Knihovnické a informační služby Mgr. Jana Nejezchlebová Svoboda informací - legislativa l Listina základních práv a svobod l Úmluva o právech dítěte l Směrnice IFLA/UNESCO pro rozvoj l Manifest IFLA o přístupu k Internetu l Projekty MKČR a MŠMT Rozvoj knihovnictví l Knihovní zákon č.257/2001 Sb. l Manifest UNESCO o veřejných knihovnách l Zpráva o Zelené knize o úloze knihoven v moderním světě l Koncepce rozvoje knihoven v ČR na léta 2004-2010 Usnesení vlády ČR č. 679 (7.7.2004) Koncepce rozvoje knihoven v ČR 2004-2010 l 1. Úloha knihoven v informační společnosti l 2. Východiska Koncepce l 3. Hlavní cíl rozvoje knihoven l 4. Dílčí cíle Koncepce rozvoje knihovnických a informačních služeb Dílčí cíle Koncepce rozvoje služeb knihoven l Formování národního knihovního systému l Rovný přístup k veřejným knih.a inf.službám l Tvorba a zpracování knih.fondů a inf.zdrojů l Ochrana a zpřístupnění kulturního dědictví l Vzdělávání pracovníků knihoven Koncepce 2004 - 2010 l Charakteristický rys současného vývoje - rostoucí podíl el.komunikace a zvyšující se objem digitálních dokumentů vedle neklesajícího objemu klasické tištěné produkce l Rozvoj informačních a komunikačních technologií mění tradiční postupy a služby … l Nízká úroveň informační gramotnosti starší populace ... Směrnice pro rozvoj služeb - IFLA l Nejde o soubor pravidel vybudování ideálních knihovnických služeb, ale o příručku, která má napomáhat rozvoji služeb, jež by optimálně uspokojovaly potřeby veřejnosti. Směrnice navrhují, co by mělo být možné, ale místní podmínky určují, co je proveditelné v organizaci i ve službách ... Směrnice IFLA l Veřejná knihovna je organizace, zřízená, podporovaná a dotovaná společností, a to buď prostřednictvím místní, regionální či národní správy nebo jinou formou společenské organizace. Zajišťuje přístup k vědění, informacím a uměleckým dílům prostřednictvím různých zdrojů a služeb. Je přístupná všem členům společnosti ... Směrnice IFLA l Základním cílem veřejné knihovny je zajišťovat zdroje a služby různého druhu k uspokojování jednotlivců a skupin - týkají se vzdělávání, informací, osobního rozvoje, rekreace a volného času... l Významná úloha v rozvoji a udržování demokratické společnosti ... Standard VKIS l Stanovení přesných podmínek, kvalitativních i kvantitativních parametrů a určení jejich dostupnosti l Nedostatečně specifikované i VKIS - KZ stanovuje podmínky poskytování, nikoli podmínky dostupnosti služeb pro občany l Služby povinné a fakultativní Metodický pokyn (VKIS) l Stanovuje základní kvantitativní a kvalitativní podmínky pro poskytování VKIS pro knihovny zřizované/provozované obcemi. Všechna ustanovení mají povahu doporučení (!), pokud nejsou totožná s ustanoveními KZ/vyhlášky Metodický pokyn (VKIS) l Cíle a působnost standardu: 1) zlepšení dostupnosti a kvality VKIS 2) umožnit srovnání a kontrolu a systematicky uplatňovat formy podpory rozvoje VKIS 3) je nástrojem motivace a jeho indikátory jsou využívány při poskytování dotací provozovatelům knihoven ze státního rozpočtu Cíl a působnost standardu VKIS 4) působnost standardu je vymezena na VKIS poskytované knihovnami zřizovanými/provozovanými obcemi a dále krajskými knihovnami. Tyto knihovny tvoří základní infrastrukturu, která obyvatelům zajišťuje dostupnost VKIS. Předmět standardu VKIS 1) Vymezuje kritéria (indikátory), za kterých jsou v knihovnách poskytovány VKIS obyvatelům: • provozní doba knihovny • doplňování KF • výdaj na doplňování KF • počet veřejně přístupných stanic připojených k Internetu Předmět standardu VKIS e) studijní pracovní čtenářská místa a prostory pro uživatele knihovny f) obecné principy dostupnosti. 2) Hodnoty stanovené standardem jsou definovány jako optimální. Jejich dosažení garantuje dobré podmínky pro poskytování VKIS obyvatelům. „Dobrá“ knihovna Standard uvádí u jednotlivých kritérií jako indikativní údaj i hodnoty, které odpovídají hodnotám celostátního průměru (analýza rezortní statistiky z roku 2003). 