Umění a konfesionalita ve věku (proti)reformace Ondřej Jakubec Výběrová bibliografie Historický kontext a problematika konfesionality Joachim Bahlcke –Arno Strohmeyer (eds.), Konfessionalisierung in Ostmitteleuropa. Wirkungen des relogiösen Wandels im 16. und 17. Jahrhundert in Staat, Gesellschaft und Kultur, Stuttgart 1999. Robert Bireley, The Refashioning of Catholicism, 1450–1700, Washington 1992. Wietse de Boer, The Conquest of the Soul: Confession, Discipline, and Public Order in Counter-Reformation Milan, Leiden 2001, s. 101–104. Walter Brandmüller, Ecclesia Militans: Studien zur Konzilien- und Reformationsgeschichte Remigius Bäumer zum 70. Geburtstag gewidmet, Paderborn 1988. Kathleen M. Comerford – Hilmar M. Pabel (eds), Early modern Catholicism: Essays in Honour of Joihn W. O´Malley, S.J., Toronto – Buffalo – London 2001 Thomas DaCosta Kaufmann, Court, Cloister, and City. The Art and Culture of Central Europe 1450–1800,. Chicago 1995. Ch. Dawson, Rozdělení nebo reforma západního křesťanstva. Praha 1998. Martin Elbel, Dva světy? Konfesijní hranice za švédské okupace Olomouce, 1642–1650, in: Historická Olomouc XIII, 2002. R. J. W. Evans, Rudolf II. a jeho svět. Myšlení a kultura ve střední Evropě 1576–1612. Praha 1997. R. J. W. Evans, Vznik habsburské monarchie, 1550–1770, Praha 2003. R. J. W. Evans – T. V. Thomas (eds), Crown, Church and Estates: Central European Politics in the Sixteenth and Seventeenth Centuries, London 1991. Marc C. Forster, The Counter-Reformation in the Villages: Religion and Reform in the Bishopric Speyer, 1560–1720, New York 1992. Kaspar von Greyer – Manfred Jakubowski-Tiessen – Thomas Kaufmann et al. (eds), Interkonfessionalität – Transkonfessionalität – binnekonfessionelle Pluralität. Neue Forschungen zur Konfessionsthese, Gütersloh 2003. Craig Harline – Eddy Put, A Biushop´s Tale: Matthias Hovius Among His Flock in Seventeenth-Century Flanders, New Haven – London 2000. M. Hroch – A. Skýbová, Králové, kacíři, inkvizitoři. Praha 1987. Miroslav Hroch – Anna Skýbová, Ecclesia Militans. The Inquisition, Leipzig 1988. André Chastel, Vyplenění Říma: Od manýrismu k protireformaci, Brno 2003. Bohdan Chudoba, Španělé na Bílé hoře. Tři kapitoly z evropských politických dějin, Praha 1945. Ondřej Jakubec, Kulturní prostředí a mecenát olomouckých biskupů potridentské doby. Umělecké objednávky biskupů v letech 1553–1598, jejich význam a funkce. Olomouc 2003, s. 84-85. J. Janáček, Nástup reformace v českých zemích, in: K 500. výročí narození Martina Luthera. Praha 1982, s. 103–152. J. Janáček, Rudolf II. jeho doba. Praha 1987. T. Knoz (ed.), Morava v době renesance a reformace. Brno 2001. J. Macek, Víra a zbožnost jagellonského věku. Praha 2001. R. Po-Chia Hsia, Social Discipline in the Reformation. Central Europe 1550–1750, London – New York 1989. R. Po-Chia Hsia, The World of Catholic Renewal 1540–1770, Cambridge 1998. Jaroslav Mezník, Tolerance na Moravě v 16. století, in: Milan Machovec (ed.), Problém tolerance v dějinách a perspektivě, Praha 1995, s. 76-85. Stevem Ozment (ed.), Reformation Europe: A Guide to Research, St. Louis 1982. P. Preiss, Panoráma manýrismu. Kapitoly o umění a kultuře 16. století, Praha 1974 Wolfgang