INSCENACE, REZIE k'ojern inscenace a inscenovdni, reiic, je pom8rn8 no-., pochani teprve z druhe poloviny IY. sloleti; poprve by1 pouiit v rocc IRZO ( ~ ~ ~ V K I N S T E I N ,1955: 9).V lomto nbdobi se retiser stdva ,,oricidlnE" zodpovedn.* za organizaci piedstdvnni; du tP doby mBI piipraw picdstaveni na slarosli hlavni herec, kter* postupoval pudle piedem scdnovcne Sabluny. Reiie spofivala v primititni hu ,,mar~ipulblora":.,(Id druhc pnlawny 19. sloleti jizdivadlo nema homogerltlipublikum Ci lepe publika, jasne odliSen$ podle divadel. nn:tl ianrli, ktere sc mu rvabiaeji.Od le duby ui ~lecxislujei.;idni piedbCin6 dohoda mezi divaky a di\adelniky r l slyhi ti smyslupied. staveni" (1971: fil). 1/ Funkce inscenace/inscenavani o/ Minimdlni o morimdlni definice A. VFINSII;INnabizi dvoji delinici, z hlediska Sirokeho publika na jedne strani. a r. hledis ka odbornkho na strane druhe: ,,V SirSim sluva slnyslu oznaEuja inscenace soubor je. blitnich interprelai-rlich prosliedku: dekore cl, osv8tleni, kudbu, herechi [ IV uiSirn SIP va smyslu oznaiujr pojern inscenovdni (refie) aktivilu spotivajici v uspoiadini ruu rlych prvkti jeľiSlni interpretace dramatickh. ho dila v uriilhm Case aprostoru"(lY55: 7). Pom~n,:me hisloricke d"rndj vzniku rriie, lvorby inscenacc, i kdy? nepodceliuje. me jejich vJ;mam: bylo by snadne ukazatpfe vr.atn$ technick$ vjvoj j<:\.16tBv lelech 1880- 1890,zejrnendjehomechaNmci ;1 adokonaleni elektrickeho osv81lsni. Zdroven doSlu ke kriai dramalu. ke zhrouceni principlj Masicke dramaliky a dialogu (S%~NIII,1956). b/ Poiodovek celistvorti 'lborba inscenace su nd pofilku hlBsi kc kla. sick6 koncepci divadelniho (jeviilniho) &la jako harrnonickeho celku, klory zahrnuje a piesahuje vSechny pouiili. materidly i jednotliva jeviitni un~eni,kdysi povaiovane za xakladni lednorky KaZde jednotlive urnini i kwZdj anak se lnaji v inscenaci podiidil harmonii celku kontroluvaneho jednotici m@ lenkou. ,,UmBleckP dilo nelze ~ytvoiit,neK di-li je jedind myslenka" (I:RAIo).Poiadavek t:elistvnsl~ je od vzniku inscenace spajen s uv8dornEnim histuriEnosti lrxtu i piedsla veni a existence iady 116slcdnychkunkreti. zaci jednoho dila. 'Tato historifnosl se proje vuje i ve snaze obohdtil piipravuvanf ted n nove poznBni vyplivaiici ze spoleEenslo'ch.. . . tvchnice rozestavcni, rozmisri?ni hercu. Siro- v8d: ,,Konslilutivnim prvkem inscenace je ke puhlikum, ktere se dumniva, El: reiiser ma poznBni" (PIEMME,1984: 67). pouze koordiuol,al pohyb hercu na scene a osvelleni,dosud chipe reiii timlo zpusobem. c/ Prortorovd reolizoce B. DonTvysv8tloje objevenireiic (insce- Inscenace (inscenuvini) spofivd v pfevede novBni) spiS zrnenou publika n e i sloiitosli ni dramatickehoterlu (psanehu lextu alneba technicwch prostiedki~a nulnosti ~isliedni- scenickychpoznamek') do rukopisu jeviStni- 199 I N S C E N A C E , R E Z l E hu. ,,lnscenaEni umeni spoEiva v promitnuli laho, co si dranialik inuhl piedstavil pouze v Case, do prostoru" (Arrm, 1Y54: 38).lnsce~ nace jc ,,pii kaidi: divadelrli hrc nejvlasln8j- 5 , opravdu divadelni strinkou picdslaveni" (A#rr,%uI],IYR46, 1994-120). le to zkratka trauslurmacc lextu, Ei lepe icCeno jehu k o n ~ kretizacc herci ve scenick6m prusloru, ktrrou protivaj~divd<:ipo dubu jejihu lrvani I Casu. Proslur je lakrikajic uloien dn sluv: tcxt se momorujc a repliku po replice uklad i do hercov;~gestickhho prosluru, a herec hleda puhyh a posloje, ktere co nejlepe udpo\k irlaologii: j ~ k u\. parudil, klerou ~ ~ e l z r . udd8lit ud paruduvanel~opiedmCttu i/ Prace s hercem Kaidi prdr:e na insccnaci prochairi piedevSim klzi konkrilni pr4ce s l~rrci,lellch ,,vedenim". Ikav6vrdeni picdpokladd, i e znak), klari: here,: \).?"Bpi, jsou jasni., nitim r~erusenr,v plrlam suuladu s podslalnymi rysy, ktere sleduje ins,:nnndni price Juku celek,aie eristuje hereckisouhra,~nitjsuu vfiuhni slyiitclui a ,,~iltlir~i".i:aslo sc piikldd i velka poLornust intonaci a rjlmu, tornu, co Nernr:i nti+aj> Sprachrr!gie, reZie ieti. Inscu~>ov$ni(miic) nomusi b j l - jak jr dnes v mod6 tvrdil - projev auloritiistvi reiisera, kler," mrzaci autory a sadislicky ryranizuje herce-luutky. MarnP to piiporninal HKECIIT:,,%kuuscjicireiiser u nas nepiichaxi du divadlii se suou ,idauu' Ei ,vlzi', s .planem ardninvď a .hotuvou dskordci'. Nepieje si ,uskuleCr~ir'r~~jakuuideu.Jehu uluhon jl: probudit a orgallisoval tvoiivou aktivitu 1len:u (hudebuiku, glvaruiku ald.).Zko118elpro nBj nr:znarr~errd unucuval ncco, co si piadem vpnyslel, ale wzkou8e1, hledat" (,.lait ma 201 I N S C E N A C E R E Z l E jednat vednuci zkouSek pi) indukli~nich pustupech" / ,,Haltuny des Pruhenleiters bei induklivem Vorgehen". Schrinen ubsr Theater. 1977: 246). j/ Reiijnipokyny V divadlc sc ilks, i c rc7isCr d5bA hcrcum poky9 a piiporninky. I'rabl6m je rSak r loin, jak diva1 a piijil~iattaka\? p o k y , kterl.' je pnuh;m nsanakertl: ,.Pril nesrni yest k irnitaci. sn iidl \ElSina reziseru r~a,,nai'oval nezna- 1ile115dikloval, njhri spise rlavrhovat. inlormn\al, ukazo\al rnoinao r:<:slu. 2/ Problemy inscenoce o/ ~llohoreiie Objewni reiiskra ryznaEuje v rl6jinA,:h divadla no\'? piislup k dramatickeniu textu. Text se dlonho pokladal 73 umtten).: celek, jchoi jedinou muinou irilerpretaci byln tieba objerit (o tom svAdei kupiikladu I.