3) Indikátory podmínek jsou diferencovány – různé velikostní kategorie měst a obcí – základní kritérium počet obyvatel v obci Předmět standardu VKIS 4) Stanovené rozmezí indikátorů v jednotlivých kategoriích se přiměřeně použije s vazbou na počet obyvatel obce a místní podmínky. Provozní doba knihovny 1) optimální přístup obyvatelů – možnost maximálně využít i mimo pracovní dobu – podle situace v místě stanovit proporce provozní doby v dopol. i odpol. hodinách, v sobotu a v neděli !!! • Indikátor: počet provozních hodin pro veřejnost týdně (pracovní doba o 1/3 větší !) Doplňování KF a inf. zdrojů • množství a kvalita úměrné potřebám a zájmům uživatelů • KF vyžaduje soustavnou obměnu, aktuálnost • Indikátor: částka v Kč/1 obyvatele obce vydaná za nákup za 1 kalendářní rok (22) • Indikátor: počet KJ doplněných do KF za 1 kalendářní rok (ne výměnné fondy !!!) Studijní místa a prostory • studovny a čítárny (možnost pracovat individuálně nebo ve skupině) • Indikátor: počet studijních míst • zvukové, multimediální dokumenty – obec nad 10 000 obyvatel Počet veřejně přístupných stanic • Indikátor: počet veřejně přístupných stanic připojených k internetu • pokud je v obci veřejně přístupné místo mimo knihovnu – omezit pro potřeby uživatelů knihovnických služeb Obecné principy dostupnosti • dostupnost služeb menšinám • docházková vzdálenost pro okruh přímé působnosti nemá přesáhnout 15 min. pěší chůze nebo VHD (pobočka, donáška, pojízdná, Typizační směrnice MK ČR 1986) • Manifest UNESCO o veřejných knihovnách 1994, Směrnice IFLA/UNESCO pro rozvoj. Vyhodnocování standardu VKIS Provádí: l na místní úrovni provozovatel knihovny l na krajské krajská knihovna (s pověřenými knihovnami) – výkon regionálních funkcí l na celostátní NK ČR – 1x /2roky výsledky na Internetu l Vyhodnocování vychází ze statistického šetření l Každých 5 let indikátory porovnány se skutečností Rovný přístup všem V demokracii : l politická rovnost l rovnost před zákonem l rovnost příležitosti rovný přístup ano, ale ne za každou cenu l Co vše znamená bezbariérová knihovna? Knihovna-veřejná služba a místo pro všechny l Prostor, který sjednocuje - otevřenost l Pohostinnost-přijetí do života knihovny l Přijmout všechny a každého - ti, kteří potřebují „rychlou pomoc“ - četba (masová kultura) - knihovna jako pracovní nástroj (Anne-Marie Bertrand) Úloha veřejné knihovny l Cíl veřejné knihovny - zdroje a služby l Informace (informačně bohatí, informačně chudí) l Vzdělávání (formální, neformální) l Osobní rozvoj l Potřeby všech skupin společnosti l Sociální úloha veřejné knihovny Úloha veřejné knihovny l Svoboda informací - přístup pro všechny l Místní potřeby l Kulturní kořeny veřejné knihovny l Knihovna beze zdí l Akceptování změn ve společnosti l Priority Význam a pojetí informačních služeb l Cílevědomé a organizované zpřístupnění pramenů a informací uživatelům, aktivní a efektivní uspokojování jejich informačních a kulturních potřeb adekvátními systémy, procesy, metodami a prostředky l Jsou výstupem jakéhokoli informačního systému l Systémové pojetí informačních služeb Systémové pojetí služeb l Informační služby je nutné chápat v kontextu ostatních činností informačních institucí l Vymezuje služby jako systém, který má své specifické prvky a vlastnosti, které tvoří funkční a komplexní celek Funkce a úkoly informačních služeb l Zpřístupňovat prameny a informace l Zajišťovat kvalitu, optimálnost, aktualizaci, adresnost, diferencovanost obsahu, forem a prostředků služeb l Pohotově tyto fondy, informace i služby propagovat l Koordinovat a propojovat služby různých systémů Efektivnost služeb l Z hlediska vlastních služeb l Z hlediska společenského dopadu l Uživatelské hledisko = míra uspokojování uživatelských potřeb l Kvalitativní kritéria: