Informační Průmysl OKEČ • Statistický úřad – za účelem prezentace a analýzy statistických dat – při přípravě OKEČ rozhodnuto plně vycházet ze statistické klasifikace ekonomických činností ES – NACE – zavedena do statistické praxe v roce 1994, dnes třetí vydání – třídění je prakticky převzato do úrovně 4 míst z klasifikace NACE rev. 1. 1, pouze na 5. místě byly vytvořeny upřesňující položky vyjadřující některá národní specifika. OKEČ • Třídicí klíč je sestaven následovně: alfabetický kód je dvoustupňový A sekce AA subsekce • číselný kód je čtyřstupňový • Klasifikace obsahuje 17 sekcí, 16 subsekcí, 62 oddílů, 224 skupin, 513 tříd a 663 podtříd činností. OKEČ Příklad: A ZEMĚDĚLSTVÍ, MYSLIVOST, LESNICTVÍ 01 Zemědělství, myslivost a související činnosti 011 Rostlinná výroba; zelinářství, zahradnictví, sadařství 0112 Pěstování zeleniny a zahradnických specialit 01123 Pěstování květin a okrasných dřevin NACE • Nomenclature statistique des activités économiques dans la Communauté européenne (Statistical Classification of Economic Activities in the European Community) • Producent: Commission of the European Communities (Statistical Office/Eurostat) • Klasifikace ekonomických činností pro účely statistiky EU, kompatibilní s ISIC ISIC • International Standard Industrial Classification of All Economic Activities • Producent: United Nations Statistics Division ISIC • A - Agriculture, hunting and forestry • B - Fishing • C - Mining and quarrying • D - Manufacturing • E - Electricity, gas and water supply • F - Construction • G - Wholesale and retail trade; repair of motor vehicles, motorcycles and personal and household goods • H - Hotels and restaurants • I - Transport, storage and communications • J - Financial intermediation • K - Real estate, renting and business activities • L - Public administration and defence; compulsory social security • M - Education • N - Health and social work • O - Other community, social and personal service activities • P - Activities of private households as employers and undifferentiated production activities of private households • Q - Extraterritorial organizations and bodies NAICS • North American Industry Classification System • Producent: US Economic Classification Policy Committee (ECPC), Statistics Canada, Instituto Nacional de Estadística Geografía e Informática (Mexico) • nahradila klasifikaci SIC Zpracování informačního požadavku • zadání požadavku • přípravná rešerše – dostupnost informací – časová náročnost a předběžný rozvrh kroků – zvláštní okolnosti navyšující cenu • kalkulace přibližné ceny • odsouhlasení klientem • kolekce informací – třídění podle zdroje, data a relevance • analýza a syntéza informací a poznatků • zpracování výsledného dokumentu • předání klientovi • proplacení faktury Zpracování informačního požadavku Referenční interview • zadání požadavku - referenční interview – poučený klient – zná postupy, možnosti vstupů a výstupů, umí zpracovat svoji informační potřebu – nový / nezkušený klient • často se v důsledku referenčního interview výrazně mění zadání – klient neumí formulovat potřebu – klient si neuvědomuje svoji potřebu • - formulář • - rozhovor – nejlépe osobní setkání – někdy stačí i telefon – nejhorší mail - pomalá/žádná zpětná vazba Referenční interview Formulář • deadline - dobré kriterium pro řazení důležitosti požadavků • slovní formulace žádosti • rozsah / časový horizont • vymezení oblasti / odvětví - např. automotive, pharma, ... • typ požadavku - press search, profile, industry analyses, ... • komu je výsledek určen - pro upřesnění rozsahu, hloubky zpracování • pokud možno ještě jedna formulace zadání, tentokrát jinými slovy, rozsáhleji • doplňující informace - jazyk, dodání primárních dokumentů, formát výsledků, ... Referenční interview Rozhovor • maximální pozornost a soustředění obou stran • vše si poznamenávat • je dobré znát souvislosti dotazu a použití výsledků rešerše - pomůže to odhalit hlubší zájem o problematiku • pokládat otevřené otázky - klient by neměl odpovídat ANO / NE • je vhodné obsah projektu polopatisticky interpretovat - jestli jsme opravdu pochopili zadání • spolu s klientem ještě jednou formulovat dotaz jinými slovy • nabídnout další přidanou hodnotu - hlubší analýzu, informace o širších souvislostech, ... Úspěch RI • snažit se předcházet nedorozumněním • dostatek času na ověření požadavku a projití celého interview • není vhodné, když zadavatelem požadavku není přímo koncový uživatel (ale např. sekretářka)