Y- ti- += RE~IE (angl. staging, franc. mise en scene; n6m. Inszenierung, Regie - z franc. rkgie - sprava, iizeni, niklady) neb0 re- 2irovhi (reiirovat,z n6m. regieren, to z franc. rkgir - Hdit, ovlidat; z lat. regere - fidit, vkst, spravovat)je tdrti aktivita podilejici se rozhodujicim zp6sobem na vzniku divadelni (ti kinematogrdcke) +inscenace. (V ?e3tin6 i v ostatnich evropslc$h jazycich m i slovo reiie i mimoumEtleckj, ekonomicQ vjrznam - naklady spojenk s n6j+m podnikbim.) Reiie koncipuje a sjednocuje jednotlive prvky inscenace a organizuje jeji strukturu. Jako Einnost neni reiie sloikou inscenace, njrbri je k ni v subjekt-objektovem vztahu (je spolutnircem a koordinatorem jejich sloiek). Prav6 're2iskr (angl. director, frans. metteur en scene, nPm. Regisseur) je hlavnim autorem inscenace, ma pii jejim dokonteni posledni slovo, a proto i hlavni odpoviidnost za ni. Tvofi inscenaci z potatku tfeba jen na papiie Fre2ijni kniha). Pokud je inscenace interpretaci n6jakkho divadeln6 intencionalniho literirniho neb0 hudebne-literarniho dila (drama, hra, libreto s partiturou), nese reiiskr odpov6dnost za jeho w a d (hinterpretatni divadlo). Je-li interpretovho dilo divadeln6 neintencionalni (proza, poezie, taste v +autorskem divadle), podili se zpravidlana jeho uprav6 a tim opet i na jrkladu. Praxe, kdy reiiskr uchopi inscenaci vytvofenou jinde a nastudujeji sjinw souborem (tzv.pfenesenk inscenace),je vjjimetna, zato je beink, Ze vznik inscenacea jeji nastudovhi probihaji souCasn6. Reiiser zpravidladovede inscenacik jpremikfe, Cimijeho prace mdie kontit. M68e ale inscenacisledovat i nadale (*refijnidozory pfi *reprizttch),zasahovat do ni a dotvifet ji. V krajnim pkipad6 mdie reiiskr zasahovat i do prGb6hu pfedstaveni, v nejkrajn6jSim piimo na jeviiti jako jeden z hercd (v-+ divadlejednoho herce mdBe bjrt i sam sob6 hercem). Reiii nemusivykonivat jednotlivec, mGie bjrt generovana i nPjakou obecnou normou (napf.tradici -v orientalnim divadle),dojiste miryji mohou zakladat u i text ti partitura. Funkci reiie mdie vykonivat i W r t i kolektiv, pop? herec, autor textu, scknograf,skladatel,dirigent ad. Jednim z hlavnich ukold reiie je vedeni herd a koordi- nace jejich kreaci. Pokud jde o pohyb, koncipuje retiser tzv. *mizanscdny (prostorove pohybovk kompozice hereckfch akci), pro nei vytvhfi se scknografem prostor a atmosferu, na ktere se podili i -+scenickAhudba ad. PP Jako svebytni divadelni profese se reiie zatala uplatiiovat nejdiive v Anglii (v dilech Ch. Kembla, W. Ch. Macreadyho,S.Phelpse,Ch.Keana,H.IrvingaaH. Beerbohma-Tree),kde se okolo poloviny 19. stoleti vyvijely snahyo historickyvernou *ram a promySlen6organizovane davovk sceny. ZvlaSte Keanovy a Phelpsovy inscenace pak zapdsobily v Ntmecku na Dvorni divadlo v Meiningen (majitelem by1 vkvoda Jiii II., vynikajici scknograf).MeiningenSti prosluli ddkladnosti zkouSek, propracoviinim davovjrch scen a no* pojetim Sermu (muse1 odpovidat dobt i povaze postavy), dokonalou souhrou a vytvoienim atmosfkry, k nit piispivala hudba, svttlo a zvuky za scenou. M8i znaEny mezinirodni vliv diky zajezddm po Evrope 1874-90. Od poloviny 19. stoleti se rozvijel kritickf realismus, jehot piedstavitele ve Francii (Stendhal, Balzac, Flaubert, Goncourtove, Maupassant ti Daudet) se pokouSeli tkh o drama. 