GIS Cvičení 3. Sběr vektorových dat v ArcGIS Vektorové modely v ArcGIS Jedním způsobem reprezentace geografických jevů je použití bodů, linií a polygonů. Tento způsob reprezentace se nazývá vektorový datový model a jeho složky (body, linie či polygony) se v ArcGIS nazývají prvky (features). Vektorový model se používá a ukládá ve třech formátech: jako coverage, shapefile a jako geodatabase. První dva modely jsou založené na souborech, poslední je geodatabázový datový model. Soubory typu coverage a geodatabase jsou složitější a umožňují nám práci s daty se složitější topologií. Soubory typu shapefile jsou užitečné pro vytváření map a některé druhy analýz, v současné době představují univerzální výměnný formát pro práci s geografickými daty. Shapefile jsou strukturně jednodušší, neukládají úplné topologické vztahy mezi různými prvky a třídami prvků. Každý shapefile ukládá pouze prvky, které patří do jedné třídy prvků -jsou to tedy soubory prvků jednoho geometrického typu (bod, vícenásobný bod, linie, polygon). Soubory typu shapefile jsou uloženy ve složkách. Shapefile se skládá ze sady souborů vektorových dat shapefile (*.shp, *.shx) a z dBASE souboru (*.dbf), který obsahuje atributy každého prvku. Sběr dat v ArcGIS 9. Zadání: vytvořit pro GIS digitální vrstvu využití půdy (landuse) na území mapového listu ZM 10 pomocí programu ArcGIS 9.2 Vstupní data: Základní mapa ZM 10 mapový list číslo 24-32-05 Software: ArcGIS 9.2 Sběr liniových dat Příprava Otevření aplikace ArcCatalog v menu Start - Programy - ArcGIS -ArcCatalog, nebo přímo z ArcMapu kliknutím na ikonu^ v nástrojové liště. Vytvoření liniového souboru shapefile v ArcCatalogu - pravým tlačítkem klikneme na naši pracovní složku, New- Shapefile, v okně Create New Shapefile napíšeme název souboru, vybereme požadovaný typ prvku (point, polyline, polygon atd.) a kliknutím na Edit opět definujeme souřadný systém souboru, soubor přetáhneme z ArcCatalogu do ArcMapu. cT^r^^r sn |New_Shapefile ^=1 Copy Ctrl+C H Paste Ctrl+V X Delete Rename F2 £J Refresh CH Folder c"1 Personal Geodatabase lype: ■ Spatial Reference ■ Description: Unknown Coordinated^ Layer... Qt Group Layer 5hapefile... ^ Coverage Relationship Class. ^ Toolbox ft Arclnfo Workspace 3D dBA5E Table ES INFO table... _JJ Coverage... |~~ Coordinates will contain M values. Used to store route data. — Coordinates will contain Z values. Used to store 3D data. Vlastní sběr dat Zákres hranic jednotlivých forem využití ploch nad ZM 10 (24-32-05.tif) liniovou kresbou. Požadované druh1 Les Orná půda Zástavba Vodní plochy »loch (minimálně 5' Celkový počet ploch minimálně 15. Při kresbě hranic jednotlivých kategorií ploch využít rozdílnou barvu, strukturu a mapové značky kartografického zobrazení (legendu ZM 10 naleznete na webu ČÚZK či přímo na url - http://www.cuzk.cz/Dokument.aspx?PRARESKOD=998&MENUID=0&AKCE=DO C:30-ZU_MAP_ZNAC). Je nutno dbát na to, aby všechny budoucí plochy byly v této etapě práce ohraničeny uzavřenými liniemi. Kresba linií v menu View- Toolbars zatrhnout Editor, zobrazí se nástrojová lišta Editoru v okně Target: zvolíme vrstvu kterou chceme editovat a v okně Task: zvolíme funkci vytvořit nový prvek (Create New Feature) v menu Editor klikneme na Start Editing, v nabídce zatrhneme soubor k editaci a kliknutím na ikonu tužky (Sketch Tool) B můžeme začít editovat linie __** Editor ^ r- Editor » ^WX Task: ^reate New Feature ^| f Target Jlinie -----3 X O m h i 1 Iß Start Editing 1 V 5to& Editing před samotnou editací linií je nutné definovat parametry chytání v menu Editor- Snapping, zatrhneme všechny 3 možnosti chytání dané vrstvy (Vertex, Edge, End) dále zatrhnutím Edit Sketch v dolním okně můžeme definovat možnosti chytání během editace (chytání lomových bodů, okrajů a pravoúhle) v možnostech nastavení Editoru (Options) definujeme toleranci chytání na 10 nebo 20 pixelů začneme rámem okolo celého snímku při editaci linií je vhodné používat funkci Magnifier (Window - Magnifier) More Editing Tools i^r Validate Features Snapping. Options. =1*1 | I *v*r U»|lr- | r-lnr | J 0^ 1 linie ^^0 0 ffB-0 Edit Sketchy ^H^HlrtReTch vertices .....0 Edit sketch edges .....0 Perpendicular to sketch [+]■■■ D Raster IE-D Topology Elements .....D Topology nodes IS-D Miscellaneous .....D Survey Points Editing Options JľJ General | Topology | Versioning | Units | Edit Tasks] Annotation) Display measurements using 1 § decimal places Snapping tolerance: 20 1 pixels ^| Sticky move tolerance: í 0 pixels Možnosti během editace - pravé tlačítko myši -zobrazí se menu s výběrem: • Finish Sketch - ukončení editace linie. • Delete Sketch - smazání editované linie. • Square and Finish - uzavře