Obsah výchovy a vzdělávání, kurikulum Rámcový vzdělávací program, školní vzdělávací program, specifika středoškolského vzdělávání Kurikulum • Vzdělávací program, projekt, plán • Průběh studia a jeho obsah • Obsah veškeré zkušenosti, kterou žáci získávají ve škole a v činnostech ke škole se vztahujících, její plánování a hodnocení Význam pojmu • Před rokem 1989 nebyl používán • Jeho zavedení má význam pro komplexní řešení cílů, obsahu, metod, způsobů organizace a hodnocení školního vzdělávání • Tyto problémy byly vztahovány ke konceptům učební osnovy, učební plán, obsah vzdělávání, učivo, které však nepokrývají komplexní význam pojmu kurikulum Formy kurikula 1/2 • Formální kurikulum – Komplexní projekt cílů, obsahu, prostředků a organizace vzdělávání, jeho realizace ve vzdělávacím procesu a předepsané způsoby kontroly a hodnocení výsledků (ŠVP) • Neformální kurikulum – Aktivity a zkušenosti vztahující se ke škole, mimotřídní a mimoškolní akce organizované školou • Základní kurikulum – Dokument stanovující obecné požadavky státu na jehož základě mohou jednotlivé školy vytvářet svá školní kurikula přizpůsobená specifikům školy a regionu (RVP) Formy kurikula 2/2 • Skryté kurikulum – Zkušenosti žáků v reálném životě školy, které nejsou postižitelné ve vzdělávacích programech • Zamýšlené kurikulum – plánované • Realizované kurikulum – probrané • Dosažené kurikulum – Učivo osvojené žáky Vzdělávací program • Dokument, který stanovuje podmínky vzdělávání, tj. cíle, obsah, vzdělávací plán, metody • Dříve pouze státem vydávaný a schvalovaný dokument, dnes i školní vzdělávací programy Podle stupně školy • Základní školy – Základní škola – Obecná škola – Národní škola • Střední školy – Vzdělávací program pro gymnázia – VP pro jednotlivé typy škol Vzdělávací programy podle zákona 561/2004 Rámcový vzdělávací program pro gymnázia • Vydán Ministerstvem školství, mládeže a tělovýchovy dne 24. července 2007 • Platný text je uveřejněn ve Věstníku MŠMT • Tiskem vyšel ve Výzkumném ústavu pedagogickém v Praze pod ISBN 978-80-87000-11-3 RVP G – ŠVP • Co obsahuje RVP G? – http://www.rvp.cz/soubor/RVP_G.pdf • Příklad ŠVP (Gymnázium Slovanské náměstí, Brno) – http://www.gymnaslo.cz/archiv/SVP/SVP_GBSn_4V2_kveten06_bezosnov.doc • Manuál tvorby ŠVP – http://www.rvp.cz/soubor/Manual_G.pdf RVP pro odborné vzdělávání • Na tvorbě spolupracuje Výzkumný ústav pedagogický v Praze s Národním ústavem odborného vzdělávání • Složité – 800 oborů, snaha snížit počet na cca 200 obecněji definovaných oborů RVP OV • Postupně se vydávají RVP pro jednotlivé obory • Př. řezník - uzenář – http://zpd.nuov.cz/RVP/H/RVP%202956H01%20Reznik%20uzenar.pdf • Hotových je v 1. vlně 61 oborů, ve 2. vlně 82 oborů. – http://www.nuov.cz/index.php?page=ramcove_vzdelavaci_programy_-_pripominkove_rizeni Cíle vzdělávání v RVP G • vybavit žáky klíčovými kompetencemi na úrovni, kterou předpokládá RVP G; • vybavit žáky širokým vzdělanostním základem na úrovni, kterou popisuje RVP G; • připravit žáky k celoživotnímu učení, profesnímu, občanskému i osobnímu uplatnění. Klíčové kompetence • soubor požadavků na vzdělávání, zahrnující podstatné vědomosti, dovednosti, a schopnosti univerzálně použitelné v běžných pracovních a životních situacích; • jako cílová kategorie jsou kompetence podstatným východiskem pro stanovení vzdělávacího obsahu i podmínek vzdělávání v pedagogických dokumentech Klíčové kompetence v gymnaziálním vzdělávání • soubor vědomostí, dovedností, schopností, postojů a hodnot, které jsou důležité pro osobní rozvoj jedince, jeho aktivní zapojení do společnosti a budoucí uplatnění v životě • patří k nim kompetence – k učení, – k řešení problémů, – komunikativní, – sociální a personální, – občanská, – k podnikavosti. • Úroveň klíčových kompetencí v RVP G představuje žádoucí stav, ke kterému se mají všichni žáci na základě svých individuálních předpokladů postupně přibližovat. • Vzhledem k tomu, že schopnosti žáků a jejich osobní dispozice jsou velmi různé, by učitelé měli poměřovat dosaženou úroveň kompetencí osobním pokrokem každého žáka a jeho individuálními možnostmi. • Další rozvíjení klíčových kompetencí by se mělo stát u každého jedince celoživotním procesem. • Soubor klíčových kompetencí nabízí pedagogům poměrně jasnou představu, kam směřovat, oč usilovat. • Slouží především k vymezení odpovídajícího vzdělávacího obsahu jako prostředku k jejich vytváření (na úrovni rámcové, popř. i školní). Obsahem vzdělávání • Ty výsledky lidského poznání, které odpovídají potřebám společnosti a možnostem a potřebám žáků. • Při vyučování obsah vzdělávání vystupuje jako učivo nebo jinými slovy učební látka. • Obsah vzdělávání se ve škole dělí na jednotlivé vyučovací předměty, jejichž základem jsou příslušné vědy. Učivo • Didakticky uspořádaný věcný obsah vzdělávání vyjádřený souborem požadavků na učení žáků a jeho výsledky v podobě úloh, které mají žáci zvládnout, v podobě vědomostí, dovedností, hodnot, postojů a vztahů, které si při tom mají osvojit. • Odpověď na otázku čemu učit dává směr a náplň vzdělávacímu procesu, konkretizuje obecné cíle pro učební aktivity žáků i vyučovací postupy učitele, je východiskem při hodnocení dosažených výsledků žáka, učitele i celé školy. • V obsahu vzdělávání se konkretizuje pojetí vzdělávání, jak je chápáno, vytyčováno a formulováno v dané konkrétní společnosti. • Závisí na vyspělosti společnosti – rychlý rozvoj, velké množství informací, které by si měli žáci osvojovat – nutná redukce. • Materiální a formální vzdělávání – materiální – důraz na vědomosti, – formální – důraz na rozvoj osobnosti – snad dnešní české školství. Obsah vzdělávání v RVP G • Vymezení očekávaných výstupů a učiva na úrovni vzdělávacích oborů, který je dále rozpracováván na úrovni školních vzdělávacích programů Vzdělávací obsah v RVP • Očekávané výstupy – jsou ověřitelné, prakticky zaměřené, mají činnostní povahu a jsou využitelné v běžném životě; – vymezují úroveň, které mají všichni žáci prostřednictvím učiva dosáhnout; – jsou stanoveny závazně • Učivo – je strukturováno do tematických okruhů (témat, činností); – je chápáno jako prostředek pro dosažení očekávaných výstupů, tvoří nezbytnou součást vzdělávacího obsahu; – je závazné pro tvorbu ŠVP Z čeho studovat • Rámcový vzdělávací program pro gymnázia • PRŮCHA, J., WALTEROVÁ, E., MAREŠ, J. Pedagogický slovník. Praha: Portál, 2003.