1848byla uvedena Balzakova tragedie Macecha, v nit se pii premikie na scene pila skutetni kava. Snaha reiiserd o vytvoieni iluze tivota a o vyliEeni prostiedi se stile zdokonalovala. Zola vSak vedle vedeckk piesnosti v zachyceni skuteEnostipohadoval take protitek. Norskf dramatik Henrik Ibsenjako reiiser dokizal, fe bude-li se herec na scent pohybovat mezi pravfm nabytkem, pfibliti sejeho chovani i ieE iivotu. ZQroveii prosazoval, aby rnladou postavu hril mlady herec. Tim bylo naruSeno oborovk herectvi,kde se privilegiumhrht urtitjr obor stalo ziroveh pro herce vezenim. August Strindberg,ktery vedl 1907-10 ve Stockholmu Intimni divadlo, shrnul sve nazory na herectvi v piedmluve ke hie Sletna Julie (1888).Uvaiuje zde v r h c i tzv. pokoje bez ttvrte steny o navozeni iluze skutetnosti tim, ie by herci hrhli obtas zidy k divwm, ktere jakoby nevnimaji (to pozdtji uplatnili napf. K. S. Stanislavskij neb0 E. Duseova). Ve Francii by1 v 80. letech 19. stoleti widtim retiskrem naturalismu Andre Antoine, zakladatel Svobodnehodivadlav Paiiii, pro nehoi Elovtk na scent piestal bft chhpiin izolovant a reilne prostiedi a svttlo mtly dotvaietjeho svtt (herecsklMal svou postavu jako mozaiku z odpozorovanychdetaild). K. S. Stanislavskijjako v Ntmecku M. Reinhardt spojoval mySlenku divadelni reformy se zasadni zmenou hereckk Skoly.Jakoreiiseii potiebovaliherce viestrannt vybavenkho,vtetne akrobacie, Sermu,improvizace,zpevu, hudby a tance. VntjSi a vnitini herecki technika se mely navziijem doplhovat. Symbolistickou revoltu proti naturalismu uskutetnili na pielomu 19.a 20. stoletiv Pafiii basnik P. Fort, herec a reiiser Lugne-Poe aj. Mala amatkrska divadla zatala hledat nove qh-azoveprostiedky stylizace (inscenovala basne, sledovala vztahy mezi slovy, tony, barvami a winemi). Herec stil Easto soSn6, pohyboval se v reliefu ti jako loutka,v urtitjrch mistech piechazel z ieti do zpevu a zchdze do tance apod.Zasluhou reformhtord A. Appii a E. G. Craigabyly odstranenymalovank dekoracea scenickf prostor zatal bft formovhnpouze tvarove (schody, ploSiny,Craigovyposuvne panely,tzv. *screens)a svttelnt (novi motnosti elektrickfch reflektord), aby vynikl herec a jeho pohyb. Retiskii pielomu 19. a 20. stoleti sevraceli ke starSim typdm divadelnihoprostoru (mysterijniscena, alibttinskl sckna, anticka arena), Reinhardt rozviji davovou retii s komparsy. Objevuji se inspirace asijskjm divadlem (napi. *hanamiEi- lhvka vedouci z jeviSt8 do hlediStt, imaginirni rekvizita aj.). Antiiluzivne se uplatiiuji kulisicijako tzv. sluhovk sckny (napi.v Tairovove inscenaci Zlute' kazajky, 1913,i Reinhardtove inscenaci Zlute' kazajky, 1914).Studuji se vlivy masky na vyjadioviinittla, motnosti pantomimy, komedie delľarte, improvizace a klauniady. Mnozi z reiiserd poEQtku20. stoleti usiluji o zruSeni Mtkoveho prostoru, napi. inscenacemi v arknovkm prostoru, v plenkru apod. Piiznatny je vjrvoj V. E. Mejercholda,ktery od statickk stylizace,menici herce v sochu Ei relief, pfechizi ke stylizaci dynamickk (akrobacie,ionglovhi, pantomima,improvizaci).Inspiroval se take ruskjm jarmaretnim divadlem *balagan. 