Profesionální informační zdroje Související témata Povinný písemný úkol Podívejte se na přehled předplacených databází na MU. • Vypište názvy databází, ktreré je možné využít pro vyhledávání různé problematiky z oboru knihovnictví, informační vědy. • Z Vámi sestaveného seznamu vyberte 2 databáze a vyzkoušejte praktické vyhledávání na jedno libovolné téma z oboru, které Vás zajímá. – Naformulujte rešeršní dotaz, upravte pokud systém nic nenajde nebo najde více, jak 200 záznamů. – V textovém souboru k odevzdání vypište: téma a za každou databázi konečný rešeršní dotaz (dle Vás nejlépe formulovaný), počet celkově vyhledaných záznamů, citaci vámi vybraných 3 relevantních záznamů za každou databázi včetně klíčových slov. Osnova • Vybrané aspekty „human computer interaction“ – interaktivní rozhraní, vizualizace v databázích • Správa EIZ • Informační specialisté, competitive intelligence Human Computer Interaction • Na pomezí počítačové vědy, inženýrských oborů, ergonomie, designu a psychologie • Rozhraní komunikace člověk-PC resp. koncový uživatel (laik)-PC • Uživatelsky přívětivé, optimální rozhraní (interface, user-friendly interface) – Snadná, přehledná navigace, diferenciace ovládání systému pro začátečníky, experty (uživatel může být dnes kdokoli - bez znalostí vyhled. nástrojů) – ISO 9241 Usability Standard - Ergonomické požadavky na kancelářské práce se zobrazovacími terminály Vybrané aspekty HCI Kdy je vyhledávání v databázích efektivní? • Ekonomická, časová rentabilita • Kvalita indexované struktury – problémy nestrukturovaných plných textů (trendy strukturovaného vyhledávání) • Výsledky jsou relevantní – (relevance - závažnost, významnost, důležitost, adekvátnost, vyhledaného dokumentu vzhledem k dotazu, vyjadřujeme ji pomocí skóre dokumentu) nezávislá hodnota na uživateli • Hodnocení relevance (lze algoritmicky vypočítat, vyměřit koeficientem). Relevance vyhledávání je závislá na poměru mezi úplností a přesností vyhledávání. – přesnost (precision) poměr mezi nalezenými relevantními dokumenty a mezi všemi nalezenými dokumenty – úplnost (recall) poměr mezi nalezenými dokumenty a všemi relevantními dokumenty v databázi • Výsledky jsou pertinentní – jsou odpovídající podle osobního náhledu uživatele Vybrané aspekty HCI • Uživatelské rozhraní pro komunikaci (PC-člověk) – Příkazový řádek – Menu – GUI (grafické uživatelské rozhraní) – • Interaktivní rozhraní pro vyhledávání, prohlížení – zpětná vazba relevance - relevance feedback - na základě výběru malého vzorku relevantních dokumentů vybraných uživatelem, systém sám modifikuje dotaz podle podstatných termínu z vybraných záznamů a nabídne relevantní dokumenty - “dotaz příkladem” anglicky query-by-example, more like this, find similar či similar pages – vizualizace (dotazu, výsledku vyhledávání) – hierarchické předmětové kategorie, clustry, strukturované vyhledávání – starting points - musí být jasné, jak začít s vyhledáváním Vybrané aspekty HCI • Design – Obecné zásady přístupnosti (nejen vzhledem k handicapovaným), použitelnosti-usability (ovládání+ergonomie, optimální, účelné použití systému) - ovladatelnost a naučitelnost vyjádřená např. snadnou orientací, srozumitelností, předvídatelností, konzistencí - flexibilita vyjádřená např. možností dialogu, personalizovaným nastavením - robustnost vyjádřená např. schopností reakce, možnosti návratu zpět - barvy, typografie, navigace Nástroje pro správu EIZ Řízení přístupů a správa EIZ • Centralizované vyhledávání – např. vyhledávač VEZMU nad EIZ MU, Metalib od Exlibris • Linkovací nástroje - přesměrují např. z bibliografických zdrojů na plný text – v rámci všech licencí určité instituce (např. SFX od Exlibris, LinSolver od Ovid) • Správa vzdáleného přístupu – zajišťují zabezpečené připojení ke zdroji odkudkoli • Portály sjednocující přístup k e-časopisům, e-knihám - např. Elektronische Zeitschriftenbibliothek – EZB, variace Časopisy na MU • Electronic Resources Management System - ERMS zajišťují komplexní správu EIZ v rámci instituce (sjednocují výše zmíněné funkce) údržba dat, správa licence, správa administrativních a finančních údajů, řízení autorizovaných přístupů, statistiky využitelnosti, formy metavyhledávání nad zdroji) např. Serials Solution, SWETSWISE od Swets Informational Services CI - Competitive Intelligence Souvislosti • Současný trend - přechod od industriální ke znalostní (informační) společnosti - podnikový intelektuální kapitál = znalostní podnik - zaměření na potřeby zákazníka, na tvořivé uplatnění znalostí, inteligence • Nové výzvy, jak uplatnit knihovnické vzdělání – „informační broker“ (Information Brokering) Pro inspiraci: – Association of Independet