Videoklip v československém prostředí (velmi rámcový přehled) před 1989 - filmové písničky (R.A.Dvorský, Karel Hašler, Oldřich Nový, V+W) - samostatné písničky až v TV (1953) – Kotek: „Posléze televize přistoupila i k výrobě vlastních písničkových klipů. Na nich také sbírala prvé poznatky o možnosti kombinovat známé populární písně a jejich zpěváky s náznaky vizuálně dějových akcí (např. Písnička o bytě, 1958 nebo Včera neděle byla, 1959). Již brzy nato se stalo významným úspěchem zejména ucelené, dějově navazující pásmo písničkových klipů, které pod názvem Ztracená revue (1961, Z. Podskalský) překvapivě zvítězilo v televizní soutěži ve švýcarském Montreaux. Přitažlivé spojení hudby a zpěvu s obrazovou akcí přitom napomohlo k prosazení moderní populární hudby i na venkově, předtím se zaměřujícím na tradiční hudební žánry.“ - Písnička o bytě (L.Rychman) – interpret postaven na úroveň kulisám - Rychman dále Tisíc pohledů za kulisy – revue sestavená z vícera klipů jdoucích po sobě - s jeho vizualizací dochází k přesunu zájmu od písně k interpretovi, v 60. letech nový typ pořadu, který je schopný ovlivňovat prodejnost - s muzikály v polovině 60. let (Starci na chmelu, Kdyby tisíc klarinetů, Dáma na kolejích) se zvedá zájem o zfilmované písničky - Ján Roháč – Zdvořilý Woody (Karel Gott, píseň S+Š), důkaz jistého uvolňování (westernová, tedy západní estetika) - první pokus o manipulaci s časem (pouštění záběrů krav do rytmu pozpátku a dopředu) - S+Š: Marnivá sestřenice, Život je pes (s Pavlem Sedláčkem) – progresivita interpretů se odrazila i na vizuální stránce - Vladimír Svitáček - dominanty období: vliv muzikálové dráhy režisérů | kombinace zpívajícího interpreta s jednoduchým příběhovým ztvárněním - Jaromír Vašta – režisér recitálů, ve spolupráci s divadlem Rokoko vytvořil třicetidílný cyklus věnovaný novinkám z oblasti populární hudby Vysílá Studio A (1964 – 5) - zásadní hudební seriál Píseň pro Rudolfa III. (1967), který spojil formát seriálu s pop-music - v 60. letech nastal i posun v prostoru, který dostával rock – průkopnický byl minidokument Ivana Soeldnera Horečka (1964) s Olympicem a Volkem, Přenosilovou, Bobkem a Lauferem - s uvolněním okolo Pražského jara další rockové pořady: např. Kdopak by se beatu bál - v době normalizace byl rock ideologickou diverzí, takže případná skladba rockové kapely byla v TV prezentována tak, že ji na playback odzpíval jen její frontman. - v době normalizace došlo k rozmachu neklipových hudebních pořadů, které ukazovaly interprety v živých vystoupeních v televizním studiu - v polovině 80. let nástup filmových nadšenců, amatérů – jednalo se o záznamy koncertů, které byly pro nedostatek filmového materiálu doplněny o další hrané sekvence a doplňkové záběry po 1989 - mezi rokem 1990 a 2000 u nás vzniklo na 1700 videoklipů - anketa ČT Český klip desetiletí - klesající rozpočty i honoráře, product placement (první pol. 90. let) - porevoluční pořady: proti pomalu končícímu Trianglu se postavila Hitparáda, dále Bago (Suchý), Point (Ostrava), Trip, ESO (Nova, 1994), S.O.S. (Prima) - první omezení a cenzura - 1. září 2002: TV O, později Óčko - dnes mj. přetrvávající ESO, dále T-Music, Medůza či Pomeranč + další hybridní pořady včetně ranných vysílání - stírání hranice mezi profesionalitou a amatérismem specifická brněnská scéna: PAVEL FAJT A PLUTO – „Tbilisi“ – minimalistická linie, alternativa - další počiny rež. Jordiho Niuba: RÁNY TĚLA – Songs from the River | PRECEDENS – „La la la“ | WANASTOVI VJECY – „V princeznách“ - podobný duch: KVĚTY – „Pasáček ovcí“ – rež.: Petr Hegyi, M.E.Kyšperský | DUNAJ – „Prší“ – r.: Martin Čihák, detaily obličeje + animace - dokument Hudební ghetto Brno, r.: Pavel Jirásek - cílený „amatérský“ look, experimenty: HLAVSA A VOZÁRY – „Magické noci“ (ruchy, šumy), dále TY SYČÁCI – „Tý jo, kup to“ | PSÍ VOJÁCI – „Žiletky“ – r.: David Sís | MARE NIGRUM – „Ocarawka“ – r.: D. Hornych - režisér Petr Ledvina aka Kráva: FDK – „Synchronized“ | THE.SWITCH – „Akvárko“ - kritérium undergroundovosti klipu? – původ kapely?, (ne)financování labelem? silná linie animované tvorby: - celá linie vtipných animovaných klipů: POSLEDNÍ VÝSTŘEL – „Checkni“ (Jiří Bosák) | DIVOKÉ SRDCE – „Kauvej“ (Cyril Podolský) | GAIA MESSIAH – „More Warriors“ (Pavla Dudová) | NANA ZORIN – Murder Song (Radek Doskočil, Aleš Baumgartner – cena na Anifestu 2006) - 3D: DAN BÁRTA – „Předpokládám“ (Jan Krejčíř) | další klipy: JAN ČECHTICKÝ – „Hmmm“ | MADFINGER – „Tajná“ | WOHNOUT – „Ganga“) VLASTA REDL – „Dvakrát“, r.: Michaela Pavlátová, ruční animace další tvůrci: Bedřich Glaser – spolu s Janem Švankmajerem HUGH CORNWELL – „Another Kind of Love“ | STROMBOLI – „Sandonoriko“ | FÉNIX – „V slámě“ | PRECEDENS a JAN SAHARA HEDL – „Šílený pondělí“ | THE PLASTIC PEOPLE OF THE UNIVERSE – „Kázání na hoře“ | ČECHOMOR – „Zločin“ Bára Dlouhá – IVAN HLAS – „Malagelo“ | LENKA VYCHODILOVÁ a Divadlo Sklep – „Samí známí“ | MŇÁGA A ŽĎORP – „Ne, teď ne“ | PETR FIALA – „Měsíc“ | WANASTOVI VJECY – „Nahá“ Ondrej Rudavský (SK) – zahraniční praxe, LOS LOBOS – „Kiko“ | JANA KIRSCHNER – „Na čiernom koni“ | DEAD CAN DANCE – „Carnival“ | ŽENA Z LESOPARKU – „About the Thing“ | MOBY – „Go“ | IVA BITTOVÁ a RICHARD MÜLLER – „Sníh“ linie celovečerních tvůrců, kteří točí klipy: - LUCIE – Medvídek (Filip Renč), LUCIE – Černí andělé – (V.Michálek, některé scény musely být pro Triangeĺ nahrazeny dotáčkami), KABÁT – Máš to už za sebou, TŘI SESTRY – Lidojedi) Petr Zelenka – NAHORU PO SCHODIŠTI DOLŮ BAND – „Beze vší poezie“ Jan Hřebejk – HUDBA PRAHA – „Divoký srdce“ | SNAKE EATERS – „Peace of Me“ David Ondříček – MIG 21 – „Snadné je žít“ | PRIESSITZ – „Sny“ F.A.Brabec – SEXY DANCERS – „Some People“ | JAROMÍR NOHAVICA – „Starý muž“ Miloš Kohout – PRAŽSKÝ VÝBĚR – „Ách jo, já jsem tak línej“ David Sís – LUCIE – „Svítání“ | JOLLY JOKER & PBU – „Raketou do tmy“ | BOB DYLAN – „I Gonna Serve Somebody“ Jan Svěrák – RITUÁL – „Není to těžký“ samostatná kategorie písní z filmů: IVAN HLAS – „Na kolena“ (Šakalí léta) | MŇÁGA A ŽĎORP – „Vím, kam mám jít“ (Mňága Happy End) a d. linie tvůrců – specialistů: Tomáš Mašín – hodnocen jako největší profesionál, ale taky neoriginální tvůrce - stylově pracuje s hloubkou ostrosti, detailech a výraznou barevností - NAČEVA – „Měsíc“ | LUCIE – „Pohyby“ | WANASTOVI VJECY – „Kočárek“, v zahraničí Tom Petty, Terrorvision, Aqua, Nicolette a d. Dan Wlodarczyk – BUTY – „Malinkého ptáčka“ Jakub Kohák – TATA BOJS – „Virtuální duet“ – nespokojenost kapely s klipem, který se vymykal výtvarné koncepci desky Dále WOHNOUT – „Rajda“ | ANNA K – „Cukr“ | TATA BOJS – „Attention Aux Hommes“ | KRYŠTOF – „Rubikon“ Zdeněk Suchý – 1992-2006 natočil 23 klipů LAURA A JEJÍ TYGŘI – „To se mi snad zdá“ | SEXY DANCERS – „Slim Jim“ | BUTY – „Nad stádem koní“ | KAMIL STŘIHAVKA – „Woo-doo!“ | J.A.R. – „Jsem pohodlný“ ojedinělé klipy: IVAN KRAL – „Winter Takes All“ r.: Ester Krumbachová WANASTOVI VJECY – „Vlkodlak“ r.: Jan Krofta kapela VLTAVA: „Haló, tady raketa“ (Tyc) | „Slapy“, „Kapitán pejsek“ (Kukovičová) BUTY – „Pusinka na prdel“ (Dominik Miškovský) DAN BÁRTA – „Živý“ (Martin Krejčí) – klip korespondující s image hudebníka ZKA4T – „Polytea“ (Tomáš Luňák, Martin Duda) hip-hopová kapela NAŠE VĚC – „Virtual Soul Waste“ (David Možný) – výtvarný, konceptuální klip, v němž byla využita již existující grafika (srov. MONKEY BUSINESS – „We Feel Better Than Jan Hus“ – Jan Kremláček) LENKA DUSILOVÁ – „Vlčí oči“ (Pavel Sadílek) – zachycování pozornosti nezvyklými objekty GIPSY KINGS a VĚRA BÍLÁ – „Amen“ (Eallin Animation)