1926 zakladaji Louis Jouvet, Charles Dullin, Gaston Baty a Georges Pitojev sdruteni avantgardnich retisefu tzv. Kartel ttyf, maniele E. Autant - L. LarovA experimentuji v laboratoii Umeni a tin (Art et Action),mj. za spoluGtasti Eeskeho scenografa Josefa $imy. Antonin Artaud vytvaii svou koncepci *divadla krutosti - chce divadlu vritit terapeutickou funkci rituilu. Etienne Decroux a Jean-Louis Barrault kladou zuady moderni pantomimy, na nti navaie Marcel Marceau. V ruskdm divadle zapdsobily zvl6Stt futurismus,konstruktivismus a biomechanika (Mejercholdova metoda pantomimickfch etud). DWadnk reiijni propracovhi inscenaci, ktere byly tvoieny bthem zkousek, sm6iovalo k maximilni fixaci (zatalo se hovofit o tzv. retiskrskkm divadle). Pro italskf *futurismuspropracovaljako dramatik a teoretik T. Marinetti, scenograf E. Prampolini a ke zdivadelneni divadla se piihlisil reiiser A. G. Bragaglia, hledajici inspiraciv tradicich komedie delľarte. Ntmeckf expresionismusvystupiiovalemoce, od stawi, vize a halucinaci po kfet, na hranici horroru a grotesky.V ieEistave1na dynamicearytmu, skiecich,siphi, chrapteni apod. VddEimi refiskry byli Leopold Jessner a Karlheinz Martin. Bertolt Brecht dospel spolu s refiserem E. Piscatorem k tzv. epickkmu divadlu, kde herec i divhk jsou ruSeni z iluze reality (tzv. zcizujici efekt). Piscator ve 20. letech tki experimentoval s kombinaci divadla a filmu (napt v inscenaciHaSkova Svejka, 1927, byly ufity pohyblive chodniky, dotatky z praiskjrch ulic akreslenPfilmova groteska). Po 1945pdsobil inspirativneteoreticw odkaz A. Artauda. Anglickjr refiser Peter Brook se divadlu-ritudu nejvice piibliiil v inscenacich Shakespeara (napi.v Titu Andronikovi, 1955,neb0 v Krali Learovi, 1962),inscenace Senekova Oidipa (1968)s dejem posunut@ do barbarskk doby zaujala ui Samansmi evokacemi,doplriujicimi ch6r. Z polswch reiiskrd to byla tvorba Jerzyho Grotowskkho,ktery 1959zaloiil Divadlo 13fad v Opoli (od 1965 ve Vratislavi). Zde uvedlo napi. Calder6nova - Slowackkho Vytrvalthoprince (1965),neb0 ApocaIypsis cumfiguris (1968)vznikajiciz etud kolektivniimprovizaci. $10 o experimentalni studiovou scenu, zamefenou na hereckou pedagogiku. DivPci byli rozmisťovani v rdznych variantkh prostoru. Z ~Sestrannkhorozvijeni hereckk technikypatiilo zvlaStnimisto zapojeni hercova podvedomi. Grotowskivydal knihu K chudtmu divadlu (1968) a manifest Divadlo a ritual (1968) a me1 velw vliv na divadelni Evropu. FrancouzskareiiskrkaAriane Mnouchhnova zaloiila 1964 v Paiiii SluneEni divadlo ('Ihkitre du soleil), kde uvedla napi. dve historickk fresky o francouzske revoluci 1789(1970) a 1793 (1972),v nichi ufila simulthnni akce, improvizacia prvky jarmaretniho divadla v arknovkm prostoru. Ve Zlattm vtku (1975)ji vedle orientilniho divadla inspirovala komedie delľarte