Information Professional http://www.aiip.org/index.html – Mary Ellen Bates http://www.batesinfo.com/ – Dr. Kadleček online http://online.czcom.cz/welcome.htm Co je CI? • Užívaná terminologie - Company Intelligence, Competitor Intelligence, Business Intelligence (BI), Country Intelligence, Market intelligence (MI), Knowledge Management • Competitive: konkurenční nebo o konkurenci, Intelligence: zpravodajství nebo inteligence Co je CI? • zjišťování, sledování a vyhodnocování konkurenčního prostředí včetně potencionální konkurence, prověřování obchodních partnerů • zjišťování informací i z okolí sledovaných subjektů: trh, stát, právo a legislativa, politické a demografické souvislosti (např. při investičních průnicích na neznámé, vzdálené, exotické trhy) Cíle CI • odhalit slabé a silné stránky konkurence • zjistit strategické záměry, plány, chování konkurence • vyvarovat se fatálním chybám, slepým cestám v podnikání, vědě a výzkumu • dělat správná rozhodnutí a nebýt překvapen • zkvalitnit vlastní podnikání, výzkumné záměry Kde brát informace o CI? • Veřejné zdroje + polooficiální zdroje - šedá literatura – dostupné na Internetu, papírová forma – výroční zprávy, finanční informace - brokerské zprávy, zpravodajské články z ekonomického tisku, tiskové zprávy, reklamní a PR dokumenty, statistiky, patenty, konferenční materiály, obchodní rejstříky, registry organizací, firem, dlužníků …. • Neveřejné zdroje – nepublikované informace – etické principy? CI – jaké údaje můžeme o konkurenci zjistit? • Základní údaje – Název firem, IČO, DIČ, předmět podnikání, počet zaměstnanců, základní kapitál, roční obrat a zisk, www prezentace, výroční zprávy • Obchodní, ekonomické a marketingové údaje – Katalogy výrobků, údaje z obchodního věstníku a dalších firemních rejstříků, obchodní partneři, statistické údaje – Bankovní informace, přehled nemovitostí, rating – Marketingové studie, expertízy od nezávislých specialistů, informace o pracovnících firmy • Výrobní, technické, technologické údaje – Patenty výrobků, technologií CI – jaké způsoby se používají při zjišťování údajů o konkurenci? • Aktivní metody - vyhledávání, analýza a syntéza zjištěných dat z legálních zdrojů (příklady viz dále) • Ovlivňovací metody – public relation, lobování – věcné přesvědčování, argumentace, reklamní kampaně – konspirativní metody - šíření dezinformací, pronikání do konkurečního prostředí … X • Obranné metody – nepodceňovat bezpečnost a ochranu dat, úniku informací CI – volně dostupné zdroje • Základní informace o CI zpracované firmou Fuld & Company Inc. http://www.fuld.com/ – přehled odkazů a zdrojů I^3 – Internet Intelligence Index • Přehled informací o CI – The CI Resource Index http://ciseek.com • Mezinárodní sdružení - Society of Competitive Intelligence Professionals http://www.scip.org/ • Investigator‘s toolbox : Resource for researches - přehled odkazů a zdrojů http://www.virtuallibrarian.com/it/index.html • Country intelligence – souhrnné profily zemí světa CIA World Factbook http://www.cia.gov/library/publications/the-world-factbook/index.html • Základní informace o českých firmách http://www.justice.cz • Konference Insource http://www.insource.cz CI – placené zdroje • Specializované databáze, registry firem zprostředkované databázovými centry – Pro přehlednou orientaci ve zdrojích – služba - Dialog Company Name Finder (křížové prohledání databází na základě dotazu=jména firmy) – PROMT – databáze obchodních a firemních informací, informací o trzích, výrobcích a technologiích – D&B (Dun & Bradstreet) - adresář firem včetně obchodních a kancelářských informací • Firemní monitor - http://www.albertina.cz/ – Informace o českých a slovenských firmách • Firemní zpravodajský informační systém - http://www.tovek.cz/ – monitoring, nacházení souvislostí a nových informací v zadané oblasti – využití metodiky vizuální analýzy informací, která byla použita při vyšetřování vraždy JFK Použitá literatura • Konjunktura. Competitive Intelligence [online]. [cit. 2004-05-05]. Dostupné z www: . • VEJLUPEK, Tomáš. Zpravodajská analýza informací z komerčních informačních zdrojů [online]. [cit. 2004-05-05]. Dostupné z www: . • Papík, Richard. Competitive Intelligence, informační služby, Internet a informační profese. Ikaros [online]. 2001, č. 4 [cit. 2004-05-05]. Dostupné z www: . ISSN 1212-5075. • BRABEC, František. Komerční zpravodajství jako významná součást soukromé detektivní činnosti I –III [online]. [cit. 2004-05-05]. Dostupné z www: . CI - shrnutí • CI – konkurenční zpravodajství za předpokladu etického chování a metod • důležitá, podceňovaná součást podnikatelských činností • otevřený prostor pro realizaci knihovníků