Úvod do kognitivní psychologie Předmět zájmu kognitivní psychologie □ Kognitivní psychologie zkoumá mentální procesy determinující lidské jednáni □ ... procesy, jejichž prostřednictvím registrujeme podněty, rozpoznáváme je, uchováváme v paměti a vybavujeme, představujeme si je a v představách s nimi pracujeme (Balota & Marsch, 2004) Jak se učíme řeč? ... Jak vnímáme barvy? ... Jak je možné, že slyšíme i to, co neposloucháme? ... Proč si něco pamatujeme a něco ne? ... Uchováváme v mysli spíš obrazy nebo pojmy objektů? ... Co odlišuje při řešení problémů experty od noviců? ... Proč je očité svědectví tak nespolehlivé? ... Nakolik jazyk předurčuje úroveň poznání? Kognitivněpsychologická perspektiva □ Vzájemné působení a ovlivňování se disciplín kognitivní vědy - propracovaná metodologie, znalosti o struktuře a systémech mysli □ Vliv KP v dalších oborech psychologie - sociální y (atribuční teorie, přitažlivost), y osobnosti (kognitivní teorie emocí, osobnostní konstrukty), yterapie (KBT, gestalt), vývojová y (Piaget, Gibsonová, vývoj kognitivních procesů), neuropsychologie (kognitivní rehabilitace) □ Vliv KP v nepsychologických vědách - etologie (spolupráce, hra, vyhýbání se nebezpečí), kulturní antropologie (Sapir, Whorf, Berlin, Key), jazykověda (Chomsky, Lakoff, Johnson), uměnovědy (kognitivní teorie filmu, teorie barev) Detailnější pohled VNÍMÁNÍ prostoru, barev, pohybu, tváří, oční pohyby, rozpoznávání objektů, figura-pozadí POZORNOST filtr, intenzita, rozdělená, automatické procesy, chybné výkony, mimopozornostní procesy PAMĚŤ struktura, procesy, uchování, vybavení, intereference, amnézie, autobiografická, očité svědectví, implicitní paměť Detailnější pohled MENTÁLNÍ REPREZENTACE propozice, představa, schémata, scénáře, kategorie, prototypy, vědomí MYŠLENÍ řešení problémů, expertství, tvořivost a objevy, usuzování, (i)racionalita, proces rozhodování JAZYK vnímání a produkce řeči, čtení, psaní, porozumění jazyku (slova, příběhy), komunikace, jazyk a myšlení, poruchy (afázie, agnómie, agramatismus), osvojování Přílišný detail? Každá z oblastí kognitivní psychologie má specifické a propracované nástroje poznání, experimentální designy, myšlenková východiska, používaný jazyk, teorie Decoupling problem Občas se objeví pokus o obecnou teorii, případně inspirace, případně studium povahy vzájemného vztahu o pozornost - paměť o jazyk - myšlení/'vnímání o pozornost - vědomí o pracovní paměť - rychlost čtení Historie a prehistorie KP Přírodní filozofie Aristoteles, Lukrécius, Alhazen, Kepler, Descartes, Locke, Berkeley Experimentální fyziologie a psychologie Helmholtz, Fechner, Lipsko (1879), James, Ebbinghaus Gestalt psychologie Wertheimer, Koffka, Köhler, Arnheim Behaviorismus Watson, Skinner, Tolman Kognitivní revoluce Bruner, Newell, Simon, Miller, Broadbent, Neisser Kognitivní revoluce 2 hlavní faktory emergence kognitivní psychologie: o Neudržitelnost behavioristického přístupu o Časový souběh rozvoje vícera disciplín s průnikem zájmů (kybernetika, umělá inteligence, experimentální psychologie, lingvistika) 1953 I 1954 I 1955 I 1956 I Skinner: Verbal Behavior 1957 I Chomsky: Review of Verbal Behavior B re f and: Misbehavior of Organisms i t 1958 I 1959 I 1960 I 1961 I 1967 I í í Cherry: First attention commercially experiment available digital computer í M.I.T. & Dartmouth conferences í Broadbent: flow diagram í Neisser: Cognitive Psychology Metodologie Kognitivní procesy jsou z definice niterné události. Jak se tyto skryté (a vlastně tedy jen předpokládané) aktivity zkoumají? Jakými cestami se lze pokoušet o porozumění fungování lidské mysli? □ Introspekce □ Experiment □ Sledování v přirozených podmínkách □ Případové studie □ Spojení experimentu s měřením aktivity mozku a matematickým modelováním Introspekce Intuitivní řešení zadání = introspekce, vědomá zkušenost Problémy s introspekcí ✓ náchylnost ke zbožným a experimentátorovým přáním ✓ introspekce zpravidla spíše než mentální procesy popisuje kauzální průběh událostí ✓ nepřístupnost neuvědomovaných procesů ✓ nemožná replikace poznatků Introspekce Navzdory tomu se v kognitivně psychologickém výzkumu stále používá (jako