.'".™.ľ.:sľss^^ap jütiodi m ; Lisuji: Aíessíá r- -■*■."■ í■*w■<■',. ^ >. -1 ■V... eE eE iX 33 hH hH kK jtJI Kast xe6jí 30ByT? — MeHá" 30BýT 3y3áHa. A KaK Teóá 30ByT? — TáH5I. B — Ä BÓBa. A Te6á KaK 30ByT? — MeHH 30BýT KáTH. B — 3y3áHa, sto 3h? — Hex, 3T0 He An, a ifeyô. — A KTO 3TO? — 3to mos Mána. 1. Poslouchejte a opakujte. Potom čtěte. — KaK Te6á 30Býr? — Mená 30ByT OTa. A KaK Teóá 30sýT? — TáH3. A KTO 3TO? — 3to Kára. A bot mojí MáMa. Mány 30BýT ÁHHa. — A KaK 30BýT KOTá? — KoTá 30BýT Ty3. Bot oh. 2. Poslouchejte. Čím se liší tyto dvě řady slov? Mama 30ByT Afina ona BÓBa MeHá 3T0 Te6íť Bána MOJÍ TáHíi Ahtóh tT ....... _ m B 33 Z 33 E »B V Hli N yy l) eE ^ je 'e n$L "š 'a rfš PiiÉřehu.jťU' si pmc\icil ctení písmen? 01» Mk\ó. icon* i\ 'í\ MMii. 3iiíi. itni\"i y> mo itiS IÍ;imi. Hon;i. noi ull líci. Aiiiiíi y\ >lk\ó. Anii\. \u\i> eľ- ľ.ii;i. li'fiji. Menu )lM JIlEil. MOM. Kil I M 3. Poslouchejte a opakujte se správnou intonací. MeHá 30Býx %m.. 3to Kára. KaK Te6á 30BýT? Kro 3TO? 3to BÓBa? 3to Ésa? A3TO? 4. Čtěte otázky a odpovědi. Pozor na intonaci otázek. KaK xe6á 30ByT? MeHá 30ByT TaM Kro 3T0? 3to ÁHHa 3y3áHa ■ BÓBa f( t ÖTa HeT, 3TO 5. Kto 3*to? Obrázky na začátku lekce vám pomohou. ■ \ //// v> 10 11 *B *'■ ■ jm*Y!jJTTSLi*. .S3*"V' "*■"■* 8 __ Lrl-ÚMÍí« JLTÍIOC 6. Porovnejte. Kdo je to? KTO STO? To je Jan. 3to Hh. Já jsem Vova. M Bona. To není Jan. 3to hc üh. Nejsem Jakub. 51 He O ^1 7. Doplňte. a) Kto 3TO? 6) 3to_______ HeT, 3TO hc b) Kto 3TO?__ HeT. ., a 3ós? 3óa, Áhs. » ÉN <**.' KaK KTO 3TO MeHíí Te6á \Ii3Ma MOíí OH OHá BOT TaM KOT HeT He a KaK Te6jí 30ByT? Mean 30ByT Kaui. KTO 3TO? 3to He Uh, a ÜKy6. Bot oh. jak kdo to, toto já mne, mě tebe, tě maminka moje (z. r.) on ona tady, zde tam (na otázku kde?) kocour ne ne, není a (na začátku otázky); ale (uprostřed vety) Jak se jmenuješ? Jmenuji se Káťa. (Já) jsem Vova (= Vladimír). Kdo je to? To není Jan, ale Jakub. Tady je. Tady (zde) ho máme. i: Sponové sloveso Cmti» se v oznamovacím způsobu přítomného času v ruštině neužívá. Kto óto? 3t0 MOJÍ MáMU. V záporu: 3to hc JIh. 3to ne mojí MíÍMa. Kdo je to? To je moje maminka. To není Jan. To není moje maminka. Vyjádření protikladu 3ro >1ii? 3to hc .JIh, a áKy6. 3to Ahm? 3to ne Aiih, a TáHM. Poučení o prízvuku Na rozdíl od češtiny, kde je přízvuk stálý, a lo na první slabice slova, je ruský prízvuk volný, to znamená, že v různých slovech může být na různých slabikách. Prízvučná slabika v ruštině je výrazně silnější než v češtině. Neprízvučná slabika je v ruštině značně slabší než v češtině. 