Knihovny a vzdělávání Mgr. Jana Nejezchlebová Moravská zemská knihovna jananej@mzk.cz Obsah prezentace n Legislativa n Mimoškolní vzdělávání n Sekce vzdělávání SKIP n Knihovny jako centra celoživotního vzdělávání Úvod n Rozvoj společnosti – globální celosvětová potřeba n Rok celoživotního vzdělávání 1996 n Mezinárodní dokumenty n Legislativa a dokumenty ČR Knihovník v 21. století Od 90. let výrazné rozšíření služeb knihoven - informační technologie ... Knihovník, jako prostředník mezi uživatelem a knihovnou, jako ten, kdo zavádí, využívá, ale také učí jak využívat nové služby, musí být na tyto změny připraven. Vzdělávání pro 21. století n Zpráva Mezinárodní komise pro výchovu a vzdělávání vypracovaná pro UNESCO – koncepce učení, které probíhá celý život n Změna pohledu na učení – zodpovědnost má nejen stát, ale i samotný jednotlivec a zaměstnavatel Vzdělávání pro 21. století 4 základní typy učení: n Učit se poznávat n Učit se jednat n Učit se žít společně n Učit se být Mezinárodní komise UNESCO r. 1993, J. Delors Aktivity IFLA Koncept návrhu projektu pod vedením Sekce veřejných knihoven IFLA n Sběr informací a analýza n Vztahy mezi úpravou interiérů a vnitřní strukturou VK a prostředním podněcujícím vzdělávání n IT Koncept návrhu projektu IFLA n Rozvoj styků a spolupráce s výchovně vzdělávacími institucemi n Příprava knihovníků n Pedagogické metody a postupy Doporučení na konferenci UNESCO CONFINTEA 2007 Memorandum o celoživotním vzdělávání n Základní dokument ucelené strategie celoživotního vzdělávání Evropská komise zpracovala 2000 (vyšlo 30. 10. 2000 v Bruselu). V roce 2001 celoevropská veřejná diskuse. Vzdělávání chápe jako každou cílenou vzdělávací činnost, jejíž účelem je stálé zlepšování vědomostí, zručností a celkových způsobilostí … Memorandum o celoživotním učení n 6 klíčových myšlenek: - Nové základní dovednosti pro všechny - Více investic do lidských zdrojů - Inovace ve vyučování a učení - Oceňovat učení - Přehodnotit poradenství - Přiblížit učení domovu http://www.nvf.cz/archiv/memorandum Memorandum klade důraz na n Kontinuitu celoživotního vzdělávání- bez ohledu na životní etapu, čas, formu vzdělání n Podporu aktivního občanství n Podporu zaměstnatelnosti n Koncepční pojetí vzdělávání n Propojení formálního, neformálního a informálního vzdělávání a učení Lisabonská strategie n Od roku 2000 je takto označován program radikálních reforem Souvisí s neuspokojivým vývojem zaměstnanosti a pomalým růstem produktivity práce v Evropě (malá podpora vědy a výzkumu, pomalé zavádění nových technologií, překážky v podnikání) n Tři pilíře – ekonomický, sociální, ekologický n Zapojení ČR, od roku 2003 v souhrnném hodnocení Lisabonská strategie n Strategický plán vzdělávání do roku 2010 formulovala EU na zasedání Rady Evropy v březnu 2000 v Lisabonu – cílem ekonomika, hospodářský růst n Nový fenomén, požadavek rozvíjení tzv. klíčových kompetencí http://www.vláda.cz/scripts/detail.php?pgid=118 Kompetence n Pojem kompetence (key competencies), označuje souhrn vědomostí, dovedností a postojů, které lze uplatňovat v rozmanitých profesích i v osobním životě v oblasti vzdělávání je používán od konce 90. let 20. století Definice OECD n Kvalifikace je formální výsledek akreditačního nebo validačního procesu. Určitá kvalifikace poskytuje uznání hodnoty na trhu práce a v dalším vzdělávání. n Kompetence je způsobilost, která přesahuje vlastnictví znalostí a dovedností. Obsahuje znalosti získané zkušeností, dále funkční kompetenci (know-how), osobní kompetenci,etickou kompetenci. http://www.nuov.cz/Zpravodaj Klíčové kompetence n Komunikace v mateřském jazyce n Komunikace v cizím jazyce n Matematická gramotnost a kompetence v oblasti přírodních věd a technologií