Informační gramotnost Mgr. Jana Nejezchlebová Obsah • Legislativa • Struktura informační gramotnosti • Informační vzdělávání • Informační centrum školy • Problémy Legislativa • Listina základních práv a svobod • Úmluva o právech dítěte • Memorandum o celoživotním učení • Lisabonský proces Pražská deklarace • Setkání pod názvem Information Literacy Meeting of Experts (Praha 20.-23. 9. 2003) • Závěrečná zpráva Pražská deklarace – informační gramotnost jako klíčová podmínka schopnosti každého člověka umožňující účast na plnohodnotném životě v informační společnosti • Souvisí se všemi oblastmi naší společnosti (specifika) • Výzva pro vlády Lisabonský proces • … změny ve vzdělávání, v odborné přípravě, rozvíjení klíčových kompetencí ve společnosti založené na znalostech. • … připravit na celoživotní vzdělávání • … evropská kurikula se začala zaměřovat na úspěšnou aplikaci vědomostí a dovedností, ne na jejich pouhé předávání ! Nový fenomén ve vzdělávání • Na konci devadesátých let 20. století vstupují klíčové kompetence do oblasti vzdělávání (původně v souvislosti s trhem práce a zaměstnatelností) • Zájem o kvalitu vzdělávání a jeho efektivitu Od dovedností ke kompetencím • Vývoj od pojmu základních dovedností, které úžeji označovaly dovednosti spjaté se čtením, počítáním, případně životně důležité dovednosti • Upřednostněn pojem kompetence, klíčové kompetence (key competencies), který označuje soubor vědomostí, dovedností a postojů Klíčové kompetence • Definovány jako ty kompetence, které představují přenosný a univerzálně použitelný soubor vědomostí, dovedností a postojů, které potřebuje každý jedinec pro své osobní naplnění a rozvoj, pro zapojení se do společnosti a úspěšnou zaměstnatelnost. Klíčové kompetence • Spíše než o funkční gramotnosti se v poslední době hovoří o tzv. klíčových kompetencích - tedy integrovaných schopnostech a dovednostech, které lze uplatňovat v rozmanitých profesích i v osobním životě • Klíčové kompetence jsou těžko měřitelné, uchopitelné (důležitá součást průpravy člověka na plnohodnotný život - práce v týmu, kritické myšlení) Čtenářská gramotnost • Čtení a práce s textem • Aktivity knihoven • Jak (se) učí číst (Praha, ÚIV 2005) • Podpora rozvoje čtenářské gramotnosti návrh opatření - MŠMT Počítačová gramotnost • Je základnou pro rozvoj funkční gramotnosti • Počítače jsou a zůstanou vždy pouze nástrojem • Národní program počítačové gramotnosti • Zaměňování …. Funkční gramotnost • Struktura funkční gramotnosti: - literární gramotnost - dokumentární gramotnost - numerická gramotnost - jazyková gramotnost Pojem informační gramotnost • K dosažení informační gramotnosti musí být jedinec schopen rozeznat, kdy potřebuje informace, dále je vyhledat, vyhodnotit a efektivně využít. Informačně gramotní lidé se naučili, jak se učit … jedna z definic Asociace amerických knihoven (1989) Srovnání • Klíčové kompetence přesahují informační gramotnost • Zahrnují integrované schopnosti a dovednosti, které lze uplatňovat v rozmanitých profesích i v osobním životě • Jejich součástí je kritické myšlení, schopnost vést dialog, žít ve společenství… • Těžko se definují, vymezují • IG je jejich součástí, v informační společnosti nezbytná Informační gramotnost • IG jako struktura: - funkční gramotnost - ICT gramotnost • Rozvíjet IG jako strukturu znamená rozvíjet cíleně její jednotlivé složky Informační gramotnost • Tradičně chápaný informační cyklus: - schopnost identifikovat informační potřebu - nalézt potřebné informace - zhodnotit je, interpretovat - tyto informace efektivně použít Informační cyklus • Slouží jako nástroj při rozvíjení informační gramotnosti • Zpětná vazba IG ve vysokoškolské výuce • Literární gramotnost (čtení s pochopením, interpretace textů, odborné vyjadřování, psaní odborných prací) • Dokumetová gramotnost (práce s formuláři, práce s informačními zdroji, citace) • Numerická gramotnost (práce s grafy, tabulky, výpočty) • Jazyková gramotnost • Počítačová gramotnost Příklady • Zpracování diplomové práce: od práce s informačními zdroji … až po využití ICT • Rešerše: od formulace požadavku, přes zpracování výstupu, vyhledávání v informačních zdrojích až po využití ICT IVIG • Pilotní průzkum 2004 - Výzkum a měření informační gramotnosti na vysokých školách v ČR • Výstup - Standardy informační gramotnosti vysokoškolského studenta • viz Asociace knihoven vysokých škol ČR Manifest UNESCO pro ŠK • Směrnice UNESCO pro ŠK … • Programové vyhlášení IASL o školních knihovnách • Model školní knihovny ... Informační centrum školy • Úloha školní knihovny • Informační podpora výuky • Místo pro práci s informacemi • Studijní a informační centrum • Spolupráce s veřejnými knihovnami • Konference IG Úloha školní knihovny v IV • Informační • Vzdělávací (využívání informačních zdrojů) • Podpora výuky • Podpora čtenářství • Motivační • Komunikační • Relaxace Moderní technologie ve výuce • Stávající školskou reformu nelze realizovat bez funkčního informačního centra na každé škole ing. Bořivoj Brdička, UK Praha http://www.webquest.cz Informační vzdělávání K základním návykům: • Orientace v primárních informačních pramenech • Práce s informační zdroji • Orientace v knihovnách • Orientace v sekundárních informačních pramenech • Základní bibliografické dovednosti • Osobní dokumentace, informační systém • Zpracování relevantního výstupu (tištěný, ústní) Informačně gramotný člověk • Uvědomuje si význam přesné a úplné informace • Rozezná informační potřebu • Dokáže formulovat otázky, informační požadavek • Komplexní využívání informačních zdrojů • Odpovídající vyhledávací strategie • Kriticky hodnotí získané informace • Třídí informace pro konkrétní využití • Zařazuje, propojuje nové informace se svým stávajícím znalostním systémem • Řeší úkoly