doplněk) v studium vědomí, jazyka, popis vividnosti obrazu či vzpomínky Introspekce jako intuitivní řešení? Možná. Na vlastnosti kognitivních procesů a struktur se nicméně usuzuje z chování a měřitelných projevů člověka ... nejlépe v kontrolovaných podmínkách Experiment Experiment = manipulace nezávislými a měření závislých proměnných Přednosti experimentální metody ✓ možnost postihnout kauzální vztah mezi proměnnými ✓ možnost testovat formulované hypotézy ✓ možnost replikace výzkumu Experiment Manipuluji s Měřím ✓ délka prezentace podnětu ✓ velikost podnětu ✓ (sémantická/tvarová) strukturovanost podnětu ✓ způsob odpovídání ✓ podnět známý/neznámý; očekávaný/neočekávaný; významuprostý (non-slovo)/nesoucí význam ✓ distraktory ✓správnost (detekce, diskriminace) ✓ rozptyl, rozložení odpovědí (spolehlivost) ✓ reakční čas ✓ časová řada odpovědí ✓ rozsah (span, chunks - paměť, rozdělená pozornost, řešení problémů) ✓ ... trajektorie očních pohybů, habituace a vyhasínání vjemu ... Experiment Kontroluji ✓ vzhledem k vytyčení problému nezajímavé vlivy - potenciálně matoucí, artefakt, nemožnost jednoznačného určení kauzality Analýza dat ✓ analýza rozptylu - posouzení vlivu faktoru na sledovanou hodnotu ... určení pravděpodobnosti, že vztah mezi n a z proměnnou je náhodný, nebo naopak zákonitý Experiment Design experimentu se liší podle oblasti studia Experiment: Vnímání Experiment: Vnímání Experiment: Reakční čas (b) © 2QQ7 Thomson Higíier Education Experiment: Paměť M I K D A X H L U T B O Q 1 8 3 9 4 2 6 7 9 5 8 9 4 3 1 8 6 8 2 5 9 3 1 8 2 5 1 9 5 3 2 8 6 9 3 60 50 u> 40 c > CO * 30 c 2 I 20 10 0 © 2QQ7 Thomson Higher Education Í19 minutes i 1 hour I 8.75 hours V1 day V2 days 31 days 6 days Time Experiment Slabá místa experimentu ✓ Ekologická validita. Nakolik jsou poznatky experimentu relevantní mimo kontext jejich sběru? o laboratorní = usnadňující podmínky o chování nevede ke změně podmínek ✓ Decoupling problem (?) ✓ Existence interindividuálních rozdílů (?) Srovnávací studie kognitivní procesy v dospělosti a stáří, výkon u nováčků a expertů, srovnání paměťového výkonu u postižených Alzheimerovou nemocí a kontrolní skupiny Sledování v přirozených podmínkách □ Ekologicky validní podmínky (čtení, očité svědectví, nepřítomnost duchem, podprahový účinek reklamy) □ Deníkový záznam (zápis výskytu chybných výkonů, zapomenutí, tip-of-the-tongue v průběhu dne) □ Verbalizace kognitivních procesů při řešení problémů (metoda myšlení nahlas) Případové studie (N = 1) ✓ především u poruch a postižení mozku o hledání dvojí disociace jako dokladu funkčního oddělení procesů ✓ ale také při zkoumání nadaných dětí, mnemoniků, autobiografická paměť Výhody a nevýhody + rozsáhlá, detailní informace o člověku, o jeho vývoji a proměnách - kvalitativní povaha, nemožnost zobecnění poznatků Velká témata Směr zpracování: Vzestupné (bottom-up) x Sestupné (top-down) Vzestupné > S rostoucí vzdáleností od vstupu narůstá i komplexnost reprezentace Sestupné > Reprezentace je spoluurčovaná schématy, pojmy, koncepty, očekáváním Velká témata Směr zpracování: vzestupné Velká témata Směr zpracování: sestupné 5t FA? W * - Word detectors Letter detectors Feature detectors FORK WORD WORK Stimulus Velká témata Do jaké míry zpracováváme mimopozornostní podněty? Kdy dochází k vydělení fokusu zájmu, předmětu zpracování? Early selection x Late selection Velká témata Early selection (před extrakcí významu) — ■ — H (§) /"t\ / \ -L ani, um. Mm nimtJ... v~-—- Velká témata Late selection (po extrakci významu) red green blue orange purple green blue purple red blue orange yellow blue purple red green blue red purple red green yellow purpl Velká témata Oddělené paměťové systémy vs. Sjednocený paměťový systém Paměť >ultrakrátkodobá - krátkodobá - dlouhodobá >epizodická - sémantická >explicitní - implicitní Doporučená literatura v češtině > Eysenck & Keane: Kognitivní psychologie 2008 > Sternberg: Kognitivní psychologie 2002 > Cumminsová: Záhady experimentální psychologie 1998 > Plháková: Učebnice obecné psychologie 2003 > Woodworth & Schlosberg: Experimentálna psychológia 1959 Internetový portál o kognitivní vědě http://www.cogscience.info