~.l~llxllrA aasada, klerj nabada reiisera, aby texlu ,,slouiil, a ne jej \yuiival"). Dnes je text )laopak wzvou k h11:dtini ruzngc:h, Easlo prlllichudnpch bynnalnu a vybizi k no\$in inter^ ~rrcla~:im.Vznik rc:%i~:navir: dokazuje prtivn divadslnit~ournEni* na un16leckou aulonomii.Vpznarn tohotu umAni je lirha hledat jak v dramaturyicke a jevistni fonl\e a struktuie, tak r e srnyslu texlu (neho v pluralit6 jchu srnyslu). Kciiser ncni vnCj3i prvek dralnali~:. k6ho dila: ,,Neornezoje se na v p o i e n i ramce a ilustraci lexlu. Slara se zakladnirn prvkern divadelniho piedstaveni: je 11ezhylriYm prostiednikem rnezi textern a sc611ou. I...] 'I'exla iriscenace se navzajeni podrniiluji, jednu ~yjadiujc:druh6" (IJnnľ, 1971: 55-56), b/ inscenatni diskurz (promlura') Insccna,:~:SI: vj.lly,:ky vyjarliuje k l<:xlud jeji piisp6aek je zasadlii. 11eho( lrid pii jell0 uredeni .,poslediii sln\.t~".Neexislujc tulii delinitivni, u n i r e r ~ a l n ~smysl dila, kler? by inscenace m6la udh;llil. Proin ;tltcrn;ltiva, kteri dosud plati i u belk\ch s~~uiasri\chreiiseru, zda ,,hrat text" rlebo , h a t inscenaci", j,: nespratna b sarn6m zilkladR. Nelze 111:~trestn6 divat piednusl jednomo pied druhym. llnes u i si ncmyslimc, i.e lext je pevn) relerenEni bnd, jemui by i~lf~ovidalajt:dinii rnoEiia, ,,spr5\1iB" i11sr:enace (sc6rraŤ, lerl a scerla*). c/ Umisteni inscena=niho diskurzu - ScBnick$ pozndr~rk,v*rlavaji veli,:,: pi,:s~ ' lns(:l:na~ne pokkny pro jetiSlni realizaci, all. ce se jirni riernusi nulni: ridil. - Texl sam Easlo piirno naznacujt: prubeh a mislo deje, ~losiavcnipostav ;ltd. (Crlsn]>rnslorolw! "cia**). Zadnj. dramalick? text neh e riapsal bez - alespon r5gni - pil!dsla\y rnoi~iei~iscenace,bez znalosli - by( rullinlentdrni - zakonitosti n6jakeho tjpu ditadelni st:i.ny, bcz ureiteho pojeti 7,obruzo\arle skuledn,,sli, arii hex dobovLiho ~:ili.niti ~111mrllli Easove a proslorov6 rlirnr~r,,e (ios<:<:~~ai;ni piedsla~a,irnplicilrit iriscer~;i,.r:') - Sr:cnir:kC pwn;imky ;l dalSi ntipobrdi ohsaknn6 \. I P X I U viak niktly nc~najisk1llei'n6 imperalitni (r,lvahu, ;fi ,~sobnip?istl~pa vklad reilsern (dl] jislr miry \.nEjii v.llil il.rlu) Ir proto rozhoduj~c~.Poraha a lornla rt:%ijnih(~ piistupi~is1111znaEn8 nrnlrtit6. I kdyi je reiis6ruv (~nscenaCni)d ~ s k ~ l r zkn~il\reli~.ovir~ t rc7,ijni knir.,:, slE7.i it!, IT,[! 