Reinhard – Heinz Schilling (eds.), Die katholische Konfessionalisierung, Heidelberg 1995, zde bohatá bibliografie. Hans-Christoph Rublack (ed.), Die lutherische Konfessionaliserung in Deutschland, Heidelberg 1992. J. Válka, Dějiny Moravy 2. Morava reformace, renesance a baroka. Vlastivěda moravská. Země a lid. N. ř., sv. 6. Brno 1995 Josef Válka, Doba náboženské koexistence a tolerance, Přerov 1995. Petr Vorel, Velké dějiny zemí Koruny české VII. 1526–1618, Praha – Litomyšl 2005. Martin Wernisch (ed.), Kniha Svornosti. Symbolické čili vyznavačské spisy evangelických církví Augsburské konfese, Praha 2006. Thomas Winkelbauer, Überkonfessionelles Christentum in der 2. Hälfte des 16. Jahrhunderts in Mähren und seine Nachbarländern, in: Libor Jan (ed.), Dějiny Moravy a Matice moravská. Problémy a perspektivy, Brno 2000, s. 131-133. Thomas Winkelbauer, Konfese a konverze. Šlechtické proměny vyznání v českých a rakouských zemích od sklonku 16. do poloviny 17. století, Český časopis historický XCVIII, 2000, s. 476–540. E. Winter, Tisíc let duchovního zápasu. Praha 1940. E. Winter, Frühaufklärung. Der Kampf gegen den Konfessionalismus in Mittel– und Osteuropa und die deutsch–slawische Begegnung. Berlin 1966. Ernst W. Zeeden (ed.), Gegenreformation, Darmstadt 1972. Náboženství a obraznost – Obecně Milena Bartlová, Imago. K pojetí obrazu v předhusitské a husitské době, Umění XL, 1992, s. 276–279. Hans Belting, Das Bild und sein Publikum im Mittelalter. Form und Funktion früher Bildtafeln der Passion. Berlin 1981. Hans Belting, Bild und Kult. Eine Geschichte des Bildes vor dem Zeitalter der Kunst, München 1990. John Dillenberger, Images and Relics: Theological Perceptions and Visual Images in Sixteenth-Century Europe, New York – Oxford 1999. Carlos M. N. Eire, War against Idols. The reformation of Worship from Eramsus to Calvin, Cambrideg 1986. M. Eliade, Mýtus o věčném návratu. ( Archetypy a opakování ). Praha 1993. M. Eliade, Dějiny náboženského myšlení III. Od Muhammada po dobu křesťanských reforem. Praha 1997. David Freedberg, The Power of Images: Studies in the History and Theory of Response, Chicago – London 1991. Ota Halama, Otázka svatých v české reformaci, Brno 2002. Hana Hlaváčková, Časovost obrazu jako míra jeho kultovosti, Umění XXIX, 1981, s. 516–525. Hana Hlaváčková – Helena Seifertová, Mostecká Madona – imitatio a symbol, Umění XXXIII, 1985, s. 44–57. Alexander Matoušek – Lenka Karfíková (eds.), Posvátný obraz a zobrazení posvátného, Praha 1995. K. Moxey, The Practice of Persuasion. Paradox and Power in Art History. Ithaca – London 2000. Rudolf Otto, Posvátno: Iracionalita v ideji božství a její poměr k racionalitě, Praha 1998. Robert Ousterhout – Leslie Brunaker, The Sacred Image East and West, Urbana – Chicago 1995. G. Scavizzi, The Controversy on Images. From Calvin to Baronius, New York 1992. Margarette Stirm, Die Bildfrage in der Reformation, Heidelberg 1977 Karin Tebbe (ed.), Spiegel der Seligkeit. Privates Bild und Frömmigkeit im Spätmittelalter, Nürnberg 2000. Helena Webrová (ed.), O posvátnu, Praha 1993. Diana Wood (ed.), The Church and the Arts, Oxford 1992. Ikonoklasmus: Hans-Dietrich Altendorf – Peter Jezler (eds), Bilderstreit. Kulturwandel