Moderní marketing Funguje klasická on-line reklama??? — funguje, vyžaduje však speciální péči. — Nové možnosti on-line reklamy jsou v mnoha směrech nesrovnatelné se standardními médii — Např. ve srovnání s televizním reklamním spotem: ¡ průměrná doba návštěvy jednoho webu je výrazně delší ¡ uživatel se může k informaci vrátit a také to často dělá ¡ uživatel dostává takové informace jaké potřebuje, šíře oslovení a možnost cílení je větší ¡ uživatel může ihned reagovat (komunikace, nákup, zpracování dat apod.) — Nejzajímavější cílové skupiny jsou online právě teď! Klasická on-line reklama — I klasická online reklama funguje — Internet je variabilní, hravý, kreativní, otevřený a interaktivní… — Přesně taková může být i reklama, kterou zprostředkuje! — A to i v situaci kdy: ¡ pracujeme s nedostatečným rozpočtem ¡ pracujeme s konzervativním klientem ¡ nelze využít další mediální kanály ¡ moderní trendy nejsou chtěné — Je to reklama, která má předpoklady být ÚČINNÁ! Témata dnešní přednášky — Virální reklama — Advergaming — Věrnostní programy — Word of mouth — Guerilla — E-mailing — Snowball efekt — Crossmediální prvky — Microsites — Komunity — Product Placement — Mobilní marketing — Ambientní média — Ambush marketing — Buzz — Guerilla PR — ATL komunikace (Above the Line Communication) — BTL komunikace (Below the Line Communication) Guerillový marketing — Termín Guerilla se nejvíce používá ve válečných konfliktech. Jde o partyzánské jednotky, či malé skupiny vojáků, které čelí významné převaze, ať již početní či materiální. Pokud chtějí uspět, nemohou jít do standardního boje, ale musí vymyslet překvapivé údery v boji, které protivník nečeká. Když přeneseme tuto filozofii do marketingu, může malá a nevýznamná firma dosáhnout úspěchů i na úkor velkých nadnárodních korporací. — Pojem Guerilla marketing použil poprvé v roce 1986 kreativní ředitel Leo Burnett Europe - Jay Conrad Levinson, který je považován za guru tohoto nového a rozvíjejícího se oboru. Sám říká, že primárním cílem Guerilla marketingu není obrat nebo známost firmy, ale především ZISK! Proto je tento typ marketingu vysoce efektivní. Guerillový marketing — Kdy můžeme techniky Guerilla marketingu nejlépe využít? ¡ Vždy když chceme bojovat s konkurencí, která má výraznou početní a nebo materiálovou převahu a nemůžeme se s ní utkat na otevřeném hřišti, neboť bychom jasně prohráli. — Jaká je tedy nejlepší taktika? ¡ Udeřit na nečekaném místě ¡ Zaměřit se na přesně vytipované cíle ¡ Ihned se stáhnout zpět — Obecné znaky ¡ Funguje částečně na principu ústního sdělení. ¡ Kampaň má divoký slogan. ¡ Používají se netradiční nosiče reklamního sdělení. Příklady — Poštovní spořitelna - „Tady už je zavřeno. Banka na Vaší poště má stále otevřeno.“ Stojany s tímto sloganem stály před konkurenčními institucemi. — Vodafone – parohy nasazené na billboardy konkurentů — Nike — Zpět Ambientní média — Příklad, příklad a příklad. Ambush marketing — Parazitování na aktivitách konkurence. — Zde se hovoří také o guerillovém sponzoringu. Buzz — marketing zaměřený na vyvolání rozruchu, bzukotu (buzzzu) okolo určité značky (produktu, společnosti, akce). — Příklad Word of mouth — součást tzv. „buzz marketingu“, tj. dosažení efektu přímého „ústního“ šíření informace (reklamního sdělení) Guerillový PR — Guerillový PR – fingované dopisy, telefonáty čtenářů, uživatelů, pro zvýšení PR (viz Volejte novu). Virální marketing — virální reklama vyvolává samovolné šíření zábavných multimediálních informací — komunikuje se zákazníkem nenásilným způsobem, baví ho a seznamuje s produktem Virální marketing — Způsob jak nalákat zákazníky, aby si mezi