8. Obměňujte. a) — MeHíí 30ByT 6) B) 1) *. A Te6á? fl *. A KaK — MeHá 30ByT_____ — KaK Te6á 30ByT? KaK 30ByT MáMy? * KoTá 30BýT Ty3. Anna ÁHa 3ÓH Bána Ŕm Ahtóh OTa #H JfeyÖ 3y3ána KáTa TáHH Eßa 9. Reagujte podle vzorua obměňujte. a) Vzor: Mená 3oeým Tdnsi. (KániM.) A x Kárna. OTa — Sta; Amia — 3<5a; 3y3áHa — ílna; BáHu Bósa. 6) Vzor: M Bósa. (Mh.) 51 ne Bóea, a Mh. Mend 3oeým ne Bóea, a %h. Ä 3ysáHa. (Áima.) £ Akvó. (Sír.) £ Tána. (Kára.) % 3<5a. (Ähh.) 10. Odpovězte záporně. Vzor: 3mo Bóea? (Bdnsi.) Hem. 3mo ne Bóea, a BduM. 3to 3ós? (áHa.) 3to Ahtóh? (ÓTa.) 3to ^Ky6? (JIh.) 3to TáHH? (Kára.) 3to 3y3áHa? (Anna.) I I í ; .*'*3 f.-: ■ v 11. Tvořte rozhovory k obrázkům. 5---0 ^.Í^JM A \ \ w;? i --i i i\ I ■»*■.! prr: E I 1 14 1. Ptejte se navzájem, jak se kdo jmenuje. 2. Do třídy k vám přišla nová spolužačka. Seznamte se s ní. 3. Přivedli jste si domů svou kamarádku (svého kamaráda). Představte ji (ho) své matce. 4. Jdete s přítelem (přítelkyní) a na ulici vidíte jedno ze známých dvojčat. Nejste si jisti, které z dvojčat to je. Ptáte se přítele (přítelkyně). Využijte kladné i záporné možnosti. 5. Představte si, že jste jedno z dvojčat. Lidé si vás neustále pletou. Vysvětlete jim jejich omyl. nu pP cC tT yy 4)(D xX i^ v*l niffl w^ i> h b 33 k)K) 1 15 iuíia 13. Čtěte. i Cü> M-'Vífe ' U ti U i ' . i\ , ^ 3ŕrW UOC&> ď Sastď- ■ «. ■ ■■ \ ' *■ v; ■ ■ ' .'i v'r- ' ♦..WLÍ.V **11 /» J1 * 1 - I 1 ■M." í J r. /.: —' ■L1 * I ..." ^ *. *1 I i • 1 16 W£SL=S£ .«VW* •>. q_ if i i- ~ > i h'1 . ^ r/' \Ä \ 3' 17 jLrtľ I> bi b & •. -. 3flpáBCTByfi, Haxáuia. npHBéT, Ůlýpa! Haxáuia, no3HaKÓMbCíi, áxo mojí noflpýra 3y3áHa. OqeHb npHáTHo. £ jľjóópbio fleHb! Pa3peuiHxe npeflCxáBHXbca. Merní 30Býx 3y3ána MániKOBa. R h3 lípáni. Pafl C BáMH n03HaKÓMHXbCHÍ ^MHXpHH HßaHOBH^. HpocTiíxe, % He paccJibÍHiajia sáuie óx^ecxBO. HßaHOBH1!. B Ajtjió! 3xo xbi, Cáina? fla. 3flpáBCXByfi, Cánia! ToBOpiíx 5Ih. ä b MocKBé. 3ApáBcxByfi, ÍIh! íl ó^eHb pan;. Korn;á h rn;e mm BCxpéxHMCíi? Bé^epoM? Y Hac? fla, y Bac. BénepoM b ceMb MacÓB. IToKá! JJp Bé^epa! ,0,0 CBH^áHHÍl! rr G m D hM I HÍÍ J JIJI L nu P *iH Č mm Š bi Y cC R měkký znak ľ-:i Te h noBTopííHTe. 3flpáBCXByŘ, TáHa! IIo3HaKÓMbca! áxo Moá ^_ nonpýra Máina, ^ cecTpá Híína, a 3X0 MOH OneHb npHáxHO. x flpyr BiÍKxop, 6pax naseji. — 3jjpáBCXByHxe, Ójibra HBáHOBHa! — 3n;páBCXByo, Bépa! — no3HaKÓMbxecb! 3xo mojí *—- MáMa, ^ 6á6yniKa, — Pá^a C BáMH n03HaKÓMHXbCJI. B) — Ajtjió! Ajtjió! 51 Bac He cjibíniy. Kxo roBopiÍT? KaK Bac 30Býx? ľlepe- 3BOHlíxe! a áxo moíI -r— nána. ^ .nenyniKa. í ! 