Syllabus semináře „Svobodný přístup k informacím“ 5.10.2007 - totalita vs. demokracie – má neomezený vládce důvod a potřebu zpřístupňovat občanům informace? Proč by to měla dělat demokratická vláda? - nástroje totalitní moci – cenzura, propaganda X nástroje demokratické – veřejná kontrola, přístup veřejnosti k infcím = princip dobrovolného omezení moci a princip veřejné kontroly - pokuste se sami vymyslet důvody omezení přístupu veřejnosti k informacím v lib. oblasti - historický a mezinárodní kontext: - svoboda slova (18. století) První dodatek Ústavy USA - svobodný přístup k informacím (2. pol. 20. stol.) – Freedom of Information Act 1966, Electronic Freedom of Information Act (1996); zákony o SPI - Francie 1978, Kanada, Austrálie a Nový Zéland 1982, Holandsko 1991, Maďarsko 1992, Slovensko 2000 Goverment in the Sunshine Act (USA 1976) – nejen výsledky a informace, ale i proces rozhodování vládních úřadů - Všeobecná deklarace lidských práv (Valné shromáždění OSN 1948) čl. 19 Každý má právo na svobodu přesvědčení a projevu; toto právo nepřipouští, aby někdo trpěl újmu pro své přesvědčení a zahrnuje právo vyhledávat, přijímat a rozšiřovat informace a myšlenky jakýmikoli prostředky a bez ohledu na hranice - Úmluva o ochraně lidských práv a základních svobod (č. 209/1992 Sb.) čl. 10 1. Každý má právo na svobodu projevu. Toto právo zahrnuje zastávat názory přijímat a rozšiřovat informace nebo myšlenky bez zasahování státních orgánů a bez ohledu na hranice. Tento článek nebrání státům, aby vyžadovaly udělování povolení rozhlasovým, televizním nebo filmovým společnostem. 2. Výkon těchto svobod, protože zahrnuje i povinnosti a odpovědnost, může podléhat takovým formalitám, podmínkám, omezením nebo sankcím, které stanoví zákon a které jsou nezbytné v demokratické společnosti v zájmu národní bezpečnosti, územní celistvosti nebo veřejné bezpečnosti, předcházení nepokojům a zločinnosti, ochrany zdraví nebo morálky, ochrany pověsti nebo práv jiných, zabránění úniku důvěrných informací nebo zachování autority a nestrannosti soudní moci. - Mezinárodní pakt o občanských a politických právech (č. 120/1976 Sb.) Čl. 19 1. Každý má právo zastávat názor bez překážky. 2. Každý má právo na svobodu projevu; toto právo zahrnuje svobodu vyhledávat, přijímat a rozšiřovat informace a myšlenky všeho druhu, bez ohledu na hranice, ať ústně, písemně nebo tiskem, prostřednictvím umění nebo jakýmikoli jinými prostředky podle vlastní volby. 3. Užívání práv uvedených v odst. 2 tohoto článku s sebou nese zvláštní povinnosti a odpovědnost. Může proto podléhat určitým omezením, avšak tato omezení budou pouze taková, jaká stanoví zákon a jež jsou nutná: a) k respektování práv nebo pověsti jiných; b) k ochraně národní bezpečnosti nebo veřejného pořádku nebo veřejného zdraví nebo morálky. - v právním řádu ČR je pak základ položen v čl. 17 Listiny základních práv a svobod 1. Svoboda projevu a právo na informace jsou zaručeny 2. Každý má právo vyjadřovat svoje názory slovem, písmem, tiskem, obrazem nebo jiným způsobem, jakož i svobodně vyhledávat, přijímat a rozšiřovat ideje a informace bez ohledu na hranice státu. 3. Cenzura je nepřípustná. 4. Svoboda projevu a právo vyhledávat a šířit informace lze omezit zákonem, jde-li o opatření v demokratické společnosti nezbytná pro ochranu práv a svobod druhých, bezpečnost státu, veřejnou bezpečnost, ochranu veřejného zdraví a mravnosti. 5. Státní orgány a orgány územní samosprávy jsou povinny přiměřeným způsobem poskytovat informace o své činnosti. Podmínky a provedení stanoví zákon. pozn.: Podle odst. 5 tedy žádný úředník nemůže tvrdit, že mu žádný zákon (právní předpis) neukládá povinnost poskytovat informace. Naopak musí najít zákonný důvod pro případné odepření poskytnutí infce. - názory a odůvodnění k jednotlivým výše zmiňovaným důvodům pro omezení poskytování infcí - další zdroje informací pro veřejnost – média - jejich kontrola Radou pro rozhlasové a televizní vysílání – cenzura? (názory k článku „Zaveďte cenzuru, doporučují radní České televizi“, HN 15.9.2006) Doporučená literatura: Kužílek, Žantovský – Svoboda informací (Svobodný přístup k informacím v právním řádu ČR), Linde, Praha 2002 Pro příští semináře: pořídit si zákon č. 106/1999 Sb. v aktuálním znění, (a to např. pod č. 176/2006 Sb., nebo z elektronických zdrojů) seznámit se se stránkami www.otevrete.cz Miroslav Jurman, 5.10.2007 miroslav.jurman@nssoud.cz; m.jurman@mail.muni.cz