Podstatná jména rodu středního Podstatná jména „oko“ a „ucho“ oko ucho jako část těla: oko ucho jako metafora: 1. p. pl. 1. p. pl. 2. p. pl. 2. p. pl. 3. p. pl. 3. p. pl. 4. p. pl. 4. p. pl. 6. p. pl. 6. p. pl. 7. p. pl. 7. p. pl. Doplňte tvary plurálu substantiv „oko, ucho“, rozlišujte význam: s těmito jeho dvěmi upřímnými očičkami , těmi třema velkými oky na punčoše, pytlácká oka byly nalíčeny oči všechno viděli, držet tašku za uši Doplňte tvary plurálu substantiv „oko, ucho“, rozlišujte význam: Na polévce plavala (mastné oko) ………………………………… . S (mnohé pytlácké oko) …………………………………. mají zajíci špatné zkušenosti. Štěně na něj pohlédlo (takové velké dvě vystrašené očičko) ………………….………………………… . S (takové - dvě - nezašité oko) …………………………………………..na punčoše nesmíš ven! Poslouchal (obě své napnuté ucho) …………………………………………………… . S (to staré ucho) …………………………………………….. hrnce se už nedá nic dělat. Pokáraný pes přiběhl se (schlíplé ucho) ……………..……………… . Na (nohy) ……………. .. měl lehké střevíce, na (uši) ………………… teplou čepici a na (ruce)…………….. tlusté rukavice. Podej mi ten hrnec s (obě uražené ucho) ………………..…………… .. Smála se na nás (milé hnědé oko) ………………………… . Eva má na punčoše několik puštěných (oko) …………………… Podstatná jména „koleno“ a „rameno“ Doplňte vhodné tvary plurálu – substantiva „koleno, rameno“, rozlišujte význam: Babička dostala bolesti do (koleno) …………………..…… . Mám tě prosit na (koleno) …………………….…….. ? Sukně jí sahala ke (koleno) …………………….. Na (koleno) ..................................... trubek nebyly nikde zjištěny žádné praskliny. Byl to muž širokých (rameno) ………………………….. Nemohu tě nosit na (rameno) ……………………. Řeka na tom místě se rozdělila do (dvě – široké rameno) ……………….…………………. Údolím protékala řeka o (několik - rameno) …………………………………. Podstatné jméno „prso“/ „prs“ (m.) 1. p. pl. 2. p. 3. p. 4. p. 6. p. 7. p. Doplňte správné tvary: 1. Ve vzpomínkách se rád vracel ke slunečným (léta) ........................... prožitým na chalupě ve Stálkově. Kvůli (léta).............................. stráveným ve vězení bude muset déle pracovat, než půjde do důchodu. Cítí bolest v oblasti (játra)................................. Nadiktuj mi seznam (jména) .................................. všech účastníků. 2. Stoupni si k těm (vrata) .................................../ (vrátka)...................................../ (dveře)............................./ (dvířka)........................... . Přemýšleli jsme o těch rezavých (vrata)................................./ (vrátka) ................................./ (dveře)..................................../ (dvířka)..........................., ale natírat je asi nebudeme. Viděli jsme dům s červenými (vrata)........................................./ (vrátka)................................./ (dveře)...................................../ (dvířka)................................... . 3. Zámek, který vidíte na fotografii, patřil (moravský markrabě – množ. č.) ………………..…………… Jaké výsledky předložíš (pan Dítě) ……………………………………… ? Na dovolenou se letos vypravíme do (Hostinné) …………………………… 4. Včera celý večer vlepovala fotografie do (album) ……………………… . Probírala se starými (album) ......................................... . Znáte (všechen - datum) …………………….. narození svých příbuzných? Z počítače se ztratila (všechen - datum) ................................. . K tomuto (datum) ………………….. nebyly zjištěny žádné požadavky. Diváci se tísnili před (dvě - terárium) ………………….. s hady. Prohlídku města spojíme s návštěvou (čtyři - muzeum) …………………….. . Bez prohlídky (obě - muzeum) ………………… město neopustíme. Navštívili jsme část města s (dvě - muzeum) ...................................... . Ochotníci chtějí hrát některé z Jiráskových (drama) …………………… . (Mnohé antické drama) ………………..…… jsou svými (idea) ………………….. přínosná i v dnešní době. Při práci se držte zvolených (schéma) ……………………. O tomto (téma) …………………… bychom se neradi bavili. V některých (kupé) ………………… je ještě volno. Naši hráči nebyli k (finále) …………………. připuštěni. Podchodem v (centrum) …………………… města se dostanete k nádraží. Na Vánoce nejíme kapra, ale pochutnáváme si na smaženém (filé) ………………………… Všichni byli očkováni proti (tetanus) ………………………… Všimli jsme si velkého (fikus) ............................................ . Vědci se zabývají zkoumáním (virus) .................................... . Doplňte i/y: Na pol__ v obil__ rostl plevel. Žáci se učili pracovat s rýsovadl__. Přeji vám mnoho zdrav__. U břehu kotvila loďka s vesl__. Mezi oběma král__ panovalo velké nepřátelstv__. Šli jsme mláz__m. Břehy řek v Posázav__ byly zarostlé vrbov__m a olšov__m. Přišel s těžkými zavazadl__. V rákos__ byly zakotveny loďky s pádl__ a vesl__. Dědeček se zabývá včelařstv__m. Horskými údol__m__ protékají bystřiny. Přinesl krabici s mýdl__. Na neb__ se rozzářily hvězdy, s počas__m jsme byli spokojeni. Malíři se pochlubili svými díl__. Umyj nádob__. Kde se můžeme setkat s vodními šídl__? Křesťanstv__ je náboženské učení. Zajíci mají rádi zel__. Seznamte se s pravidl__ silničního provozu. Otevři zásuvku s lepidl__. Jsme v kontaktu s pražskými divadl__. Všechno její úsil__ vyšlo nazmar. Kroje byly vyšívány hedváb__m. Přestupovali jsme ve Vesel__ nad Lužnicí. Máš zkušenosti s přírodními barviv__ ? Martinov__ se rozbil__ brýle.