18 2. CjiyniaíiTe, HwránTe. Pa3birpáiinre ijiiajiórii. a) — Ajtjtó! — 3xo Bbi, BaciíJiHO HßaHOBHH? — Äa. — 3flpáBcxBynxe, BacHJinri HßaHOBH^i! IbBopiix AHHa Ký^epOBa. — 3flpáBcxByfixe! — npOCTlíXe, ^— MOH CblH —7 y Bac? — fla, y Hac. 6) ^ MOíí flÓMKa ' ;\ Sk ■ ^» *•—* - -v. v. \*ľ» , \ ^i^ypt — Kócxst, Kor/iá Mbi BCxpéxHMca? ^ 3áBxpa ýxpoM? CeróflHa sénepOM? — ^a. -^- 3áBxpa ýxpoM -~? b ceMb (7)* qacós. CeróflHíí Bé^epOM ' — ßp CBHßaHHX. — flp CBHfláHH5I. JJp r— 3áBTpa. ^ Bénepa. 'í.r * nxTb 5 iiiecxb 6 ceMb 7 BÓCeMb 8 AéBMTb 9 AécHxb 10 prstech také tak? V / Pi fi ? s j l ' I 4. CjiýuiaHTe. Pozorujte a srovnávejte. a) 3npáBCTByOTe ÓX^eCTBO Bé^epoM 6á6yniKa fléflyniKa Haxánia. npnáxHO BjiaAHMHp noApýra ceróflHíí 2 19 6) í \ ß,o se^iepa HßaHOBHq paccJTHUiajia pa3peniHTe no3HaKÓMbca |.'."J >' . 5. CjiýmaŠTe h noBxopjiHTe. Dejte pozor na intonaci. KaK Bac 30ßyT? Kro roBOpiÍT? r^e MM BCTpéTHMCa? Kor#á Mbi BCTpéTHMca? Bé^epoM? Bé^epOM. B ceMB ^lacÓB? B ceivn> ^acÓB. y Hac? y Hac. y Bac? y Bac. 1 ■ fc-*"~'n- Li; ■■iiiNrliiyNi' si prcji-\K'it ětťiií písmen? .1) MuilIHlť ť.lOliií. I ľ ! U.IM. ,lp\l . KOI KÍ i, 1 , U í MU. lil. I 10 !'H HlKÍII. 1ÍMM. II t \\\\\\ M i.l Jlona. Kó.'i>i. a.i.n') lili I lano. i. liána, iiomí, mm> ■i1! Menou, mieni.. neiiepo\i. uímkíi. oimocm«i mill llhpa. . 10,i>iiiK.i- óamnika ■i mou, up;iiíc IIIVÍilĽ pľ I'omhii. p.i i. irpEiifL.-r_ ópai ťC Cepmi, oeoipá. lioiponiMOii. ví oiiiluí- IIMM 1, O.II.Ul. lil Opi.. IKMIKIKÓMIiOI ») "Uli ií in ť BonpóoM n oi itci m. Dejlo pu/m na iniunaei má/ok. liáno, i I.k- Om Oná Oik\ i;i On Ona lítán íopiío Máma llpiína ľ., léna lipai o. MOOKIIO. Hapmáiio. (»Op-INIIO. jIóii ioiio. 1'iiio. . lanu i Cepmi HI Up]. O. ii.i.i la. uma ľiíia Miiiioka. Iloiopó) pí a. Bo.imi pa ui. kiieita. Kia.imuK. loua. lailIKOMKl. 2 20 6. Porovnejte, jak se vyjadřuje oslovení: 3flpáBCTByo, Haxáma ! ITpHBéT, niýpa ! Máivia , no3HaKÓMtca... ^o Bé^epa, BitKTOp Mrúhobhh ! Cáina , Korflá mbi BCTpéTHMcs? Ahoj, Natašo ! Ahoj, Šuro ! Maminko , seznam se... Na shledanou večer, Viktore Ivanoviči! Sašo , kdy se sejdeme? 7. a) Doplňte oslovení: 3apáBCTBVH, _____________! ITpHBéT, TbCH. flo 3áBTpa, _____________! Pafl C BáMH n03HaKÓMHTbCH, 3T0 Tbl? _____________, n03HaKÓMbCa! _____________, 3TO Bbl? pa3peniHTe npen;cTaBH- 6) nepeBe^Hxe. Zuzano, kdy se setkáme? Na shledanou zítra, Kosťo. Dědečku, maminka je u vás? To jste vy, Vasiliji Ivanoviči? Ahoj, mami! Babičko, jak se jmenuje kocour? Tatínku, to je Věra Ivanovna? Všimněte si, jaké pozdravy se užívají v různých situacích. t ,« 3npáBCTByH, TáHíi! ITpHBéT, Bhtü! -*v> C> '• \ / .A-J--.L.I JJp CBHfláHHfl, HaTánia! IToKá, JTéHa! — JIp cBH^áHHa, ÁHHa IlásjíoBHa! •r ŕ •' "if? I — 3flpáBCTByfiTe, Bépa IÍBáHOBHa! — ^óôpbiH fleHb, BiÍKTop Ahtóhobh^i! 21 69 83