n Kompetence v oblasti informačních a komunikačních technologií n Kompetence k učení (učit se učit) Klíčové kompetence n Interpersonální sociální a občanské kompetence n Podnikatelské dovednosti n Kulturní rozhled Společný základ pro evropské systémy vzdělávání a odborné přípravy Identifikované pro etapu základního vzdělávání, dále rozšiřované, prohlubované … Kodaňská deklarace n Příprava rozšíření evropské spolupráce v odborném vzdělávání a přípravě n Význam role evropských sociálních partnerů pro rozvoj, oceňování, uznávání odborných kompetencí a kvalifikací na všech úrovních n Cílem vytvořit základ pro mobilitu a snadnější přístup k celoživotnímu vzdělávání Schválená 30. listopadu 2002 http://www.mvcr.cz/2003/casopisy/vs/0431/tema1_info.html Maastrichtské komuniké n Ministři odpovědni za odborné vzdělávání a přípravu 32 zemí v Evropě (14. 12. 2004) n Komuniké o budoucích prioritách evropské spolupráce n Modernizace systémů OVP n Integrovat Evropany do tvořící se znalostní společnosti Maastrichtské komuniké n Spojilo Kodaňský proces pevněji s pracovním programem Vzdělávání a odborná příprava 2010 (2004) n Zavedlo národní priority : zlepšit investice, zaměřit se na ohrožené skupiny, rozvíjet metody otevřeného učení, rozvíjet pedagogické metody n Na evropské úrovni: rámec kvalifikací, systém kreditů http://www.nuov.cz/public/File/vzdelavani_v_eu/maastricht.pdf Helsinské komuniké n Dvojí úkol: zaujmout mladé lidi a pracující n Přispívat ke konkurenceschopnosti a zlepšovat sociální soudržnost n Evropská a národní politika pro zlepšování odborného vzdělávání a přípravy http://www.nuov.cz Reakce České republiky Strategie rozvoje lidských zdrojů v ČR Rozvoj lidských zdrojů – celoživotní vzdělávání - Učení formální i neformální - Učení z praxe (informální) - Kontinuita vzdělávání Příprava lidí pro informační společnost n Informační gramotnost n Občanská gramotnost n Gramotnost jazyková, ekonomická … Dne 3. 3. 2003 usnesením č. 210 schválila vláda ČR novou verzi Strategie http://www.nvf.cz/projekty Státní informační a komunikační politika n Dokument schválený usnesením vlády č. 265 ze dne 24. 3. 2004 (do roku 2006) 4 prioritní oblasti: . Dostupné a bezpečné komunikační služby . Informační vzdělanost . Moderní veřejné on-line služby . Dynamické prostředí pro el.podnikání Informační vzdělanost n Knihovny by měly zajistit rovný přístup k tradičním i elektronickým informačním zdrojům pro oblast vzdělávání, výzkumu, vývoje a podnikání n Rozšířit počítačovou gramotnost alespoň na polovinu obyvatelstva do roku 2006 n Systematicky zvyšovat informační gramotnost pracovníků vzdělávacích institucí (učitelů, knihovníků) n Podporovat vytvoření odpovídající nabídky výuky informační gramotnosti a příležitostí pro elektronické vzdělávání jako součásti celoživotního vzdělávání Celoživotní vzdělávání Knihovní zákon č. 257 Sb., § 15, odst.1 (j) zabezpečení dalšího odborného vzdělávání pracovníků knihoven Koncepce rozvoje knihoven 2004 - 2010 zajistit odbornou přípravu a celoživotní vzdělávání pracovníků knihoven Celoživotní vzdělávání n Zásadní koncepční změna v pojetí vzdělávání n Změna organizačního principu vzdělávání n Všechny formy chápány jako propojený celek Změny ve školství n Rámcové vzdělávací programy n Školní vzdělávací programy n Do praxe 2007/2008 základní školství n Pilotní příprava 2007/2008 a realizace 2009 střední školy a gymnázia http://www.rvp.cz Strategie celoživotního učení ČR n Vláda schválila Strategii celoživotního učení v České republice – usnesení č. 761 ze dne 11. července 2007 n Mapování této oblasti a návrhy na podporu a rozvoj celoživotního učení n Implementační plán Strategie do 31. 12. 