in Zwinglis Reformation, Zürich 1984. Milena Bartlová, Ničí afghánští muslimové umělecká díla nebo odstraňují pohanské modly?, Dějiny a současnost, 2001, 3, s. 45–48. Hans Bredekamp, Kunst als Medium sozialer Konflikte: Bilderkämpfe von der Spätantike bis zur Hussitenrevolution, Frankfurt a. M. 1975. Phyllis M. Crew, Calvinist Preaching and Iconoclasm in the Netherlands 1544–1569, Cambridge 1978. Cécile Dupeux – Peter Jezler – Jean Wirth (eds), Bildersturm. Wahnsinn oder Gottes Wille? (Ausstelunskatalog), Bernisches Historisches Museum 2000. David Freedberg, The Problem of Images in Northern Europe and its Repercussions in Netherlands, Hafnia, 1976, s. 25–45. Husitský Tábor: Sborník Muzea husitského revolučního hnutí 8, 1985. Jan Chlíbec, Husitské obrazoborectví a meze jeho tolerance k výtvarnému dílu, Dějiny a současnost 1994, 5, s. 47–51. Iconoclasm, in: Jane Turner (ed.), The Dictionary of Art 15, London 1995, s. 78–81 Images and Iconoclasm, in: Encyklopadia of World Art VII, New York 1967. Pavel Kalina, Cordium penetrativa: An Essay on Iconoclasm and Image Worship around the Year 1400, Umění XLIII, 1995, s. 247–257. Lutz Lippold, Macht des Bildes – Bild der Macht. Kunst zwischeen Verehrung und Zerstörung bis zum ausgehenden Mittelalter, Leipzig 1993. The Low Countries. Arts and Society in Flanders and the Netherlands 10, 2002. Sergiusz Michalski, Bilderkämpfe in Prag und Böhmen nach der Hussitenepoche, in: Berichte und Beträge des geisteswissenschaftlichen Zentrums Geschichte und Kultur Ostmitteleuropas. 1997, Öffentliche Vorträge. Leipzig 1998, s. 139–148. Bob Scribner( ed.), Bilder und Bildersturm im Spätmittelalter und in der frühen Neuzeit, Wiebaden 1990. N. Schnitzler, Ikonoklasmus – Bildersturm. Theologischer Bildstreit und ikonoklastisches Handeln während des 15. und 16. Jahrhunderts, München 1995. Karel Stejskal, Ikonoklasmus českého středověku a jeho limity, Umění XLVIII, 2000, s. 206–217. Karel Stejskal, Ikonoklasmus a náš památkový fond, Husitský Tábor XIII, 2002, s. 71–110. Michal Šroněk (ed.), Vincenc Kramář: Zpustošení Chrámu svatého Víta v roce 1619, Praha 1998. Jarmila Vacková, Nizozemský ikonoklasmus z roku 1566: Přikázané a zapomenuté obrazy, Estetika XXII, 1985, s. 170–180. Jarmila Vacková, Ikonoklasmus, Literární noviny, listopad 1993, s. 11. Jarmila Vacková, Ikonoklasmus, in: Eadem, Odpovědi obrazům: Mistři starého Nizozemí, Praha 2001, s. 44–52 Pavel Vlček, Svědectví o sousedském sporu, Umění XLIX, 2001, s. 568–571. Lee P. Wandel, Voracious Idols and Violent Hands. Iconoclasm in Reformation Zurich, Strasbourg, and Basel, Cambridge 1995. Martin Warnke, Bildersturm: Die Zerstörung des Kunstwerkes, München 1973. William Zeisel (ed.), Censorship: 500 Years of Conflict (exh. cat.) The New York Public Library, New York – Oxford 1984. Prameny: Robert Klein – Henri Zerner (eds.), Italian Art 1500–1600: Sources and Documents, New Jersey 1966. Bryan D. Mangrum – Giuseppe Scavizzi (eds), A Reformation Debate. Karlstadt, Emser, and Eck on sacred Images, Toronto 1991. Evelyn C. Voelker, Charles Borromeo´s Instructiones fabricae et supellectilis ecclesiaticae 1577. A Translation with Commentary and Analysis, Ann Arbor 1977. Umění a konfese – Obecně J. Harasimowicz (red.), Sztuka i dialog wyznań w XVI i XVII wieku. Warszawa 2000. Theodor Kramer – Alfred Wendehorst (eds.), Ars Reformation und Gegenreformation. Festschrift für Theobald Freudenberger, Würzburg 1973. C. B. Parshall – P. W. Parshall, Art nad the Reformation. An Annotated Bibliography, Boston 1986. Max Reinhard (ed.), Infinite Boundaries: Order, Disorder and Reorder in Early Modern German Culture, Kirksville 1998. Giuseppe Scavizzi, Arte e architettura sacra. Cronache e documenti sulla controversia tra riformati e cattolici (1500–1550), Roma 1981. České prostředí Milena Bartlová, The Utraquist Church and the Visual Arts before Luther, in: Zdeněk V. David – David Holeton (ed.), The Bohemian Reformation and Religious Practice IV, Praha 2002, s. 215–224. Milena Bartlová, „Upálení sv. Jana Husa“ na malovaných křídlech utrakvistického oltáře z Roudník, Umění LIII, 2005, s. 427–443. Jiří Dvorský – Rudolf Chadraba, Votivní obraz Viléma Slavaty v Telči, Umění XXXVIII, 1990, s. 128–140. Ivo Hlobil, Nejstarší olomoucké knižní dřevořezy: Knižní dřevořezy olomoucké diecéze mezi léty 1499–1505 a jejich protireformační význam, Umění XXIV, 1976, s. 327–358. Ivo Hlobil, Knižní dřevořezy „sv. Václav doprovázený dvěma anděly“ a zápas římské církve s českou reformací na Moravě kolem roku 1500, in: Idem – M. Perůtka (eds.), Od gotiky k renesanci: Výtvarná kultura Moravy a Slezska 1400–1550. III. Olomoucko (kat. výst.), Muzeum umění Olomouc – Arcidiecézní muzeum v Olomouci, Olomouc 1999, s. 531–536 Vladimír Hrubý – Jan Royt, Nástěnná malby s námětem Zákon a Milost na zámku v Pardubicích, Umění 1972, s. 124–137. K. Chamonikolasová, Brněnská kasule sv. Václava a její propagační katolický program, Bulletin Moravské galerie v Brně XLVI, 1990, s. 34–37. Jan Chlíbec, Názory Girolama Savonaroly na výtvarné dílo a jejich vztah k české reformaci, Umění XLVII, 1999, s. 278–294. Karel Chytil, Antikrist v naukách a umění středověku a husitské obrazné antithese, Praha 1918. Ivo Kořán, Legenda a kult sv. Ivana, Umění 35, 1987, s. 219nn. Martina Kratochvílová, Recepce a transformace protestantské ikonografie: Lounský graduál Jana Táborského, Umění LIII, 2005, s. 444–464. Aleš Navrátil, Projevy luterství v chrámové plastice salhausenského a bünauského okruhu na Děčínsku a Ústecku, in: R. Kavan – L. Kocourek (red.), Náboženské dějiny severních Čech, Ústí nad Labem 1999, s. 24–29. Zora Peloušková, Epitaf Šimona Kryblera z Altendorfu († 1603): Vidění sv. Petra v Joppe, Bulletin Moravské galerie v Brně LV, 1990, s. 8–13. Jan Royt, Obraz a kult v Čechách 17. a 18. století, Praha 1999. Jan Royt, Horní město Jáchymov: Reformace a umění, in: Jaromír Homolka et al. (eds.), Gotika v severních Čechách, Ústí nad Labem 2001, s. 351–359. Jan Royt, Utrakvistická ikonografie v Čechách 15. a první poloviny 16. století, in: D. Prix (ed.), Pro arte: Sborník k poctě Ivo Hlobila, Praha 2002, s. 193–202. Daniela Rywiková, Renesanční nástěnné malby v kostele sv. Václava v Moravské Ostravě: Ikonografická studie, Ostrava 2005. František Šmahel, Audiovizuální média husitské agitace, in: Idem, Mezi středověkem a renesancí, Praha 2002, s. 231–237. Michal Šroněk, Pohřební ceremonie Petra