsk: Nauka 1995, s. 197-207. badmazapov_1995.pdf 12. Jackson David, „Lineages and Structure in Tibetan Buddhist Paintings: Principles and Practice of an Ancient Sacred Choreography“, Journal of the Association of Tibetan studies, 2005, no. 1, p. 1-40. jacksonJIATS_01_2005.pdf 13. Jain P. C. „Putting the Ocean in a Bowl: The Origin of the Buddha Image“ budhaimage.pdf 14. Kumar Nitin, „Wrathful Guardians of Buddhism: Aestetics and Mythology“ wrathful.pdf 15. Gombojeva Alla Š., „Buddijskaja tanka Burjatii (k voprosu o periodizacii, terminologii, ikonopisnych školach)“ In: Sbornik statej. Muzej istorii Burjatii im. M. N. Changalova. Vypusk 2. Ulan-Ude 1999, s. 34-40. gombojeva.pdf 16. Kozicz Gerald, „The Wanla Temple“, in: Klimburg-Salter Deborah – Allinger Eva, eds., Buddhist Art and Tibetan Patronage: Ninth to Fourteenth Centuries, Leiden: Brill 2002, s. 127-136. Buddhist Art and Tibetan Patronage.pdf Tato drobná „čítanka” vybrané základní literatury o buddhistické ikonografii představuje jak povinné texty, které si musí každý posluchač/ka kursu buď pročíst, přehlédnout a v některých uvedených případech i podrobněji prostudovat, tak i texty nepovinné, řekněmě doplňkové. Vzhledem k tomu, že literatura v češtině prakticky k tomuto tématu chybí, jsou do čítanky zařazeny texty převážně v angličtině. Pochopitelně ne vše, co je v nich uvedeno má stejný význam a není třeba vše číst a studovat se stejnou intenzitou. Tak například základní (a poměrně stručný a hutný) je text od Simony Gaulier a Roberta Jera-Bezarda (č. 2) a tomu bude vhodné věnovat větší pozornost (i kvůli testu případnému, mimochodem). Podobně, ale v menší míře to platí i o druhém textu pod tímto číslem od Davida Snellgrova. Nejrozsáhlejší jsou příspěvky od Alberta C. Moora (č. 1, 3 a 5) a bude jistě vhodné si je pročíst a věnovat zvláštní pozornost těm pasážím, které popisují a vysvětlují jak jednotlivé ikonografické budhistické atributy, tak i historický kontext a vývoj hlavních proudů buddhismu. Oproti jiným textům v čítance, je hojně doprovázen černobílými ilustracemi, které vhodně doplňují text: i jim, prosím, věnujte pozornost. Oproti běžným zvyklostem ve vědecké literatuře jsem vypustil číslované poznámky z Moorova textu, odkazují pouze na literaturu a nevysvětlují (jako poznámky pod čarou) nic podstatného, takže jejich absence není na závadu. Ostatně literatura na kterou A. Moore odkazuje je již poněkud zastaralá. Je mi jasné, že právě Moorův text je nejrozsáhlejší a že může pro některé z Vás představovat jistý problém, čili v tomto případě doporučuji jeho četbu, některé pasáže jsou více, některé méně důležité, buď Vás na to upozorním, nebo to ponechávám na Vaší intuici, zkuste si z něj vybrat to, co považujete za podstatné a důležité, tj. zaměřte se na základní věci, k detailům a podružnostem se můžete vrátit – bude-li Vás to ještě interesovat – kdykoliv později. Následující text od Janet Gyatso (5) je stručný a zaměřený speciálně na tibetskou buddhistickou ikonografii, věnuje se jak jejímu významu v náboženské praxi, tak i tvorbě zobrazení postav panteonu. Je to text zajímavý a velmi poučený, věnujte mu, prosím pozornost a přečtěte si ho. Text č. 6 je český (Jisl Lumír, Umění starého Mongolska) a tudíž předpokládám, že si ho pečlivě prostudujete. Text č. 7 Lodön Šerap Dagjaba nazvaný Tibetan Religious Art představuje velmi fundovaný úvod to tibetské buddhistické ikonografie z pera tibetského učence. Tento text není nutné podrobně studovat, ale je vhodné se s ním seznámit. Následující dva texty (č. 8. S. Huntington, „Aniconism and the Multivalence of Emblems: Another Look“ a V. Dehejia, „Aniconism and Multivalence of Emblems“) představují akademickou polemiku ohledně pojmu anikonismu. Texty jsou určeny pouze pro zájemce, není nutné je v rámci kursu znát. Text č. 10 (Schmid Toni) je v souboru pouze pro doplnění a není potřeba ho znát; totéž platí o textech č. 11 (Badmažapov Cyren-Bazar), č. 12 (David Jackson), č. 15 (Gombojeva Alla) a č. 16. (Kozicz Gerald). Text č. 13. (Jain, Putting the Ocean in a Bowl: The Origin of the Buddha Image) naopak doporučuji ke studiu, je to stručné a přehledné, včetně ilustrací. Text č. 14 (Kumar Nitin, Wrathful Guardians of Buddhism: Aestetics and Mythology) je určen pro zájemce, není třeba ho nějak zvláště studovat.