Setkání 27.11. 2008 – dálkaři Nejprve se lehce dotkneme britského pojetí kultury v podání Matthew Arnolda (19. století) a F.R. Leavise (1. pol. 20 století), seznámíme se s jedním z jednodušších textů představitele Frankfurtské školy Theodora Adorna a potom přejdeme k postavám, které stály u zrodu britských kulturálních studií (Hoggart, Williams, Thompson). Nepovinně: Arnold, Leavis, Williams Povinně: Adorno, Hoggart Literatura: Arnold, Matthew (1869): Culture and Anarchy. London: Smith, Elder and comp. (vybrané odstavce) Leavis, F. R. (1933): Mass Civilisation and Minority Culture. Cambridge: Minority Press. (vybrané odstavce) Adorno, Theodor W. (1941): "On Popular Music", Studies in Philosophy and Social Science, no. 9. Hoggart, Richard (1957): The Uses of Literacy. London: Chatto and Windus. (pp. 144-9, 246-500) Thompson, E.P. (1963): The Making of the English Working Class. London: Victor Gollancz. (pp. 8-13). Williams, Raymond (1961): The Long Revolution. London: Chatto and Windus. (pp. 57-70) Otázky k literatuře: Existuje zvláštní druh lidí, které můžeme označit jako "kulturní"? Pokud ano, jak jsou na tom ostatní? Proud "Culture and Civilization" dominoval britské literární teorii téměř celé jedno století. 􀀠 Jak Arnold definuje kulturu? Souhlasíte s jeho definicí? Zkuste rekapitulovat argumenty v její prospěch a v její neprospěch (viz první setkání). 􀀠 Co říkáte na Arnoldovo pojetí anarchie? Jak by se dala nazvat Arnoldova pozice? 􀀠 Co by asi řekl o Arnoldovi Marx? 􀀠 Říká Arnold něco o těch, kdo kulturu produkují? Pokud jste se odhodlali zdolat Arnolda, prolistujte si i Leavisův text, který byl napsán o více než šedesát let později, a srovnávejte. 􀀠 Jaký je váš názor na Leavisovo zhroucení autorit ("collapse of authority")? 􀀠 Také cítíte "nebezpečí" ze strany masové civilizace? Anebo stojíte na její straně? A souhlasíte s myšlenkou, že tu kdysi byl kulturní "zlatý věk"? 􀀠 Našli jste nějaký posun ve vztahu k Arnoldovi? Adorno je pokládán za hlavního představitele Frankfurtské školy. Všímejte si – kromě jiných věcí – shod a rozdílů mezi britským literárním kriticismem a německou Frankfurtskou školou. 􀀠 Srovnejte perspektivy Arnolda, Lewise – a Adorna. 􀀠 Jak Adorno vidí vztah mezi ziskem a kulturou? 􀀠 Je Adorno elitář? Nebo marxista? Nebo obojí? Nebo se to nedá poznat? 􀀠 Jste konzumenty masové kultury? A je vám to líto? Co byste řekli Adornovi, kdyby vás přistihl, jak se díváte na MTV? Richard Hoggart je zakladatelem instituce, která je pro BKS skoro synonymem: birminghamského Centra pro současná kulturální studia. 􀀠 Když srovnáte Hoggarta s Arnoldem a Lewisem, vidíte něco, co mají všichni tři společného? Zaměřte se na jejich hodnocení minulosti a současnosti kultuního mainstreamu a na hodnocení dělnické třídy a její kultury. 􀀠 V čem se Hoggart od Arnolda s Lewisem liší? 􀀠 V čem podle něj spočívá problém masové kultury? Srovnejte jeho pohled s Adornem: mají stejný názor, nebo se liší? Pokud vám zbyde čas, přečtěte si i Williamse a vzpomeňte si na naši diskuzi z prvního setkání: 􀀠 Jaké jsou tři "obecné kategorie" ("general categories") v definici kultury? A která je klíčová pro vývoj kulturálních studií? 􀀠 Co je podle Williamse cílem kulturální analýzy? A pokud vám to ještě nestačilo, přečtěte si i Thompsona: 􀀠 Zdůrazňuje Thompson strukturu nebo aktéry (problém structure vs. agency)? Je v tom konzistentní s klasickým marxismem? 􀀠 Pokud srovnáte Thompsonovu "kulturu" a Gramsciho "hegemonii", v čem je rozdíl? Podívejte se na dělnickou třídu a její ideje/kulturu. 􀀠 Podle Thompsona existuje pouze jedna kultura, nebo více kultur? A proč?