Voka z Rožmberka a její konfesijní pozadí, in: Dalibor Prix – Jiří Roháček (eds.), Epigraphica et Sepulcralia I, Praha 2005, s. 201–215. Jarmila Vacková, Podoba a příčina anachronismu, Umění XVI, 1968, s. 379–393. Jarmila Vacková, Pozdní utrakvismus a výtvarné umění, Dějiny a současnost 1968, 3, s. 8–11. Protestantské prostředí: Anglie Margarte Aston, The King´s Bedpost. Reformation and Iconography in a Tudor Group Portrait, Cambridge 1993. Jeremy Dimmick et al. (ed.), Images, Idolatry and Iconoclasm in Late Medieval England, Oxford 2002. John Phillips, The Reformation of Images: Destruction of Art in England, 1535–1660, Berkeley – Los Angeles – London 1973. Francie Olivier Christin, Une révolution symbolique. L´iconoclasm hugenot et la reconstruction catholique, Paris 1991. Německé země Robert Belgrave et al., Prints as Propaganda. The German Reformation, London 1999. Carl C. Christensen, Art and Reformation in Germany, Detroit 1979, s. 155–160. Carl C. Christensen, Reformation and Art, in: Stevem Ozment (ed.), Reformation Europe: A Guide to Research, St. Louis 1982, s. 249–270. Mark Edwards. Printing, Propaganda, and Martin Luther, Berkeley – Los Angeles London 1994. Paul C. Finney (ed.), Seeing beyond the Word: Visual Arts and the Calvinist Tradition, Cambridge 1999. Katharina Flügel – Renate Kroll (ed.), Kunst der Reformationszeit (Ausstellungskatalog) Staatliche Museen zu Berlin, Berlin 1983. Kurt Goldammer, Kultsymbolik des Protestantismus, Stuttgart 1960. Werner Hofmann (ed.), Luther und die Folgen für die Kunst (Austellunskatalog), Hamburger Kunsthalle, Hamburg 1983. Werner Hofman, Luther und die Folgen für die Kunst, in: Die Kunst und die Kirchen. (Der Streit um die Bilder Heute). München 1984, s. 67–82. Renate Holzschuh-Hofer, Kirchenbau und Grabdenkmäler, in: Adel im Wandel: Politik – Kultur – Konfession 1500–1700 (kat. výst.), Niederösterreichische Landesmuseums Wien 1990, s. 91–111. Josef Kirmeier et al. (ed.), „…wider Laster und Sünde“. Augsburgs Weg in der Reformation (Austellunskatalog), Haus der Bayerische Geschichte, Köln – Augsburg 1997. Birgit Kümmel, Der Ikonoklast als Kunstliebhaber. Studien zu Landgraf Moritz von Hessen-Kassel (1595–1627), Matrburg 1996. H. Mai, Kirchliche Bildkunst im sächsisch-thüringischen Raum als Audruck der lutherischen Reformation. Sächsische Heimatblätter 29, 1983, s. 244–250. Harald Marx – Cecilie Hollberg (eds), Glaube und macht. Sachsen im Europe der Reformationszeit I–II (Ausstellungskatalog), Torgau, Schloß Hartenfels 2004. Mitchel B. Merback, Torture and teaching: The reception of Lucas Cranach the Elder´s Martyrdom of the Twelve Apostles in the Protestant Era, Art Journal, Spring 1998. Sergiusz Michalski, The Reformation and the Visual Arts. The Protestant image question in Western and eastern Europe, London – New York 1993. K. Moxey, Peasants, Warriors and Wives. Popular Imaginery in the Reformation. The University of Chicago Press – Chicago–London 1989. Klaus Popitz (ed.), Von der Freiheit eines Christenmenschen (Auusstellunskatalog), Schloß Charlottenburg Berlin 1967. Peter Poscharsky (ed.), Die Bilder in den lutherischen Kirchen: Ikonographischen Studien, München 1998. R. Scribner, For the