WORKSHOP Řízení projektů & Testování použitelnosti Řízení projektů – kde začít??? — Cíle webu — Cílové skupiny — Úkoly návštěvníků na webu — Analýza konkurence — Budoucí rozvoj webu — Analýza klíčových slov — Návrh obsahu, funkcí a základní struktury — Návrh struktury webu a navigace — Návrh funkčních prvků — Práce s maketami — Nároky na vzhled webu — Testování — Tvorba obsahu (Copywriting) — Propagace webu — PPC reklama — Registrace do katalogů — Výměna odkazů — E-mailová kampaň — Základní analýza návštěvnosti — Analýza efektivity návštěvnosti — A/B testování http://firemniweb.h1.cz/ Použitelnost — Použitelnost znamená, že se něco dobře a bez problémů používá — Uživatel se nemusí soustředit na používání věci, zajímá ho pouze účel — Použitelnost není omezena pouze na web Použitelnost webu — Uživateli se podaří na mém webu udělat to, co chce, ¡ Pochopí smysl a cíl webu. ¡ Najde informaci, kontakt, mapu.. ¡ Přečte si novinky. ¡ Zaregistruje se. ¡ Nakoupí, stáhne si software, objedná si službu… — Dokáže to v rozumném čase a bez velkého přemýšlení. — Dokáže to bez chyb a zásadních zklamání. Jak se uživatelé na webu chovají? A teď už vážně ;) — Většinu stránek nečtou, pouze je rychle prohlíží a dívají se, co je zaujme. — Postupují rychle, nejsou ochotni cíleně hledat informaci. Informace si musí najít uživatele. — Jdou po nadpisech, klíčových slovech, známých tvarech. — Pokud neuvidí klíčové slovo, které je pro ně v danou chvíli důležité, odchází. — Nebádají nad logikou a strukturou webu – spíše kliknou na první odkaz, o kterém si myslí, že by je mohl dovést k cíli. Pokud nedovede, pokračují metodou pokus – omyl, v kombinaci s tlačítkem zpět. — Důležitá je pro ně rychlost. Nečtou, ale skenují — Heatmap Kvíz 5 – 30 – 40 ??? — 5 sekund stačí uživateli k tomu, aby se rozhodl, zda bude webu věnovat pozornost, či zda rovnou odejde — 30 sekund je průměrná doba, která uživateli stačí na prohlédnutí jedné stránky. — 40 % uživatelů opouští web po shlédnutí 1 – 2 stránek. Brainstorming Pro jaké rozlišení web optimalizovat? Věčný spor mezi 800 a 1024 Přizpůsobovat design webu konkrétnímu projektu? Odkaz 1 Odkaz 2 Proč ne tří sloupcový layout? Odkaz 1 Odkaz 2 Jak důležité je scrollování? Jak uživatelé vnímají web? Odkaz 1 Proč není žádný design dobrý? Používat, nebo nepoužívat flash? Kolik úrovní v navigaci uživatel zvládne? Testování použitelnosti Heuristické testování A/B testování Analýza statistik návštěvnosti Oční kamera Zpětná vazba uživatelů Uživatelské testování Uživatelské testování — Hlavním cílem uživatelského testování je odhalení chyb, které brání lepší použitelnosti stávajícího webu. — Odhalí většinu zásadních problémů. — Použitelný web nikdo sám od sebe nenavrhne. — Kdy uživatelské testování provádět? ¡ Před spuštěním nové verze webu ¡ Během provozu webu ¡ Opakovaně – vždy po nápravě nedostatků Jak naplánovat uživatelské testování — Stanovit cíle webu — Určit cílovou skupinu — Stanovit počet a profil testerů — Vytvořit scénář testování — Otestovat web — Analyzovat závěry — Zlepšit použitelnost webu — Optimální prostředí pro uživatelské testování??? Scénář testování — 1. Obecný scénář ¡ Kupte MP3 přehrávač do 5000. ¡ Vypůjčte si knihu. — 2. Konkrétní scénář ¡ Kupte MP3 přehrávač na webu alza.cz. Cena může být maximálně 5000, měl by mít FM rádio a sluchátka. Dopravu zajistěte přes dopravní společnost tak, abych MP3 přehrávač obdržela během tří dnů. ¡ Vypůjčte si poslední knihu od Neila Gaimana z MZK. Získejte maximální množství informací Co sledovat? — Jakým způsobem se k informacím pokusí uživatel dostat? Půjde přes menu nebo jinak? — Nalezne odpověď na všechny jeho otázky? Pokud ne, proč? Není tam X nenašel ji. — Najde důležité texty? — Bude tyto texty číst? Komunikace s uživatelem — Navodit příjemnou atmosféru — Nenapovídat, pokud se nezasekne — Neposlouchat, pozorovat — Nenechat utéct od cíle — Po sezení se zeptat na celkový dojem — Poděkovat, odměnit Děkuji za pozornost