a cirkus. Zens wpohled na anticw m$us a ritual vyzkouSelavlfigenii v Aulidt (1990) a rozvinulav Oresteii(1990-91), kde zaujaly pestrk masky a koswy, tanetni akce, rozehrhvajici prostor. Tartuffa aktualizovala jeho pfenesenim do arabskkho prostiedi, ovliidankho is1imskj.m fundamentalismem (1995). Reiiskr Claus Peymann zatinal v Hamburku a Frankfurtu (zde mj. Handkeho Spilani obecenstvu, 1966), v Berlin6nastudoval CechowSwViSrlovysad (1966),1986 se stal feditelem videriskkho Burgtheatru. Patii k refiskrdm vfraznkho rukopisu, uiivA nekonventni scknografie a usiluje o objevnjr jrklad klasiky. Kleistovu Katynku z Heilbronnu (1975) inscenoval s pomoci cirkusojrch pwkfi. Mezi jeho jrznamne inscenacepatii tit Kleistova Arminiova bitva (1982),SchilleroviLoupeinici (1975) ti Viltm Tell (1989),od Goetha oba dily Fausta, (1977) ti Torquato Tasso(1980),Shakespearovyhry Richard 111. (1987)aBode (1988),IbseniivNepPitel lidu (1990). Jeho zPsluhou uviidi Burgtheater systematickyrovnef soutasnk drama, v nemt od 1970zaujaly zvlfiite hry T. Bern- harda. Ceska refie se rozvijela od 80. let 19. stoleti. K priikopnkiim realismu nhleieli FrantiSek Kolar, Edmund Chvalovsw a Josef Smaha, zakladateli moderni refie jsou vSak JaroslavKvapil, FrantiSek Zaviel a Karel Hugo Hilar. Kvapil jako reiiskr a Skf tinohry v ND (1900-18) a v mestskkm divadlena Vinohradech (1921-28) v p o iil vjrznamna dila. V inscenacich Cechova a Ibsena me1 obvykle interikr se stropem, coi hercdm umof6ovalo tkmei Septat. Dbal souhry a mimickkho vyplneni pauz. Prosazoval moderni teskk drama (JirPsek,Dvoihk, SrC mek, Langeraj.). V inscenacich Shakespeara uplatnil tzv. *druhdshakespearovske'jeviit2( m e whorizont zaplnila Fortunyho kupole, na nif se impresionisticky menila bawa a intenzita svetla). Tomu odpovidalo nhladove barveni slov a vet, anii by vSak utrpel podtext. Kvapilova reiie se vyznatovala sluibou bPsnikovi (respektoval text). Pracoval bez reiijni knihy a zkouSel d d y celou hru najednou. SE. Vojanem si domlouval koncepci zvlakť, Vojan na zkouSkAch jen markj.roval a o piedstaveni teprve hrd naplno, col: vnPSelo do hry napeti pro partnery. Kvapil dokazal se svjmi herci tvoiit v duchu psychologickkho realismu, dekadence a secese, symbolismu i impresionismu.Misty usiloval o skrytk hudebni ladeni. Tihnul k vyjadieni harmonie, dokonalk souhie, atmosfkfedotvhfenkhudbou, svetlemazvukyza scknou. PievlPdalyu neho pastelovk barvy a Serosvit,podtrhujici intimitu a lyritnost hereckkhoprojevu. Karel Hugo Hilar piisobil v Mestskkm divadle na Vinohradech (1910-21) a v Nkodnim divadle (1921-35). Jakopiedstavitel expresionismutihl k dynamickk zkratce, gradaci tempa a rytmu, piiteml: svetlo a zvuk mely u neho dramatickou funkci. Reformoval svetelnf park, pracoval s bodovjrIlli reflektory, totnou, pohyblivjm chodnikemap. Patiil tki k prfkopnikdm reiie masojrch sckn, kterk odrPfelysoudobysocihlnikvas (napi. Husitk, 1919;Svitani, 1920na Vinohradech neb0 Coriolanv NArodnim divadle, 1921). V praci s hercem stave1na metod6 tzv. vrstvenych provokaci a stupriovankho nhtlaku