linii pod pravým úhlem v posledním bodě. • + řada dalších (editace linie pod daným úhlem, linie dané délky, změna délky linie apod.) Opravy linie - v okně Task: Modify Feature, pomocí Edit Tool Q označíme prvek k opravě a přetáhnutím opravíme pozice lomových bodů. Vložení lomového bodu do stávající linie - dvojklikem pomocí Edit Tool zobrazíme lomové body a v daném místě pravým tlačítkem otevřeme menu + Insert Vertex, obdobně lze lomový bod smazat. Smazání celého prvku - označíme pomocí Edit Tool + Del (nebo pomocí pravého tlačítka + Delete Sketch). Ukončení editace - Editor- Stop Editing - Save your edits. Snap To Feature í. Direction.,. Ctrl+A Deflection... Ctrl+F Length... Ctrl+L Change Length Absolute^ V... F6 Delta X, Y... Ctrl+D Direction/Length... Ctrl+G Parallel Ctrl+P Perpendicular Ctrl+E Segment Deflection.. F7 Replace Sketch Tangent Curve... Ctrl+T Find Text Ctrl+W Streaming F3 Delete Sketch Ctrl+Num Del Finish Sketch F2 Sguare and Finish Finish Part ^Ryyy^gasure Editing ► Ľ Insert VertexJ Delete Vertex Move... Move To... Flip Trim to Length... Delete Sketch Ctrl+Num Del Finish Sketch F2 Finish Part 1^1 Properties... Další fee editoru při editaci linií: Move - posune označený polygon o zadanou hodnotu ve směru osy X a Y. DďilxTT ~ř Buffer- vytvoří dle zadané vzdálenosti v okolí označeného linie obalovou zónu (pouze hranici ve formě linie). Split- rozdělí linii v místě dle zadaných parametrů (délka absolutní, procentuelní, od počátku, od konce) Divide - vytvoří novou linii rozdělenou dle zadaných parametrů. mm r Place [Í points along the line, spaced evenly (* Place points separated by every P 00| C Place points separated by every units measure units Cancel Copy Parallel - rovnoběžně zkopíruje označenou linii do dané vzdálenosti (* Distance along the line C Percentage of the line length C Measure along the line (* From Start Point of Line C From End Point of Line Distance (* Mitered C Bevelled ^ Rounded Remove self-intersecting loops Příprava Stejným způsobem, jakým jsme vytvořili shapefile soubor linií, vytvoříme shapefile soubor polygonů s názvem landuse, definujeme souřadnicový systém S-JTSK a přetáhneme do ArcMap Editace polygonů V minulém kroku jsme při editaci linií vytvářeli pouze linie bez vzájemných prostorových vztahů, před vytvořením polygonů ohraničených liniemi je proto nutné nejprve zkonstruovat topologii těchto ploch prostřednictvím Editoru V menu Editor- More Editing Tools zaškrtneme funkci Topology a zobrazí se nám nástrojová lišta A Menu Editor- Start Editing Task: Create New Feature Target: landuse Nyní pomocí Edit Tool označíme vybrané linie (v našem případě celou plochu rastru) a kliknutím na ikonu ^Construct features, v nástrojové liště Topology, se nám vytvoří polygony ohraničené jednotlivými liniemi -plochy se vybarví (jako Target layer musí být nastaven shapefile polygonové vrstvy landuselll) Editaci ukončíme pomocí Editor-Stop Editing - Save Your Edits Stejným způsobem je možné naopak převést hranice polygonů do linií (v závislosti na zvolené cílové vrstvě) Práce s topologií datové vrstvy Po vytvoření polygonové vrstvy již není možné jednoduše opravovat jednotlivé hranice ploch. Hranice jedné plochy je současně hranicí plochy sousední a klasickým posunutím hranice pomocí ^Edit Tool dojde pouze k posunu hranice jedné plochy a následně k vytvoření mezery či překryvu ploch. K posunutí hranice sousedních ploch je nutné začlenit danou vrstvu do topologie mapy v potvrzení se rozsvítí ikona 3 Topology Edit Tool. Map topology lets you use the Topology Edit tool and the Modify Edge and Reshape Edge edit tasks on shapefiles and feature classes. mm -Layers— Select the data to participate in the map topology: L0EĽI landuse Cluster Tolerance: 0.00001 G Select All Clear All meters OK j Cancel Po zatrhnutí dané vrstvy je možné upravovat vytvořené polygony (např. posouvat hranice 2 sousedních polygonů a měnit polohu lomových bodů) pomocí g] Topology Edit Tool stej ně jako při opravě Změna barvy vrstvy Dvojklikem na symbol pro danou vrstvu v datovém okně ArcMap otevřeme Symbol Selector, kde můžeme zvolit barvu linie či bar pozadí a tloušťku a barvu okraje polygonů. D Případně kliknutím pravým tlačítkem na barevný symbol dané vrstvy můžeme také nastavit barvu z dané škály Symbol Selector z! x Catet }o\y. All ^ A v ■ ■ Green Blue Sun Hollow Lake Rose Beige Yellow Olive Green Jade Blue Options Fill Color: i H Outline Width: Outline Color: 0.40 2j ■ Properties... More Symbols Save... Reset B & Layers B 0 linie B 0 landuse B 0 2- I ÜJ It- No Color OK Cancel ddddddddd[ddd| jdbdddddddbbi diiiddiiiiii iiiiddiiiii■ IIDDDDD1III IDDDDDDIIII More Colors...