úplnost, přesnost, komplexnost informací l Přínos pro uživatele l Časová kritéria l Cenová kritéria Uživatelé služeb l Motivace pro získávání informací l Analýzy potřeb a zájmů l Diferenciace služeb l Kategorizace uživatelů l Profil uživatele (rešeršní profil) Informační potřeby druhy, dynamika l Osobní informační potřeby = informace všedního dne: l domácnost a rodina l zaměstnání l volný čas l životní krize l Profesní informační potřeby: l řešitelský proces l dynamičnost l kvalita i kvantita je variabilní u každého jednotlivce Informační potřeby l Člověk a jeho existenční prostředí l Příjemce zprávy - informační zdroj - informace = průběh sdělování informace l Uživatel potřebuje získat přístup k informacím a dokumentům z různých důvodů: studijních, profesních, zájmových Informační požadavek l Přesná formulace informačního požadavku: jaké informace, tematika, typy dokumentů, způsob zpracování výstupů, jazykové vymezení, způsob dodání - stručnost! l Uživatel ovlivňován: náročností řešeného úkolu, informační úrovní (gramotnost) Překážky toku informací l Informační šumy l pragmatický l sémantický l technický l gnozeologický l selekční l Informační bariéry l prostorové l časové l jazykové l vědomostní l komunikační l ekonomické Zjišťování informačních potřeb l Průzkum informačních potřeb l Metody zjišťování informačních potřeb - dotazník, anketa, rozhovor, pozorování, experiment, studium dokumentů l Zpětná vazba Humanizace knihovnicko-informačních služeb l Přítomnost lidského faktoru l Umožnění kontaktu mezi uživateli l Přístup ke službám pro všechny l Komunikace s počítači ve srozumitelném informačním jazyku l Individuální přístup Úspěch v informačních službách l Strategické myšlení a plánování l Definovat cíl l Formulovat čeho chceme dosáhnout l Zvážit různé možnosti postupu dosažení cíle l Vybrat nejadekvátnější metody, prostředky, podmínky Příprava plánovacího procesu l Formulace poslání knihovny a její vize l Analýza vnějších podmínek a vlivů l Analýza vnitřní situace knihovny l Formulace strategických oblastí činnosti l Plán konkrétních úkolů l Realizace plánu l Každoroční aktualizace plánu Příklady hlavních cílů v oblasti služeb knihovny l Zvýšit informační gramotnost l Zlepšit přístup k informačním zdrojům l Usnadnit využívání knihovny uživatelům l Zvýšit počet volně přístupných el.zdrojů l Zajistit možnosti průběžného doškolování pracovníků ve službách Typy knihovnicko-informačních služeb l Podle informace jakou získáme: l dokumentové l dokumentografické l faktografické l Podle uživatelského hlediska: l základní l nadstavbové l vyšší l doplňkové Druhy knihovnicko-informačních služeb l 1. Výpůjční služby l 2. Bibliograficko-informační služby l 3. Expertní, prognostické a studijně-informační služby l 4. Doplňkové služby 1. Výpůjční služby l Absenční v rámci jedné instituce l Prezenční - studovny, čítárny l Cirkulační l Meziknihovní výpůjční služby (MVS, MMVS) l On-line služby Proces výpůjční služby l Příjem požadavku l Vyhledání dokumentu l Záznam o výpůjčce l Zrušení výpůjčky při vrácení dokumentu l Urgence (doba prodlení) l Rezervace dokumentu l Prodloužení výpůjčky (prolongace) 2. Bibliograficko-informační služby l Konzultační služby (referenční služby) l Bibliografické služby (služby dokumentografického charakteru, adresní služby) l Rešeršní služby (druhy rešerší) l Referátové služby (abstract, referátový časopis) 3. Expertní služby l Expertní služby (vědeckovýzkumné služby, expertízy) l Prognostické služby l Studijně-informační (rozborové) služby 4. Doplňkové služby l Reprografické služby l Mikrografické služby l Překladatelské služby l Ediční služby l Grafické služby l Výpočetní technika Informační příprava uživatelů l Zásada vzájemné důvěry l Zásada zpětné vazby l Zásada diferencovaného přístupu l Zásada systémové kontinuity l Zásada ekonomičnosti l Zásady demokratického