Hodnocení kurzu Kurz Pedagogiky bude zakončen zkouškou. Známku bude tvořit hodnocení tří různých úkolů. 1. Písemný test znalostí na konci kurzu 60 bodů 2. Zpracování tématu z pedagogiky podle kritérií 25 bodů 3. Zpracování individuálního portfolia 15 bodů Výsledné hodnocení: A 100 – 94 bodů B 93 – 87 bodů C 86 – 80 bodů D 79 – 73 bodů E 72 – 66 bodů Témata v učitelské pedagogice Ve skupině 4 lidí zpracujete vybrané téma (nebo po konzultaci zpracujete vlastní), které pak budete prezentovat svým kolegům a odevzdáte je zpracované i písemně. Zpracovaný text by měl mít podobu studijního materiálu pro vaše kolegy, jeho rozsah byl měl být 6 – 10 stran. Text by měl být členěný, vycházet z odborné literatury (kterou bude řádně citovat), bude jasné, kdo je jeho autorem. Text bude tvořit jeden logický celek, měl by být napsán srozumitelně a téma pokud možno úplně pokrývat (lze konzultovat s vyučující). Ústně byste měli jako skupina připravit prezentaci hlavních a důležitých témat z textu, a to v časovém limitu 15 minut. Nejde o to, abyste text přečetli, ale volně přednesli nejdůležitější informace. Bodové hodnocení: o odevzdání písemné podoby zpracovaného tématu v den prezentace 5 b. o formální úprava (jména autorů, název tématu, řádné citování bibliografických údajů, jednotná úprava textu) 5 b. o obsah (logičnost členění textu, srozumitelnost, podstatné informace k tématu) 10 b. o prezentace (kontakt s publikem, schopnost zaujmout, dodržet čas) 5 b. Témata ke zpracování Učení o motivace k učení u středoškoláků Učitel a jeho profese o autorita učitele (Karnsová, M.: Jak budovat dobrý vztah mezi učitelem a žákem, Vališová, A.: Autorita jako pedagogický problém.) o psychohygiena učitele (Hennig, C, Keller, G.: Antistresový program pro učitele, ) o komunikace učitele se studenty (Mareš, J., Křivohlavý, J.: Sociální a pedagogická komunikace ve škole, Křivohlavý, J.: Jak si navzájem lépe porozumíme, Navrátil, S., Klimeš, K., Fleischmann, O.: Komunikace v pedagogických situacích, Vališová, A.: Hry s odkrytými kartami aneb otevřená komunikace, Vališová, A: Asertivita v rodině a ve škole aneb Zásady přímého jednání mezi dětmi, rodiči a učiteli.) o komunikace s rodiči (výše uvedené + Rabušicová, M. aj. Škola a/versus rodina. Rodinná výchova o výchova dítěte ve věku 0 – 7, 7 – 14, 14 – 18 let (zásady a rady rodičům, popř. vychovatelům) (Prekopová, J.: Malý tyran, Raser, J.: Jak vychovávat děti, se kterými se dá žít, Matějček, Z.: Rodiče a děti, Biddulph, R.: Proč jsou šťastné děti šťastné, Berneová, P., H.: Jak nevychovat dítě s pocitem méněcennosti aj.) o „klinické rodiny“ – rodiny v netypické situaci (s nemocným rodičem, postiženým dítětem, s alkoholikem apod.) (Matoušek, O.: Rodina jako instituce a vztahová síť, Vágnerová, M.: Psychopatologie pro pomáhající profese) o Co se závislým dítětem? (Nešpor, K.: Návykové chování a závislost. ) o život a potřeby postižených dětí (i v návaznosti na učení) – nevidomé dítě, dítě hyperaktivní atd. (Chvátalová, H. Jak se žije dětem s postižením, Zelinková, O.: Poruchy učení, Riefová, S., F.: Nesoustředěné a neklidné dítě ve škole, Kerr, S.: Dítě se speciálními potřebami.) Prostředí a výchova o výchova proti rasismu a xenofobii (Říčan, P.: S Romy žít budeme – jde o to jak, Šišková, T.: Výchova k toleranci a proti rasismu) o globální a ekologická výchova ve společenskovědních předmětech na SŠ (Pike, G., Selby, D.:Globální výchova, Máchal, A.: Špetka dobromysli) o mediální výchova (Blažek, B. Tváří v tvář obrazovce, Blažek, B.: Venkov, města, média) o šikana ve škole (Kolář, M.: Skrytý svět šikanování ve školách, Kolář, M.: Bolest šikanování) o třída jako sociální systém Školský systém o jednotlivé reformní alternativy – charakteristika, situace ve světě a u nás (Waldorfské školy, školy M. Montessoriové, Daltonské školy, Freinetovské školy, Jenský plán) (Průcha, J. Alternativní školy, Svobodová, Jůva: Alternativní školy) o moderní alternativy (s akcentem na střední školy) o srovnání systému středních škol v zahraničí a u nás (materiály ÚIV) + další témata, která navrhnete Portfolio V podstatě jde o složku s individuálně zpracovanými úkoly, které budou zadávány v průběhu kurzu. Úkoly budou zaměřeny na sebereflexi, seberozvoj studentů nebo na hledání a získávání podpůrných informací a zdrojů ke studiu učitelství. Portfolio si každý zpracovává sám v takové formě, která mu vyhovuje. Přinese je vyučující k nahlédnutí v den písemné zkoušky a tehdy bude také obodováno. Předpokládám, že budou 3 úkoly, při bodování budu brát na zřetel, zda jsou úkoly zpracované úsporně (formálně) nebo se snahou o vlastní obohacení.