Sochařství Giotto – Andrea Pisano, Sochař při práci, reliéfní výzdoba kampanily dómu ve Florencii, po 1334 Kategorizace sochařství • podle prostorového pojetí: socha, sousoší, reliéf • podle funkce: volná díla / díla spojená s architekturou (též pomníky) • podle výtvarné techniky: 1) skulptura, 2) plastika, 3) kovotepectví, antická toreutika Rozlišení skulptura / plastika • Skulptura (lat. sculpere = řezat do něčeho) – ubírání hmoty dřeva, kamene či kosti (kamenosochařství, řezbářství, glyptika tj. řezba gem a kamejí) • Plastika (řec. plastikos = tvořící z hlíny) – přidávání hmoty, tj. modelování ve vosku, štuku, hlíně (ceroplastika, štukatérství, terakotářství) a kovolitecké postupy Teorie sochařství Leon Battista Alberti, De statua, 1464 • odlišuje sochřaskou práci „per via di porre“ (plastika) a „per via di levare“ (skulptura) • sochařská metoda – znázor-nění druhového a individuál-ního, důraz na správné proporce, k jejichž stanovení navrhuje přístroj definitor (vymezovač) Albertiho definitor (rytina z boloňského vydání, 1782) K hermeneutice sochařství Mojmír Horyna, Umělecké dílo jako rozvrh Sochařství nám tak před oči přivádí spolubytí s druhými jako jeden ze základních existen-ciálů pobytu. Vzcházení druhého v sochař-ském díle je nabídkou zjevujícího setkání, ve kterém se zjevným stává to podstatné (tedy spolubytí) v celé škále možných ladění a relací: od prosté solidarity až po vystoupení autority. (sborník Dějiny umění v české společnosti. Praha 2004, s. 85.) Malířství Teorie malířství • Antická mimesis/imitatio: Gaius Plinius Secundus Maior, Naturalis Historiae libri XXXVII, ca 70. Parrhasiova soutěž se Zeuxidem. • L. B. Alberti, De pictura, 1435-36. Jeho ideálem malíř-humanista znalý euklidov-ské geometrie, ciceronské rétoriky a literatury. V první části známá definice obrazu jako plochy okna (průřez pyramidou vidění). Kategorizace malířství • podle funkce: volné/užité (např. knižní malba, či vitraje), intimní/monumentální • podle námětu: figurální, portrétní, žánrové, krajinomalba, zátiší (jiné dělení: mytologické, církevní, světské) • podle materiálu (podkladu, barev) a techniky: nástěnná malba, mozaika, sgrafitto, sklomalba, závěsné obrazy – deskové (nejčastěji tempera na dřevě), olej na plátně, akryl na sololitu, dále akvarel, pastel, kvaš (vše na papíru) atd. • podle formálního pojetí: abstraktní/zobrazující K hermeneutice malířství Mojmír Horyna, Umělecké dílo jako rozvrh • odlišení zobrazení / obraz • zobrazení: jeho cílem je vizuální substituce skutečnosti nebo věci, která se nachází mimo obraz (vizuální „simulace“) • obraz je zjevným uchopením a předvedením zobrazované skutečnosti před naším pohledem; H. G. Gadamer, Pravda a metoda: „...obraz uplatňuje své vlastní bytí, aby nechal vystoupit zobrazené“ (sborník Dějiny umění v české společnosti. Praha 2004, s. 82.)