smeioval k maximdni intenzit6hereckkho jrkonu. MezivaletnP avantgarda se vyvijela pod vlivem Francie a Ruska. Jeji antiiluzivni uchopeni divadla bylo inspirovhno nemou filmovou groteskou, dfezem, pantomimou a komedii delľarte. Pro zathtky byly piiznatne konstrukce s t6locvitnjrI-n niiadim, akrobatickk prvky, sepeti s poetismem a skupinou Devetsil (zal.1920),ktera sdruiovala avandgardniumelce. Jiii Frejka vyzkouSel v potatcich konstruktivistickou vjrpravu, akrobacii, a dokoncei filmove promithni (film s Chaplinem). Inspiroval se komedii delľarte, pantomimou a cirkem. Usiloval o syntetickeherectvi, zvlhSt6 vhodne pro revui a dadaistickf humor. Po Zavielov6 inscenacioperetyMikado (Divadlona Vinohradech, 1914) se take on inspirovaljaponskfm divadlem (KakaSi:Asagao, 1929).Na Narodnim divadle ve 30. letech pod vlivem reiisera Hilara ovlldl velkf jeviStni prostor a rad uiival moderni techniky (totna, pohyblijr chodnik aj.). Postupn6 od poetickfch hfitek a konverzatek cilil k v6tSi spoletenske aktualnosti, a dokonce i satik (Aristofanes: Ptaci, Lope de Vega: Vzboufeninu vsi, Shakespeare: Julius Caesar, Gogol: Revizor aj.). Ve spoluprlci s F. Trostrem a dalSimi modernimi scenografy, experimentoval s divadelnim prostorem a dynamikou hereckkho projevu. Vnesl do Narodniho divadla take poetiku Osvobozeneho divadla za pomoci J. Jeika a F. Zelenky. Za protektoritu v inscenacich teske klasiky neb0 jako Plautbv LiSak Pseudolus a Rentbv CisafOvmim vytvhfel basnickf apel, posilujiciodpor k okupantbm. Spolupracoval tehdy zejmenasvftvarnikem J.Trnkou a skladatelem M. Poncem. V Mestskem divadlena Vinohradech i Komornim divadle 1945-50 vytvofil17 inscenacipfevain6 klasickfch d 8 (Moliere,Shakespeare,Gribojedov,PuSkin, Shawaj.) a v inscenaciNeveuxova %!sea mofeplavce (1946)ukazal svou pi'edstavu basnickkho realismu. Spolupracoval s dramaturgem K. Krausem a reiijn6 ovlivnil zvlaSt6 J. Pleskota a 0.Krejtu. V Hudebnim divadlev Karlin6 (1950-52) se pokouSel o hledani nojrch forem hudebni komedie, ale 1952 by1 dohnh politickfmi tlaky k sebevraidg. Jindfich Honzl po zkuienostech s recitatnim D6lnickfm dramatickfm sborem pfe8el do Osvobozeneho divadla, kde experimentoval v duchu dadaismu a surrealismu, pozd6ji reiiroval revue V+W. 1929-31 pbsobil ve Statnim divadle Brn6. Hostoval i v ND (Vantura: Alchymista, 1932,Martinb: Julietta, 1938).Za protektoratu vedl 1939-41 Divadelko pro 99, kde v malem prostoru vynalezav6 uiival svetlo, diaprojekci, hudbu atd. By1 i jrznamnjrln teoretikem. Honzlova reiie vytvaiela antiiluzivni metaforicke divadlo, ve kterkm dominoval pohyb s a i akrobatickfmi ti tanetnimi prvky. Inspiroval se cirkusovou klaunildou, n6mou filmovou groteskou, diezem i sportem. Mela na n6ho vliv francouzskajakoi i ruskh avantgarda (zejmenaMejercholdova biomechanika a konstruktivismus).Vysledkem bylo syntetickeherectvi uplatiiujici zp6v a tanec vedle dalSich dovednosti ziskanych a rozvijenych specialniprbpravou. Hereckf projev rozloieny na jednotlive sloiky by1 zhm6rnou soutasti pohyblive inscenatni struktury. Emil FrantiSek