3.tematický celek: Světský jednohlas 3.1 Základní charakteristika a odlišení od jednohlasu duchovního (podíl světského jednohlasu na vývoji středověké hudební kultury: subjektivizace tvorby, poetizace tvorby, profesionalizace tvorby, rozvoj formového myšlení – repetiční princip jako formotvorný prvek, tři základní formotvorné typy) 3.2 Francouzská dvorská lyrika a její charakteristika 3.2.1 Trubadúři – charakteristika a hlavní představitelé 1. generace: Vilém IX. Akvitánský – hrabě z Poitiers 2. generace: Jaufré Rudel, Marcabru 3. generace: Bernard de Ventadron, Bertran de Born 4. generace: Piere Vidal, Raimbaut de Vaqueiras, Bertran de Born 3.2.2 Truvéři – charakteristika a hlavní představitelé 1. generace: Chrétien de Troyers, Richard Lví srdce, Blondel de Nesle 2. generace: Thibaut IV. de Champagne, Gautier de Coinci 3. generace: Jehan Bretel, Adam de la Halle 3.3 Německý minnesang, jeho charakteristika a hlavní představitelé 1. generace: 5 anonymních autorů 2. generace: Jindřich VI. (syn Friedricha Barbarosy), Friedrich von Hausen, Heinrich von Rugge 3. generace: Reimar von Hagenau, Niedhart von Reuenthal, Walther von der Vogelweide 4. generace: Heinrich von Meissen (Frauenlob), Wizlav III (rujánský kníže), Tannhäuser 5. generace (pozdní přelom 14. a 15.stol.): Salcburský mnich, Oswald von Wolkenstein (poslední minnesänger) 3.4 Žákovská poezie (Ordo vagorum – clerici vagantes- Carmina burana [Benediktbeuren, Bura Sancti Benedicti, J.A.Schmeller 1847] ) 3.5 Cantigas (Alfons X. Moudrý- el Sabio) 3.6 Ohlasy dvorské a milostné lyriky v české středověké hudbě Literatura: [1] Černý, Václav: Soustavný přehled obecných dějin literatury naší vzdělanosti (ed. Otakar Mališ), 1. sv.: Středověk, H&H, Praha 1996 [2] Falvy, Zoltan: Mediterranean Culture and Troubadour Music, Budapest 1986 [3] Gennrich, Friedrich: Der musikalische Nachlass der Troubadors. Prolegomena, Langen bei Frankfurt 1965 [4] Gülke, Peter: Mönche, Bürger, Minnesänger, Leipzig 1975 [5] Hoffmann-Axthelm, Dagmar: Burg und Hof. In: Neues Handbuch der Musikwissenschaft, Band 2: Die Musik des Mittelalters, Laaber-Verlag, Laaber 1991, s.227 – 231 [6] Lug, Robert: Minnesang. In: Neues Handbuch der Musikwissenschaft, Band 2: Die Musik des Mittelalters, Laaber-Verlag, Laaber 1991, s. 305-316 [7] Michels, Ulrich: Encyklopedický atlas hudby, Nakladatelství Lidové noviny, Praha 2000