sebou řekli o nějakém výrobku, službě, nebo webové stránce. V této souvislosti se používají pojmy pass-along (předávání) nebo friend-tell-a-friend marketing. — Pasivní forma spoléhá pouze na kladné slovo z úst zákazníka a nesnaží se jeho chování ovlivnit. Aktivní forma virového marketingu spočívá v tom, že se pomocí zprávy toto chování snaží ovlivnit. — Virová zpráva je reklamní sdělení, které připadá osobě, která s ním přišla do kontaktu, natolik zajímavé, že jej předává dál. Advergaming — různé typy interaktivních, komunitních, věrnostních a multiplayerových her — optimální spojení zábavy s produktem nebo službou a jejich představení v rámci hry E-mailing x Spam — Nástroj pro přímou komunikaci se zákazníkem — Newsletter plní nejčastěji tyto cíle: ¡ přináší informace o firmě, jejích produktech a službách, ¡ nabízí řešení problémů, s nimiž se potýkají zákazníci, ¡ pomáhá získávat zpětnou vazbu, ¡ zvyšuje loajalitu k firmě či komunitě, přispívá k budování důvěryhodnosti a stability značky. — Cílem newsletteru není primárně prodej či nabídka produktů a služeb. To je úkolem jiné formy e-mailového marketingu – reklamního e-mailu. Microsites — Malé a jednoúčelové webové prezentace s přesným zacílením, určené pro prezentaci speciálních, výjimečných produktů a služeb v nabídce. — Microsites obvykle bývají součástí e-marketingových kampaní. Největší rozdíl oproti hlavní webové stránce je v úzkém cílení informací na určitý produkt nebo službu. Tím je omezena možnost odpoutání pozornosti návštěvníka jiným sdělením. — Typické znaky microsite ¡ Nízký počet stránek ¡ Velmi nápaditá grafika (často odlišná od firemního designu) ¡ Intuitivní ovládání ¡ Přímočaré sdělení informací ¡ Atraktivní hra nebo soutěž na stránkách ¡ Doplňující informace a bonusy k produktu — http://www.andelskaprasatka.cz/ — http://www.bavse.cz/ Věrnostní programy — vybudování a rozvíjení dlouhodobého vztahu se zákazníky — online věrnostní programy vytváří věrnou komunitu značky Snowball efekt — Funguje na principu citování — Doporučování produktu/služby/www ATL komunikace (Above the Line Communication) BTL komunikace (Below the Line Communication) — ATL komunikace (Above the Line Communication) – klasická forma marketingové komunikace: reklama, tištěná reklama, televizní a rádiové spoty, taktiky tzv. obecné reklamy — BTL komunikace (Below the Line Communication) –souhrnné označení komunikačních aktivit, které původně doplňovaly reklamní kampaně – roadshow, ochutnávky, soutěže atd. Inovativní formy marketingové komunikace, např. multimediální komunikace prostřednictvím internetu Mobilní marketing — jakákoliv forma marketingu, reklamy, nebo sales promotion activity, cílená na spotřebitele a uskutečněná prostřednictvím mobilní komunikace Product Placement — Product Placement (skrytá reklama). — Záměrné a placené umístění značkového produktu nebo služby do audiovizuálního díla, filmu, TV, počítačové hry za účelem jeho propagace. Cross-mediální — Zažité anglické pojmenování pro situace, kdy je např. produkt prodáván skrze (cross) různé typy médií nebo kdy je uživatel jedním médiem vyzýván k přechodu na jiné médium. — Příkladem může být situace, kdy je produkt (nebo značka) částečně představen kupříkladu v televizním spotu, nicméně vzbudí v divákovi zájem natolik, že je ochoten dobrovolně vstoupit na webovou (či jinou) prezentaci daného produktu, vyplňovat různé ankety, nebo produkt dokonce koupit. — Tedy zprvu je využito masového záběru (televizní reklama) k tomu, aby pak jen určitý počet aktivních uživatelů internetu, kteří již mají sami o sobě probuzený zájem, postupovali k očekávanému marketingovému cíli.