Sociálně psychologický výcvik T skupiny a skupiny setkání Pravidla a cíle SPV Ověřování účinnosti SPV T skupiny • Training group Kurt Lewin 1946 • cíle edukativní, ne terapeutické • primární orientace na skupinové procesy • nové techniky – zpětná vazba – rozmrznutí – spojení kognitivního hodnocení s emočním zážitkem – kognitivní pomůcky Skupiny setkání • skupiny setkání (encounterové sk.) Carl Rogers v pol. 60. let 20. stol. • akcentován klinický aspekt • důraz na „já“, vhled a osobní růst • zpětná vazba zaměřená na projevování pocitů Charakteristiky SPV • jde o miniaturizovaný model společnosti • pracuje se skupinovými procesy • jde o intenzivní, záměrně navozený proces učení • probíhající proces učení je podporován atmosférou psychologického bezpečí • je zvýrazněna role členů skupiny (oproti roli trenéra) Cíle SPV • rozvoj sociálních dovedností k sobě samému (sebepoznání, sebereflexe, rozpoznávání a přiměřené projevování emocí, autenticita) k druhým (empatie, akceptace druhých, otevřené vyjadřování, naslouchání, pochopení stanoviska druhého člověka, tolerování odlišných pohledů, poznávání druhých, efektivní komunikace, zvládání konfliktů) • rozvoj teoretických poznatků a profesních dovedností Základní podmínky výcviku • Skupina • Délka výcviku, frekvence setkávání • Organizační zázemí • Sociální podmínky Trenér a jeho úkoly ve výcviku • Odborné znalosti, zkušenosti • Styl vedení – Emoční stimulace – Pečování – Přisuzování významu – Výkonná funkce • Tvorba programu Základní pravidla SPV • STOP • Čas • Postulát „zde a nyní“, nevynášení informací ze skupiny • Tolerance • Aktivita Ověřování účinnosti SPV • Kirkpatrickův model hodnocení na několika úrovních (1959): – reakce – učení – změny v oblasti znalostí, postojů, dovedností – chování – výsledky Nástroje sběru dat • Metody tužka-papír doplňování vět písemné výpovědi účastníků osobní záznamy účastníků dotazníky hodnotící škály zaškrtávací archy vědomostní testy • Rozhovory (s různou mírou strukturovanosti) • Skupinové diskuse • Pozorování sebepozorování vzájemné pozorování účastníků využití pozorování nezávislých pozorovatelů Typy výzkumných projektů • Výcviková skupina I : intervence → měření • M (měření, pretest) → I (intervence, tj.výcvik) → M (měření, posttest) • Experimentální skupina: M1 (měření) → I (intervence, tj.výcvik) → M2 (měření, posttest) Kontrolní skupina: M3 (měření) → M4 (měření) • Solomonův výzkumný projekt čtyř skupin Skupina 1 M (měření, pretest) → I (intervence, tj.výcvik) → M (měření, posttest) Skupina 2 M (měření, posttest) → M (měření, posttest) Skupina 3 I intervence → M (měření, posttest) Skupina 4 M (měření) Co SPV nemůže? • změnit jedince od základu • vytvořit „ideální“ osobnost • zaručit život bez konfliktů • naučit jednat bez emocí • zaručit úspěšnost v jednání s kýmkoli a kdykoli • změnit jedince pasivně • zajistit, aby byl člověk přijímán a oblíben všemi lidmi