Osobní pohoda Subjective well-being, SWB Kdo je šťastný člověk? Ø Wilson v r. 1967 definoval šťastného člověka jako mladého, zdravého, s dobrým vzděláním a platem, extrovertního, optimistického, bezstarostného, nábožensky založeného, ženatého, s vysokou pracovní morálkou a umírněnými aspiracemi. Na pohlaví a míře inteligence podle tohoto autora nezáleží (in Diener a kol., 1999). Vymezení pojmu osobní pohoda Ø Well-being; Wohlbefinden; Bien-être; Osobní (subjektivní) pohoda Ø Diener a kol.(1999) vymezili tři komponenty SWB l Emocionální odpovědi (pozitivní a negativní afektivita) l Uspokojení v různých oblastech života l Celkové kognitivní posouzení životní spokojenosti Ø Negativní afektivita, pozitivní afektivita a životní spokojenost jsou na sobě nezávislé konstrukty Definice zdraví Ø Světová zdravotnická organizace (WHO) v r. 1948: „Zdraví je stav úplné tělesné, duševní a společenské pohody (well-being)“. V r. 1982 doplněno o schopnost „vést sociálně a ekonomicky produktivní život“ Teoretické přístupy SWB Ø Telické teorie a teorie potřeb Ø Teorie zaměřené na proces a aktivitu Ø Teorie genetických a osobnostních dispozic Telické teorie a teorie potřeb Ø Individuální pohoda vzroste díky dosažení nějakého subjektivně hodnotného cíle. Důraz na kognitivní složku SWB. l Teorie navazují na na Freudův princip slasti, Maslowovu hierarchii potřeb Ø Omodei, Wearing (1990) stupeň uspokojení individuálních potřeb odpovídá úrovni životní spokojenosti. Ø Michalos (1985) mnohonásobná teorie diskrepancí spokojenosti Ø Higgins (1987) diskrepanční teorie Ø Frankl (1997), Baumeister (1991) koncept smyslu života Telické teorie Ø Smysl života (Baumeister, 1991): průnik čtyř potřeb: l potřeba životního projektu otevřeného do budoucnosti l potřeba disponovat souborem hodnot jako kritérií pro rozlišování toho, co je dobré a špatné l zážitek vlastní účinnosti (self-efficacy) l potřeba pozitivního sebehodnocení a sebeocenění (self-evaluation) Teorie zaměřené na proces a aktivitu Ø Aktivita samotná je faktor, který sám o sobě produkuje štěstí Ø Csikszentmihalyi (1975) flow fenomén Ø Emmons (1986) a Little (1989) kombinují prvky telických teorií a teorií zaměřených na proces a vyjadřují přesvědčení, že důležitým předpokladem pro osobní pohodu je stanovení, sledování a dosahování subjektivně hodnotných cílů. Teorie genetických a osobnostních dispozic Ø Lidé emočně odpovídají na mnohé situace svým charakteristickým způsobem. Subjektivní pohoda je tak do značné míry ovlivněna trvalými, v čase stabilními rysy osobnosti. Ø Helsonova adaptační teorie (1964) Ø Model dynamické rovnováhy (Headey, Wearing, 1992) Ø Costa, McCrae (1980) z dlouhodobého hlediska jsou temperamentové charakteristiky osobnosti spolehlivějším prediktorem spokojenosti než objektivní životní události. SWB a osobnost Ø Subjektivní pohoda je spojena s nízkou úrovní neuroticismu, vysokou úrovní dominance a afiliace a s pozitivním přístupem k sociálnímu okolí. Ø Negativní emoce korelují s neuroticismem, pozitivní emoce s extraverzí (Diener a kol., 1999; Costa, McCrae, 1980; Blatný, Osecká, 1998). Sociální proměnné ovlivňující SWB Ø Schwarz a Strack (1991): sociální proměnné odpovídají jen asi za 5% variability v měřeném pocitu subjektivní pohody a jejich vliv na emoční složku pocitu štěstí je ještě slabší (platí pro bohaté země) Ø Výsadní postavení mezilidských vztahů Scherer a kol. (1986) mezikulturální studie emocí smutku, hněvu, strachu a radosti Měření SWB Ø Jednodimenzionální škály Ø Multidimenzionální škály (pozitivní a negativní afektivita, spokojenost v jednotlivých oblastech života a celková životní spokojenost) Ø Experience-Sampling Methodology (ESM) Ø Měření fyziologických ukazatelů, hodnocení mimických výrazů, zapojení blízkých osob respondentů do výzkumu Závěr Ø Po třicetiletém výzkumném ověřování objektivních a subjektivních faktorů pocitu štěstí se současné pojetí subjektivní pohody blíží poselství bájných i historických mudrců a filozofů: „Ve vnějším světě štěstí nenajdeš, klíč k němu hledej uvnitř sebe sama“. „…a pečuj o své mezilidské vztahy…“