přístupu Informační centra veřejně přístupných knihoven l Zpřístupnění informací ve smyslu zákona o svobodném přístupu k informacím l Poskytování inf.služeb pro oblast celoživotního vzdělávání občanů l Informační podpora oblastem ekonomiky, obchodu a zaměstnanosti l Regionální inf.služby občanům Online služby Online servise = automatizovaná služba Samoobslužný způsob pomocí počítačového systému a Internetu - dokument vyhledat, objednat či zadat rezervaci… Snižuje pracovní zatížení u výpůjčního pultu i informací... Knihovna a online služby l Služby vyžadující přítomnost knihovníka l Služby nevyžadující přítomnost knihovníka Z pohledu online služeb: l Pasivní (statické) - předzpracované informace určené ke čtení... l Aktivní (dynamické) - při splnění určitých podmínek lze provádět určité činnosti… l Ostatní (kombinovaná) - účast knihovníka... Příklady elektronických formulářů l Názory a dotazy čtenářů l Zadání rešerší l Objednávka reprografických služeb l Dotazy a připomínky ke katalogu l Rezervace dokumentů l Předregistrace čtenáře l Informování o akcích (přihlášení na ně) Otazníky kolem online služeb l Organizace fondu - volný výběr - řešení l Forma služby - klasická či online - přístup k uživateli (preference) Online služby a lokální katalog Současnost: Vyhledávání bibliografických záznamů, rejstříky Objednávání volných exemplářů, rezervace Evidence výpůjček pro jednotlivé čtenáře, prodlužování 1. Volně dostupné 2. Vázané na identifikaci konkrétního uživatele Nové služby lokálního katalogu l Vyhledávání (úplnost a přesnost dotazů) l Objednávání a příbuzné služby l Zpřístupnění fondu Virtuální polytechnická knihovna Je deklarací vyhlášené a na smluvním základě bez právní subjektivity založené virtuální společenství knihoven: Záměrem je: • virtuálně sjednotit fondy a služby • poskytovat služby oborově technicky zaměřené uživatelské obci VPK c) koordinovat oborově zaměřenou akvizici zejména periodické literatury (multilicencí) Snahou je : - zlepšení komplexní uživatelské dostupnosti, zejména zahraničních periodik - ekonomické využití finančních prostředků Využití: - Souborného katalogu časopisů VPK - systém pro správu uživatelských kont - systém digitalizačních pracovišť, Internet VPK Uzlem je Servisní (multifunkční) centrum pro techniku a související přírodní vědy Státní technická knihovna Praha (projekt INVIK) www.stk.cz, www.vpk.cz Virtuální knihovna má podobu jednotné webové prezentace, odlišná od funkcí účastnických knihoven VPK Základní cíl: - vyšší kvalita informačních a meziknihovních reprografických služeb - podmínky pro účelné a uživatelsky výhodné získávání informací - koordinace využívání finančních prostředků při nákupu multilicencí a akvizici VPK – typy služeb l Přímé reprografické (z SC, prostřednictvím účastnických knihoven) l Služby standardní l Služby expresní Rozdíl je v době dodání dokumentů a v poplatcích za služby Meziknihovní služby Obsah l Organizace v ČR l Pravidla MS l Náležitosti žádosti l Legislativní rámec MS- organizace v ČR MS - standardní služby knihoven MS - pro evidované knihovny povinné služby MS - MIS, MVS, MRS MS - vnitrostátní, mezinárodní l Národní ústředna meziknihovních služeb v ČR l Regionální střediska MS - krajské knihovny Pravidla MS v ČR l Žádající knihovna l Dožádaná knihovna l Náležitosti žádosti: písemná i elektronická forma identifikovat požadovaný dokument identifikovat žádající knihovnu finanční náklady Mezinárodní meziknihovní služby MMS zajišťují : Národní knihovna ČR Státní technická knihovna Knihovna Akademie věd ČR Moravská zemská knihovna v Brně Vědecká knihovna v Olomouci Národní lékařská knihovna Legislativní rámec MS l Zákon č. 257/2001 Sb. l Vyhláška č. 88/2002 Sb. l Metodické pokyny pro meziknihovní služby l Program UAP, doporučení IFLA http://www.nkp.cz/refer_centrum/legms.htm http://www.nkp.cz/refer_centrum/komise/komise.htm