Sake of Simple Folk: Popular Propaganda fort the German Reformation. Cambridge 1981. Karin Tebbe, Epitaphien in der Grafschaft Schaumburg: Die Visualisierung der politischen Ordung im Kirchenraum, Marburg 1996. Von der Macht der Bilder. Bieträge des C.I.H.A. Kolloquiums "Kunst und Reformation. Leipzig 1983. Ernst Ullmann, Von der Macht der Bilder – Kunst und Reformation, Berlin 1985. Andreas Zajic, „Zu ewiger gedächtnis aufgericht“: Grabdenkmäler als Quelle für Memoria und Repräsentation von Adel und Bügertum im Spätmittelalter und in der Frühen Neuzeit: Das Beispiel Niederösterreichs, München 2004. E. D. Zapalac, "In His Image and Likeness": Political Iconography and Religious Change in Regensburg, 1500–1600. Ithaca, NY 1990. Polsko J. Harasimowicz, Treści i funkcje ideowe sztuki ślaskiej reformacji (1520–1650). Wrocław 1986. J. Harasimowicz, Rola sztuki w religijnych s społecznych konfliktach wieku reformacji na Śląsku. Roczniki historii sztuki XVIII, 1990, s. 31–95. J. Harasimowicz, Mors Janua Vitae. Śląskie epitafia i nagrobki wieku reformacji. Wrocław 1992. Jan Harasimowicz, Kunst als Glaubensbekenntnis. Beiträge zur Kunst- und Kulturgeschichte der Reformationszeit, Baden–Baden 1996. J. Harasimowicz, Die Glaubenskonflikte und die kirchliche Kunst der Konfessinalisierungszeit in Schlesien, in: Berichte und Beträge des geisteswissenschaftlichen Zentrums Geschichte und Kultur Ostmitteleuropas. 1997, Öffentliche Vorträge. Leipzig 1998, s. 149–169. J. Pokora, Sztuka w słuzbie reformacji. Śląskie ambony 1550–1650. Warszawa 1982. Slovensko Barbara Balážová, Interiérová výzdoba bývalého kremnického farského kostola v období reformácie, Ars 2001, 1, s. 75–81. Josef Medvecký, Umenie 17. storočia jako nástroj konfesionálnej propagandy, in:Umenie Slovenska – jeho historické funkcie, Bratislava 1999. Josef Medvecký, Obraz a slovo: Slovo a obraz v protestantskom umení 17. storočia na Slovensku, in: Ján Bakoš (ed.), Problémy dejín výtvarného umenia na Slovensku, Bratislava 2002, s. 145–190. Potridentský katolicismus: Bernhard Anderes et al. (eds.), Kunst um Karl Borromäus, Luzern 1980. Jaynie Anderson, A Precedent for the Tridentine Decree on Religious Imagery: An Early Restoration of Giambattista Ponchini’s ‘Castelfranco Altarpiece’, Arte Veneta XXVIII, 1974. J. Van der Auweva, Conservatieve tendensen in den contrareformatorische Kunst. Het geval Abraham Janssen V, 1989, s. 32–43. David V. N. Bagchi, Luther´s earliest opponents: Catholic controversialists, 1518–1525, Augsburg Fortress 1991. Gauvin A. Bailey, Between Renaissance and Baroque: Jesuit Art in Rome, 1565–1610, Toronto – Bufalo – London 2003 Gauvin A. Bailey, Jesuit Art Patronage before 1580, in: Thomas M. McCoog (ed.), The Mercurian Project: Forming Jesuit Culture 1573–1580, Rome 2004, s. 745–786. Reinhold Baumstark (ed.), Rom in Bayern: Kunst und Spiritualität der ersten Jesuiten (kat. výst.), Bayerische National Museum München 1997. Anthony Blunt, Artistic Theory in Italy 1450–1600, Oxford 1988 David Freedberg, Johannes Molanus on Provocative Paintings, Journal of the Warburg and Courtauld Institutes XXXIV, 1971, s. 229–245. David Freedberg, The Representation of Martyrdom During The Early