Burian, nejuniverzaln6jSi osobnost teskk divadelni avantgardy, by1 vySkolen jako zpkak, hudebnik a skladatel. Po roztrice v Osvobozenem divadle se pi'ipojil k Frejkovi (divadloDada a Moderni studio), u n6hoi se uplatnil i jako herec a vyzkouSel hudebn6 stylizovanousborovou recitaci +voiceband. V kabaretu Cervene eso uplatiiuje svou pfedstavu politick6 satiry, nejjrznamngjli jsou vSak jeho reiie v divadle D 34-41, ktere zaloiil a vedl. Usiloval o syntetickf hereckf projev (melodicka stylizace feti byla inspirovana Janitkovfmi nap6vky) a objevnt interpretoval folklor (Lidove'suity, Vojna aj.). Zde vznikl i +theatergraph. V povaletne ek obnoveneho divadla D, zm6n6neho 1951-55 v Armadni um6lecke divadlo,E. F. Burian pfeiel v duchu reiimnich politickfch i estetickfch norem k tzv. socialistickemurealism~.Moinost navratu k pfedvaletnym zdrojbm naznatil v rekonstrukcich bealych inscenaci i nov6, nap?. v inscenacich Romeo a Julie - senjednoho v5znd (1945). Esther (1946),Laska, vzdor a smrt (1946),neb0 jako autor pbvabnejarmaretni Opery zpouti (reiie L. Cechova, 1956). Ceska reiie po 1945 vychazela z realistickfch tradic i antiiluzivniho snaieni avantgardy. V 50. letech u n h divadelni reiie vlivem tzv. idanovovskfch norem (dogma socialistickeho realismu) stagnovala v obav6 pfed tzv. reiiserismem neb0 formalismem. Koncem 50. let navazalo na avantgardu hravosti a metaforitnosti hnuti tzv. +divadel malych forem (Reduta, Rokoko, Semafor, Divadlona zabradli a Paravan,mimo Prahu napk Veterni Brno, ustecke Kladivadlo ti plzeiiska Alfa). Vbdtimi divadelnimi reiisery 60. let byli Alfred Radok a Otomar Krejta. Radok tihnul k totllnimu divadlu a expresivnimu herectvi. Klitem k jeho inscenacim byla tasto +scenicki hudba (vliv E. F. Burirzna), jeho vrcholna inscenace upravy Rollandovy Hry o lasce a smrti (MDP 1964)m6la misty ai charakter muzikllu - na kukatkovemjeviSti rozehravala akci davu na zjrSene galerii, ktery jako publikum shliiel dolb do areny se solisty. Byla strhujicim, aktuhlnim pfib6hem o zkouSce charakterb,jii hrdiny vzap6ti podrobily revolutni udalostia teror. N6kdy uplatnil v inscenacich i film (sthltei u zrodu Laterny magiky, 1958) a pfenhSel filmovk postupy i do divadla,napii montai, stfih, retrospektivu.Herce provokoval k maximalni intenzitt a autenticite projevu a pomahal mu hudbou. Casto zviditeliioval pfedstavy, sny a vzpominky postav. Vysledkem bylo bknicki uchopeni reality, vyvolavajici tetne asociace, divadlo kterk pouze nekopirovalo iivot, ale dovedlo jej vyjadfit a umocnit vSemi jeviitnimi prostkdky. Do sjrch filmb naopak pfenaSel divadelni prostfedky (Dalekacesta, Divotvorn); klobouk, DLdetek automobil).V Narodnim filmovem ar- 241 chivu se dochovaly nekterk filmovk dotatky z Radoko- produkce Cinohernihoklubu udriuje nadale L. Smotek, nove pak mlady M. Citvak. 