Kniha nebo seSit obsdhujici popis inscenace. Casto ji podle reiiseroyjch poznamek sestavuje pomocnp reiiser, asislent ci inspicienl* (stage manager). Obsahuje piedevSim udaje o pohybech a piechodech hercu, pauztich, zvuko@ch efektech, osv8tleni. a dalSi zpusobypopisu' a zapisu, grdrickeho Ei informaEniho, kter6 slouii k zapamatovani inscenace. Je to diileiiv dokument, zejmena pro obnoveni inscenace nebo pro badatele, ale neni to ovSem inscenace - jen vice Ei men6 ~Eerpivajiciztipis, ktery n$s ncmusi dovest k rekonstrukci syslemu inscenace. Inscenaľni model, divadnlni hlngralie, m6dia a diiadlu. Pavis, ISHlb, IRS6a Osrlba poveiena inscenaci' hry. ktera nese odpovednost za estetickuu a uryanizatni stranku inscenace, pruluic \>bird horr:c a interpreluje text, s ryuiilim scenick\cl~ moinosti, kler6 m i k dispozici. I / Vytvoieni funkce i pojmu ,,reiiser" spadi do prvni pnloviny 19. sloleti. Sam lermin i systematicki inscenaEni prdce siw pochazeii oravi! z tclo dobv. ale v divadelni hislorii, . " . nechybi reiiserovi vice Ci mene legilimni piedchudci (viz VEINSTEIN,1955: 116- 191). 2/ V ieckem divadle by1 didaskalem (didaskalos - instruktor) nejcastejl sam autor, klery plnil fnnkci uryanizalura Ye stiedov~kfch mysleriich nesl ideologickou i estetickou odpovEdnost poiadalel hry. Y obdobi renesance a baroka oiedslaveni Easlo orrranizo--val z vlastni perspektiy architekl nebo autor dek0raci.V 18.stoleti piejimaji tutu ulohu velci herci: prvnimi nemeckymi re8sery jsou I~I:I.ANIIa SCHKOII~:~.Ale k lomu, aby se lato funkce uslavila jako samostalna u~neleckti disciplina, by10 tieba piichodu realismu a naturalismu, piedevSim Cinnosti vevody Jiiiho I1 MEININI~ENSKEIIO,A. ANTOINAa I(.5. STANISLA~'SK~~HO. 3/ Stanovit misto a ~ y z n a mreiisera v divadelni lvorbe s definitivni olalnosli ie velmi obtiine, protoie v posledni instanci se argumenty vidycky redukuji na olazky rkusu a ideologie, ne na objektivni estetickj spor. Omezime se prolo na zjiSteni, i e reiiser prosti: existuje a svou existenci v divadelniivor. be prokazuje - zejmena tehdy, kdyi neni na vyki sveho poslani. V Sedesalych a sedmde. savch letech jeho tilohu periodicky popirali jini ,,kolegov6": herci, kteii sc citili jako vezni jeho t y a n s w c h pokynu, w a r n i k , ktee chtel do oasti sve ..divadelni maSinerien.riakat jak nmelecky ljm, tak pnblikun~..,kolektiv", ktery odmital rozdily uvniti suuboru a piikel s ,,kolektivni lvorbou", a objevil se i kulturni pracovnik, animalor Ei manaier; slouiici jako prostiednik mezi umenim a jeho komercializaci, mezi umelci a obci:po zice sicc nepohudlni, leC strateyicka 4/ V dcvadcsi@ch lclcch se ui runkce reii?era nepnpirala, zalo znaCn6 zebsednela. Neide u i ani o to. zaSel-li reiiser oiiliS dalekc,, Ci naopak nedokel drnl dalt:ko, zda insce. race neni spide,.nadb~eCna"W~~~L~~.u.IY88): VINA~FRa dalHi auloii dues spij: ,,sazeji na navrat k v6lSi skromr~ostia lehkosli, natrat od umeni k iemeslu" WINAWHin FI.OECK. I9R9: 254). Llusud se tak6 t.rrdi.ra - spiS prohna116 n e i naivni: - i e nejlepsi inscenace sc spukuji s lirn, i e nechii rnluvil text (S. SEIUL.C. REI~Y,P. CIICRLAC.I. LASSXU.E, ciluvani in L:&l du rhťdfrc, C. 6, 1986). M. DLR~SIIWpoiadoje na reiii, ahy zasaho vala co nelmen8: ,,Hrani ochuzuje text, nic IIIU nepiinabl, naopak mu uhira prilomnosl. / hloubku, svaly, krevJ'(,,l.e Th6Blrem,in La vir: marerielle). MladS generace reiiseru jii neni zivisla na modelech dekunstrukre, a( jde o psychoanalyzu, marxismus nebu linpisliku, nehlasi se k Z;idn3;n1 vznrljm ani Skol$m, lim mrn8 k hnulim Ei nejruznejSirn,,-ismum"; kaidy postupuje pu svern, krok za krokem. Caslo bez inslituciunaluiho 7aStiteni. Nekteii umelci pieuhazeji od reiie h drarnalicke lireratuie (A. HAMU, H. CIIIAS,C. ANNE. P. IAMRFHI;Ph. MINYZNA,1.JUI'\NNRAII. U. LbMAHI~IL,A. BF7.11, I-F. PEYUF'I,J. RIIUSSEAU),jini si ur:hovavaj~v pameti s\nu ,,Ibrmalni" y). chU\U U VI.I.BLE(B. ]AUI'ESlIVA, C. S C ~ I I A R E ~ ' ~ , S. LOIIKRSCHEVSKY,S. RMC~~SI:HM.E~G.J . UANAN), dalSi se \\ddvaji ceslou interkullurni pruduhce (C. Vmralrl, i . ľs.41, . DURKINUIIR, M. N A ~ C H E ,X. M.\HCHESI:HI,E. SUM),nebo si w a i e j l n o q vztah k trxto, kler3; chapau j a b lvirn$ malerial (E. un Stt.vt., 0. PY)Ei jako malerial, kter3; klade piekdiky (S. Nnn~ I1F.Y. P, PRADINAS,C. I\LLOUCHRHIE, E. L~I:ASCADE). Allew. 1938;Horgal, 1963:tlergrnan. 1Rli4, 1966; Rri,ok, 1968; Uullirl, 1969; \'it~z, 1974, 1984;Wills, 1976; Flays, 1!177; TernhinovJ. 1977. 1979, Prallques, 1979; liodard, 1!1HO; Strehler. I9Rfl; Hrann, 19R2; Ľarl du 1hBlIľr. E. 6, 198fi:.4rr Press, 1HH9;Floeck. 1089. men^ doles,, 19119;Carasso el al, 1990. Divadlo,jei. qwiiva sluieb rezisera* a klade ledy velkf durdz na interprctaci textu ;I originalitu inscerraEnit~o(reiijnit~o)ieseui, klere je umelcem zietelne ,,signovano" - je na ngm patrny umAlchv ,,rukopis, zilaeka".