Metody a techniky etnologického výzkumu – kombinovaná forma Zimní semestr 2009/2010, Ustav evropské etnologie, Filozofická fakulta, MU Brno Mgr. Eva Abramuszkinová Pavlíková, M.A. Kontakt: evapavlik@yahoo.com Cíl kurzu: Účelem je seznámit posluchače se základními metodami a technikami kvalitativního výzkumu. Přednášky poukazují na metodologické principy etnologického výzkumu a rozmanité techniky sběru a analýzy dat. Kurz rozvíjí znalosti i dovednosti studentů s použitím konkrétních příkladů z praxe. Požadavky k ukončení kurzu: A. Průběžná četba zadané literatury B. Kritická analýza vybraného textu (max. 1 strana A4) – odevzdat elektronicky do 10. 11.2009 1. Citace – Student uvede přesnou citaci věty, včetně strany, (popř. shrnutí několika vět) z textu, který dokládá hlavní myšlenku autora. 2. Argument – Student vyjádří v několika větách jaké jsou hlavní argumenty autora – pro i proti. 3. Otázka – Student zformuluje otázku, která není v textu zodpovězena vůbec nebo je pouze naznačena. Otázka se týká interpretace problému, ne faktu. 4. Zkušenost – Student vyjádří v několika větách zda argumenty, které autor textu uvádí potvrzují či vyvracejí vlastní zkušenost studenta nebo obecný názor. 5. Souvislost – Student propojí argumenty z vybraného textu s argumentem z jiného textu. Uvede přesnou citaci jiného textu a vyjádří jak tyto texty souvisejí popř. si odporují a podobně. 6. Důsledky – Student se zamyslí nad tím, jaké důsledky má argument z bodu 2 pro pochopení společnosti, vztahů mezi lidmi, skupinami, na sociální a kulturní realitu atd. C. Závěrečná práce. Esej – zamyšlení nad výzkumem (rozsah 1500 – 2000 slov.) Student si vybere vhodný text, který je založen na empirickém (kvalitativním) výzkumu. Popíše metodologii výzkumu, použitou techniku, stručně shrne výsledky a zamyslí se nad následující otázkami: Bylo by vhodné ve výzkumu pokračovat ? Bylo by možné zvolit jinou techniku výzkumu ? Jaké jsou návrhy studenta na realizaci takového výzkumu ? 27.11. odevzdat elektronicky závěrečnou práci Povinná literatura: Hendl, J. 1997. Úvod do kvalitativního výzkumu. Karolinum, Praha. Punch, Disman – oskenované texty IS Literatura doporučená: Punch,K.F. 2008. Základy kvantitativního šetření. Praktická příručka pro studenty. Portál. Hendl,J. 2005. Kvalitativní výzkum. Základní metody a aplikace. Portál. Strauss, A., Corbinová J. 1999. Základy kvalitativního výzkumu. Nakladatelství Albert. Reichel, J. 2009 Kapitoly metodologie sociálních výzkumů. Grada. Kucharska, Jadwiga. 1997. Field researches and their role in „the new ethnography“. In: Ethnological contacts 5/7. Ljubljana. http://www.phil.muni.cz/predpisy/vzor_praci.pdf Program kursu: Úvod do problematiky. Význam pro studenty. Cíl kursu, program, organizační záležitosti. Vlastní zkušenosti s výzkumem. Výzkumné zájmy a problémy. Kvantitativní a kvalitativní výzkum. Zásady a druhy kvalitativního výzkumu.Výzkumný proces. Disman, M. 1993. Ten druhý výzkum aneb Dokázat nebo rozumět. Str. 283-322. Cizinec jako sociolog - Sociolog jako cizinec. Str. 325-361. In: Jak se vyrábí sociologická znalost. Karolinum, Praha. – 316-DISM1-1 Stránská, Drahomíra. 1936. Příručka lidopisného pracovníka. Národopisná společnost českoslovanská, Praha. ( Kapitola Úkoly a metody sběratelské práce a zpracování) Vznik kvalitativního výzkumu. Klasické terénní výzkumy. Vývoj kvalitativního výzkumu, školy a teorie. Hendl, J. 1997. Úvod do kvalitativního výzkumu. Karolinum, Praha. (Kapitola Historické momenty vzniku kvalitativního výzkumu,str. 20-31) Základní přístupy kvalitativního výzkumu. Prameny etnologického studia. Čukan, Jaroslav. 1997. Pramene k štúdiu a techniky výsku mu v etnologii. Univerzita Konštantína Filozofa, Fakulta humanitných vied, Nitra. (Kapitola terénny etnologický výskum) Projekt výzkumu. Návrh plánu výzkumu. Hendl, J. 1997. Úvod do kvalitativního výzkumu. Karolinum, Praha. ( Kapitola Návrh výzkumného projektu, str. 71-73) Stanek, Milan. 1995 Metóda v etnológii. In: Český lid, 82/2. Metody získávání dat. Příprava, kódování a zobrazování dat. Hendl, J. 1997. Úvod do kvalitativního výzkumu. Karolinum, Praha. ( Kapitola Kvalitativní metody sběru dat, Kvalitativní dotazování, str. 74-79) Metody vyhodnocování a interpretace. Salzmann, Zdeněk. 1996. Jazyk, kultura a aspolečnost. Úvod do lingvistické antropologie. Český lid 83. (Kapitola Složka terénního výzkumu) Analýza osobních dokumentů. Oral History, Life History. Sirovátka, Oldřich. 1996. Otázky a úkoly srovnávací folkloristiky. Str. 73-83. Folklórní kontakty, kulturní výměna, srovnávací folkloristika. Str. 84-90. In: Srovnávací studie o české lidové slovesnosti. Ústav pro etnografii a folkloristiku, Akademie věd ČR, Brno. Prezentace výzkumu. Psaní odborných prací. Výzkumná zpráva. Otáhal, Milan - Vaněk, Miroslav. 1999. Sto studentských revolucí. Studenti v období pádu komunismu - životopisná vyprávění. Lidové noviny. (Teoretická část - Co je to orální historie?). Informační technologie v kvalitativním výzkumu. Etnologie a internet. http://www.morevm.org – kulturní příručka – Survival kit Bazin, J. 1996 Interpretovat, nebo popsat (kritické poznámky k antropologickému poznání). In: Český lid 83/3. Konkrétní výzkumy. Moderní terénní výzkum. Murphy, Robert, F. 1998. Úvod do kulturní a sociální antropologie. SLON, Praha. (Kapitola desátá – Terénní výzkum)