0 . Krejta, sam vynikajici herec, vychazel z psycholo- DovEtSichdivadelvstoupilastfedni a mladSi generace gickkho realismu, ale spoluprace se scknografem J. Svo- reiiskrb - J. Borna, H. BureSova,M. Dotekal, M. Krobot, bodou (s nim pracoval i Radok) ho vedla i k experi- M. Lang, R. Lipus, V. Moravek, J. Nebeskjr, J. Nekvasil, mentovani s jeviStni kinetikou, svetlem, projekci apod. J. A. Pitinskjr, I. Rajmont, Z. Srba, T. Svoboda ad. PfinoZteskjrch autorb mu byli blizci zejmknaJ. Topol,F. Hru- sem byla i hostovani slovenskjrch reiiskrb, napf. J. Bedbin a M. Kundera (reiiroval tki 1963pohostinsky Hav- narika, J. Nvoty, V. Strniska,L. Vajditky, fadu uspeSnych lovu Zahradni slavnost v Divadle Na zabradli), z cizich inscenaci nastudovala pfedevSim v moravskjrch divainscenoval W. Shakespeara (Romeo a Julie v ND, 1963) dlech imigrantka z Ruska 0 . Meleshluna-Smilkovaa po a pfedeviim mnohokrat hry A. P. Cechova. Zaloienim celk CR tasto hostujici Sergej Fedotov z uralske Permi. V opefe se s velkfm uspechem uplatnil navraceny exulant David Radok (syn Alfrkda R.) jk Cisai,J. - Sttip5nek,F.: Zbklady finohernireiie, Praha 2000; jenkmu s pfedehrhvtinim. Aktuilnosti klasiky dosahoval Cerny, J.: Otomar Krejta, Praha 1968; Cerng, F.: Ota'zky divaspiSobjevn* qkladem textu nei reiijnimi zisahy. Po- delni reiie, Praha 1988; Hedb5vny, 2.: Avr6d Radok. Zprbva stavy v maskhch rozehravqly u neho tasto vnitfni svet o jednom osudu, Praha 1994; Hofinek, 2.: Divadlo mezi mopostav a hudba pomlhala fixovat propracovanyjeviStni dernou a postmodernou; Scherhaufer, p.: titanka z dejin divapohyb. Improvizace nemela vetSinou v jeho inscenacich delnej rkiie, 1-2, Bratislava 1998; Vostj, J.: Reiie je umgni, misto. Sponttinnost zde byla vidy urtena zamerem, ob- Praha 2001. raz emoci kontrolovin rozumem, aby bylo dosaieno jednoty umeleckk vjrpovedi. Cely iivot usiloval o psy- chologickjrpfistup - proto by1pravem vyznamenan medaili K. S. Stanislavskkho. Po 1968, kdy normalizace usilovala o navraceni divadla do totalitne uniformni kultury 50. let, A. Radok emigroval, Krejta po nekolika letech dostal povoleni pracovat soustavnev cizine. V ND se pokouSeli pokraCwat v reiijni praci M. Machatek a J. Pleskot. Divadla ve velkjrch mestech mela politicky teiSi podminky nei oblastni sckny, kam bfvali odsouvdni politicky nepohodlni reiisefi (kupfikladu J. Grossman pdsobil v Chebu a v Hradci Krilove, A. Hajda v Uherskkm HradiSti, J. Katerv Ostrave).MladSi kvalitni reiiskfi nemohli vetSinou bez vstupu do KSCpfejit do center. Kvalita zbstlvala proto spiSe mimo Prahu, zvlaStE pak v autorskjrch divadlech (P. Scherhaufer,Z. PospiSil, E. Talsk$ S. VAla, E. Goldflam, J. Schmid, J. Krofta, M. Schartova,P. VaSitek, P. Polik), ve kterfch ti ,,polozakazani" dokonce nekdy hostovali (E. Schorm,J. Kater, J. Grossman). Proces reformy, zapotat); v 60. letech, se vSak zcela nezastavil, njibrijen zpomalil a omezil. Po pfevratu 1989se J. Grossman vratil do Divadla Na zhbradli (Molikre,Don Juan, 1989,V. Havel, Largo desolato, 1990,a Pokouieni, 1992);po jeho smrti zde 1995ai 2002vytvofilkratkou ale uspESnou kru P. Lkbl. 0.Krejta obnovil svk divadlo 1990 v pbvodnich prostorech praiskk Adrie (Divadloza branou 11)jako statuthrni divadlo MK CR. Trpelo extrkmne nizkou navStCvnosti, pfestalo bjrt dotovano a. zaniklo 1994. Trvale vysokou uroveh