Counter-Reformation in Antwerp, Burlington Magazine 118, 1976, s. 128–138. Jack Freiberg, The Lateran in 1600: Christian Concord in Counter-Reformation Rome, Cambridge 1995. Luce Giard – Louis de Vaucelles (eds.), Les Jésuits à l´âge baroque (1540–1640), Grenoble 1996 R. Goffen, Piety and Patronage in Renaissance Venice. New Haven and London 1986. Marcia B. Hall, Renovation and Counter-Reformation: Vasari and Duke Cosimo in Sta Maria Novella and Sta Croce 1565–1577, Oxford 1979. J. Harasimowicz, Funkcje katolickiego mecenatu artystycznego na Ślasku w dobie reformacji i „odnowy trydenckiej” kościoła. Sobótka IV, 1986, s. 561–581. Ch. Hecht, Katholische Bildertheologie im Zeitalter vom Gegenreformation und Barock. Studien zu Traktaten von Johannes Molanus, Gabriel Paleotti und anderen Autoren, Berlin 1997 P. Hills, Piety and patronage in ´500 Venice: Tintoreto and the Scuole del Sacramento. Art History VI, 1983, s. 30-43. H. Jedin, Das Tridentinum und die bildende Künste, Zeitschrift für Kirchengeschichte, 76, 1963, s. 321–339. Pamela M. Jones, Federico Borromeo as a patron of landscape and Still Lifes: Christian Optimism in Italy ca. 1600, Art Bulletin 70, 1988, s. 261–272. Pamela M. Jones, Federico Borromeo and the Ambrosina: Art Patronage and Reform in Seventeenth-Century Milan, Cambridge 1993. Pamela M. Jones – Thomas Worcester (eds.), From Rome to Eternity. Catholicism and the Arts in Italy, ca. 1550–1650, Leiden – Boston – Köln 2002. Giles Knox, The Unified Church Interior in Baroque Italky: S. Maria Maggiore in Bergamo, Art Bulletin 82, 2000, s. 679–701. J. Kofroňová, Problematika sakrálního prostoru po tridentském koncilu ve světle názorů církevních autorit. Umění XLVIII, 2000, s. 41–54. Evonne Levy, Propaganda and the Jesuit Baroque, Berkeley 2004. Romeo De Maio, Michelangelo e la Controriforma. Napoli 1978. Romeo De Maio – Agostino Borromeo et al. (eds.), bellarmino e la Controriforma, Sora 1990. Cesare Mozzarelli – Danielo Zardin (eds.), I tempi del concilio: Religione, cultura e societ nell´Europa tridentina, Rome 1997. E. Male, L´art religieux aprés le cocile de Trente. Paris 1951. Steven F. Ostrow, Art and Spirituality in Counter-Reformation Rome, Cambridge 1996. Philip M. Soerge, Wondrous and His Saints: Counter-Reformation Propaganda in Bavaria, London 1993. E. Schaffran, Die Inquisitionsprozesse gegen Paolo Veronese. Archiv für Kulturgeschichte XLII, s. 178-193. Bernadette Schöller, Kölner Druckgraphik der Gegenreformation. Ein Beitrag zur Geschichte religiöser Bildpropaganda zur Zeit der Glaubenskämpfe mit einem Katalog der Einblattdrucke des Verlages Johann Bussmacher, Köln 1992. Jeffrey Chipps Smith, Sensuous Worship: Jesuits and the Art of the Early Catholic Reformation in Germany, Princeton –Oxford 2002. Leo Steinberg, The Sexuality of Christ in Renaissance Art and in Modern Oblivion, Chicago – London 1996. R. M. Steinberg, Fra Girolamo Savonarola, Florentine Art and Renaissance Historiography. Athens, Ohio 1977. A. Tacke, Der katholische Cranach. Mainz 1992. Alain Tapié (ed.), Baroque vision Jésuite du Tintoret à Rubens, Paris 2003 R. Trexler, Florentine Religious Experience: the Sacred Image. Studies in the Renaissance XIX, 1972, s. 7-41.