2008 Projekt DECIDoc Evropská rada informačních asociací se pokusila definovat základní kompetence informačních pracovníků v projektu DECIDoc (od roku 1998 do roku 2001 a pokračuje dále) Vznikl tak návrh Směrnice kompetencí knihovnických a informačních pracovníků Průvodce dovednostmi Kompetence – soubor znalostí a dovedností potřebných pro vykonávání odborné praxe a pro profesionální chování Evropský průvodce kompetencemi v oboru knihovnických a informačních služeb. Praha, SKIP ČR 2006. 91 s. – Aktuality SKIP, Sv.23. Mimoškolní vzdělávání n Profesní kompetence tedy odborné znalosti a dovednosti n Evropský standard počítačové gramotnosti Mimoškolní vzdělávání n Určeno knihovníkům v pracovním procesu n Umožňuje prohloubení, rozšíření i doplnění odborné kvalifikace n Nedílnou součástí knihovnické praxe ve všech typech knihoven Úkol krajských knihoven n Zajistit vzdělávání pro všechny knihovny v krajích n Koncepce vzdělávání v krajích přehled o situaci a zajištění systematičnosti ve vzdělávání n Pasivní i aktivní vzdělávání Mimoškolní vzdělávání v praxi n Odborné vzdělávání - Rekvalifikační kurz pro knihovníky - AACR2/UNIMARC (obecná pravidla) - Nové trendy ve věcné katalogizaci - Kurzy - Semináře Mimoškolní vzdělávání v praxi n Práce s informačními technologiemi n Vzdělávací centra krajských knihoven projekt VISK (VISK2) Základní kurzy práce s ICT - prioritou 1 pracovník veřejné knihovny z menších měst a obcí (grant MK ČR) SEKCE VZDĚLÁVÁNÍ SKIP n Nástupnická organizace Výukového centra MOLIN n Vznikla v roce 2002 n Prezentace vzdělávacích aktivit knihoven ČR n Spolupráce a koordinace Sekce vzdělávání SKIP n Spolupráce s oborovými školami n Spolupráce se zahraničními partnery n Získání grantu na projekty Analýza vzdělávacích potřeb v instituci/knihovně a Lektorské dovednosti Aktivity sekce n Publikování v odborném tisku n Příprava standardů různých typů knihovnických kurzů n Zajistit kvalitní certifikaci n Koncepce celoživotního vzdělávání knihovníků n Propojit se standardy kariérního růstu Obsahová náplň vzdělávacích center n Odborné znalosti z oboru n Práce s IT n Osobnostní a sociální kompetence n Regionální rozměr vzdělávacích center n Koncepce mimoškolního vzdělávání v krajích Strategický cíl sekce vzdělávání n Vybudovat a prosadit systém dalšího vzdělávání knihovníků v ČR n Vytvořit standardy vzdělávání, prioritně odborných kurzů n Iniciovat distanční oborové vzdělávání s využitím nových elektronických forem Důvody ? n Zvyšování nároků na odbornou činnost n Rozšiřování a zkvalitňování služeb n Rychlost informačních služeb n Asistenční služby při využívání ICT n Služby uživatelům i občanům Vzdělávání uživatelů n Informační vzdělávání uživatelů Březen - měsíc knihy a Internetu Spolupráce se školami Vzdělávání dospělých Národní program počítačové gramotnosti n Celoživotní vzdělávání a knihovny Univerzita volného času Akademie III. Věku Středisko informací a vzdělávání Nejbližší budoucnost n Informační gramotnost občanů n Spolupracovat více se školami n Využívat marketingové nástroje v oblasti informačních služeb n Zaměřit se na informační vzdělávání dospělých Národní systém knihoven n Knihovní zákon č. 257/2001 Sb. - Spolupráce paměťových institucí - Spolupráce všech prvků systému i okolí Paměťové instituce n Co jsou paměťové instituce? n Je možná spolupráce? n Co máme společné? n Význam spolupráce n Společné oblasti n Strategie VKIS v krajích Kde získáme informace n http://www.nkp.cz/knihovnam/ n konsorcia/skip/SekceVzdel.htm n http://www.stk.cz/Akce n http://www.cz-museums.cz/ n http://www.cz.cultivate-europe.org/ Kde získáme informace? n http://www.unesco.org/education/uie/ n http://www.mzk.cz/aktivity n Webové stránky krajských knihoven Odpovědnost za své vzdělávání má každý knihovník