Buddhistické koncily a pálijský kánon sangíti – dosl. „souzpěv“ 1. koncil – svolal Mahákášjapa do Rádžagrhy – tradiční místo setkávání sanghy, vhodné pro askety a siddhy. Siddha – asketa oplývající nadpřirozenými silami siddhi Mahákášjapa se dotazoval mnicha Upáliho na kázeň – (1) Vinajapitaka a Ánandy na Buddhovy rozpravy – (2) Sútrapitaka Tripitaka – Trojí koš nauky (3) Abhidharmapitaka - koš komentářů, „scholastiky“, „to, co bylo přidáno k dharmě“. Kritika Ánandy na koncilu – nedosáhl arhatství, podpořil ženský řád, nepožádal Buddhu o odklad odchodu do nirvány... aj. (1) Vinajapitaka – „koš kázně“ 227 pravidel pro mnichy, 311 pravidel pro mnišky Prátimókša (2) Sútrapitaka – „koš nauky“ 5 sbírek (nikája) 1) Díghanikája – „dlouhé“ sútry, Maháparinibbánasutta 2) Madždžhimanikája – středně dlouhé sútry 3) Samjutanikája – sbírka sdružených rozprav (např. Dhammačakkapavattanasutta) 4) Anguttaranikája – sbírka „číslovaných“ rozprav 5) Khuddakanikája – „krátké rozpravy“, obsahuje různorodé texty: Dhammapadam (český př. Vincenc Lesný, Karel Werner) – „cesta dharmy“. Théragatá – „zpěvy starých mnichů“, Thérígatá – „zpěvy starých mnišek“ Džátaky – příběhy minulých Buddhových životů, vystupuje zde pod označením Bódhisattva (český překlad Otakar Pertold, Dušan Zbavitel) Milindapaňha – Otázky Milindovy (český př. Vladimír Miltner) rozhovor krále Menandra a mnicha Nágasény 2. koncil – odehrál se 386 př.n.l. ve Vaišálí, příčinou byl pokles kázně vaišálských mnichů, které kritizoval Ánandův žák Jašas. 3. koncil – odehrál se okolo 244 př.n.l. za krále Ašóky Příčinou bylo zpochybnění ideálu arhatství – 5 tezí mnicha Bhadry Mahádévy, podle nějž arhat může: 1) být sveden dcerami Máry a mít erotické sny, včetně ejakulace ve spánku 2) může být neznalý v některých záležitostech nauky a nezbavil se tak plně avidjá 3) může být na pochybách ohledně nauky 4) může získat poučení od druhých – díky cizí pomoci může pokročit na cestě k vysvobození 5) může dosáhnout pokroku na cestě pronesením magické průpovědi dháraní/mantra Většina mnichů s tezemi souhlasila, ale někteří ne – došlo k rozdělení na dvě školy: mahásanghika – „velká sangha“ thérové/sthavirové - théraváda