7. pfedslnver~ivydeli1 7,ahlada jelio ~lyoi,d.i,li, nlelaiaxyk, rlokoriale zailenRn! do xp~>sol)u,jakyrn sc piedviidi jednani a poslat) Nenl ilr~rlalk~:~n k dramatickerno tertu an1 ke s,:Rlli., Ileexisluje jako dalsi bolo\\. ,,ilplny" Iexl, i l a ~ ~ j ~ d h- 11: ,,ruzpl$lcnj.' \ hcrccl\i. scknogralii, rytlnlr ald. V na$,:rn pojcli insc,:nacr!, ktrre je zaloiena ma rlialektil:~:produk~:l:/roccpcc.exisluje reiijni diskurz pouze tehdy, p ~ ~ k u dj~:j publikum ,,pozli6\4'' a zEisd i sdili. Je lo bic uei. dalSi ..vedlejSi" text, doprobazejici lexl dramatu: je to melatext, klery oryani~ujeje\iSlni hc~nkrelizat:izr:vnili, j ~ h ornisto nnni vsdle drarilalickeho iexlu, nvbr%mrrili luhu- 10 lexlu je v?sledk~:rn konkr,:lizaEniho s p o ~ jerli (rrte7,i.,oznaEujicim", s~~olaiienskjr~~kow lexrerr~ a .,oznaC.ovari~m" dda6ho lexlu) ( P ~ I s ,I!I8Tic: 244-2611). - Krtlmi. \?durn6 rciijni prdcc jc 7.apoliebi 7,tninil i ~IlII;N~ leu); I938; naly, 1945; Muussitlac, 1948; nlsnchart. 1948;Veinstein. 1955;lacquola Veinslein, 1957;Uhomme. 1959;Pandolfi, 1961; Keinhardl, 1963; Artaud, 1964a; nahlet, 1968; Tonvhard, I9fi8; nullin, 191i9; nnrt, 1971. 1975, 1977a. 1979;Cil.ault, 1973;Sanders, 1974;Vitez. 1974, 1981; Pignar-re, 1975; nettetini, 1975, Wills, 1976; Pr;jt;qoes, 1977; tlenha~uuo,1977, 1981; Ubrrs~eld~,ud,197Hb;Slrrhlr1;19HO;Pavis.19Hlle, 19H4a; Ilays, 198l. Jomar,>nu>d,1981, 19H9; Rraun, I982;Rranneck, 1982;DeMal,inis, 1983; Melrose, 1983; Ranu, 1984; lavier, 1984; Piemme, I984;Fischer-l.ichle, 1985;Thutnsrn. 19H5; Alcandre, 198fi;nradby a Williams, 19HH,Salls~ naveova, I988;Thibaudal. 1989; nradhy, 1990; Lassalle, 1991;Rew, 1991;Abirached 1992;Yaari. 1995. INSCENACNIMODEL, MODEL INSCENACE Volnypiekladn&n pojmu Modellbuch neho Modcllaofrl~runy Fr. ,uod&le(representaf;oli), anpl utodel. Sp. model" (represent;~cion). ,,Model" inscenace, o nemi mluvi brechtovsky Modellbuch, nema znamenat n o r , ktery by me1 bjl napodobovan, njbrZ ,;~menSeny model", jakonsi maketn inscenace, dokumenlaci, slo?enuu ze suuburu lutugralii, p u k ~ u k herectvi, dramaturgickjch analyz a charakler;slik* poslav. Timto zplisobem se lixuji jednotlive etapy 9stavby inscenace, zaznamenavaji se problemy spojene s textem a mawhuje se celku*rAmec ;nterpretare*. H R E C I ~ zavedl vpraxi Berliner Ensemble tytu ,,inseemahi mudelf', ktcrd mely sluutit jaku zaklad budoucim reZis6riim: v dalSich inscenacich. se uvSem nem6ly v i i v a t v puvudni pudube. V podobnem duchu jaku brechtovskj.Modellbuci~rekunstruuji inscenace pumuci dramalurgicki: ana1p.y a bbhalAho ubrazoveho materialrl jednotlive dily edice Ceslydivadelni tvorby / Voies de la crkation lhedtrale, \ydivane CNRS. Adaptace, popis. 3.4 ---.--.-z . 2 . ,s,>c.>, ,,,,:,. ,,....:.. , " O , L An1 reg a S orE vjE kel TGd1 PO. del r.al kal dir v U or! lie PO kj pi, nil jel ne Re Sti in: ha Es ,.rm (v