Antropologie a kultura I. a II. (modelové otázky) Rámcový program studia v příkladech. Co je menšinová skupina, resp. minorita ? Jaké menšinové skupiny jsou v ČR? Biologická a sociální dimenze člověka, biologický a sociální determinismus, biologická vs. kulturmí evoluce. Je většina národních států etnicky homogenní (stejnorodá) ? Proč ano nebo proč ne ? Jaká je ČR ? Má termín “rasa“ opodstatněný význam v soudobé antropologii ? Proč ? Jakou roli hraje jazyk a tisk pro vznik národního sebeuvědomění? Romové a Cigáni mezi rasou, kulturou a etnicitou. Názory v ČR. Jak mohou jazykové a kulturní podobnosti přispívat k etnické harmonii a integraci? Pokus o biologické zušlechtění lidské „rasy“ (eugenika). Vč. českých zemí. Jakou roli hrál kolonialismus vzhledem k nacionalismu a etnické jednotě a diverzitě ? Bylo ČSR koloniální zemí ? Romové ve městě. Dosavadní integrační praxe v ČR. Jakou roli hraje globalizace v etnických vztazích ? Co v ČR ? Růst a vývoj člověka. Ovlivňuje kultura biologické (antropologické) vlastnosti člověka ? Např. které a jak ? Co je multikulturalismus a jak se liší od asimilačního modelu. Srovnej situaci v ČR ? Životní dráha muže a ženy. Novorozenec, kojenec a batole v pohledu motoriky, kognice, emocí, zaměření a životní filozofie. Jak se liší předsudky a diskriminace ? Uveďte příklady. Dítě předškolního věku, mladšího a staršího školního věku v pohledu motoriky, kognice, emocí, zaměření a životní filozofie. Jakou má multikulturalismus reálnou perspektivu ? Jaké vidíte problémy v ČR ? Životní dráha muže a ženy. Pubescent a adolescent v pohledu motoriky, kognice, emocí, zaměření a životní filozofie Jakou roli hrál býv. Sovětský svaz v etnické diferenciaci ? A býv. Československo za reálného socialismu ? Životní dráha muže a ženy. Produktivní věk, postproduktivní věk, stáří a smrt. Jaké jsou hlavní formy etnické diskriminace ? Jaký je rozdíl mezi etnocidou a genocidou ? Puberta „včera a dnes“. (U nás za posledních 100 let.) Antropologický a sociokulturní pohled. Co je to: rock, metal, raggae, emo ? Jak se “rasy“ liší od jiných druhů etnických skupin ? Je rasismus v ČR ? Sekulární trend. Antropologické i socio-kulturní změny. Příklady též z Česka Jsou rasy založeny biologicky nebo kulturně ? Co se učí v ČR na základní a střední škole o rasách ? Co konkrétně učili vás? Antropologický a socio-kulturní pohled na dospívání a dozrávání. Co je disko, techno, etno, brake dance, indie ? Co je pravidlo hypodescendence (hypodescent) ? Jak ovlivňuje rasovou klasifikaci v USA ? Existuje v ČR ? Co jsou to tzv.“sexuální revoluce“ ? V jaké fázi se nyní nachází Česko ? Jaký má vztah barva kůže a rasa ? Poruchy příjmu potravy z antropologického (medicínského) a kulturního hlediska. Anorexie a modeling Jaké jsou hlavní rozdíly v pojetí „rasy“ v USA, Japonsku, Brazílii a ČR ? Muž a žena. Sexuální dimorfismus ve vzhledu a chování Proč je rasa v biologii zdiskreditovaný pojem ? Co jej nahrazuje ? Jaký je rozdíl mezi pojmy “sex“ a “gender“ ? Co jsou tzv. “gender studies“ ? Jaké jsou hlavní problémy rasové klasifikace založené na fenotypu ? „Pohlaví“ jako hiearchicky uspořádaný systém: genetické, gonadální, genitální, somatické a psycho-sociální, resp. matriční Jaké faktory ovlivňují rozdíly ve výkonech IQ testů ? Jak se testuje v ČR ? Jaký je rozdíl mezi “hippies“ a „yuppies“ v americké kultuře ? Je nebo bylo něco podobného i v Česku ? Jaké hypotézy byly navrženy k vysvětlení geografické distribuce světlé a tmavé barvy kůže ? Životní styl a proměny ideálu krásy .