Několik rad pro vedení rozhovorů – především věnujte prosím pozornost tzv. sondážním otázkám a „vstřebejte“ jejich funkci; otázky lze samozřejmě různě variovat, jde o ukázku toho, jak je možné udržet zajímavé a nadějné téma ve hře a získat od pamětníka bohatší a cennější odpovědi. - sondáž: cíl - získat podrobnější odpovědi v určitém směru; probíhá v normálním konverzačním stylu, tazatel nedává najevo, že mu na tom mimořádně záleží. Sondážní otázky: Obecné příklady, zaměřené spíše na důležité události: Co se stalo? Kdo jiný se toho ještě zúčastnil? Kde jste byl v tu dobu? Jak aktivně jste se toho zúčastnil? Jak k tomu došlo? Kde se to stalo? (podrobněji: Jan Hendl, Kvalitativní výzkum. Praha 2005) !! sondáž je velmi důležitá: pokud pamětník prokáže, že si pamatuje určitou událost nebo jev, které byly otevřeny výchozí otázkou rozhovoru, pak: sondážní otázky umožní získat bohatší, detailnější a lépe interpretovatelné odpovědi! příklady dalších otázek, kterými lze rozvíjet téma a získávat více reakcí: Co to pro vás znamenalo? Co jste si o tom myslel? Zkuste mi popsat pocity, které jste při tom měl (takovou otázku lze samozřejmě položit jen u něčeho, co zřejmě hrálo pro pamětníka velkou roli a dobře si to pamatuje) důležité pravidlo: - tazatel nepokládá více otázek najednou postoj tazatele má být neutrální – tazatel může dát najevo, že má přehled o různých možnostech, které připadají v úvahu. Je to vhodné především u citlivých otázek, kde může být nabídnuta i možnost, kterou by pamětník mohl spíš potlačovat - Např.: Zajímalo by mě, jestli si vzpomínáte na to, že by se za protektorátu v kině „hajlovalo“, když se např. v týdeníku objevil Hitler. Mnozí čeští návštěvníci kina se zřejmě spíše ze strachu přidávali. Vzpomínáte si na takové situace? Jak jste se při nich choval vy i ostatní diváci? Pokud se pamětník výrazně odchýlil od tématu rozhovoru, je možné ho přerušit: Prosím, uděláme menší přestávku. Chtěl bych se přesvědčit, že jsem dobře porozuměl tomu, co jste řekl před chvílí. (tazatel položí otázku, která navede dotazovaného lépe k předmětu rozhovoru) tazatel směruje rozhovor zpět k hlavnímu tématu tím, že naznačuje SVOJI chybu, neporozumění, nedává vinu pamětníkovi. Umožňuje to taky návrat k tématu bez nutnosti přiznat, že to, o čem hovoří nyní, nás nezajímá – tazatel bude rekapitulovat poslední pamětníkovu odpověď, která souvisela s požadovaným tématem.