MUŽSTVÍ A ŽENSTVÍ znejasnění jejich znaků je pohoršující, neboť protiřečí hierarchickému uspořádání, které nastolil Bůh. Stejně je to i s výměnou rolí mezi mužem a ženou, protože ta dává moc slabšímu partnerovi. Vzhledem k tomu, že za podstatu ženy je považováno neviditelné absolutní panenství, jako první je vždy odsouzena ta, která poruší slib panenství; protože je však žena spojována se svým tělem, pak všechny ženy, jež zdůrazňují svou přirozenou krásu mastmi, barvami, šperky a ozdobami, oblékají se jako muž nebo řeční a „prorokují" na veřejnosti či dokonce by chtěly udělovat svátosti, zcela jasně přestupují božský zákon a povinností lidského zákona je takové přestupky trestat. V systému, který člení hodnoty muž-ství/ženství jinak, např. je - jako v Évangiles des quenouilles - soustřeďuje kolem ovládání přírodních sil a plodnosti, je tomu podobně. Žena starší než její muž, žena, která muže bije nebo odmítá velkoryse pohostit jeho přátele, vdova, která unese mladíka při druhé svatbě - ty všechny jsou rovněž narušitelkami světového řádu a čeká je pomsta spíše v podobě pořádného povyku nebo zlomyslného fabliaux, než formou mravoučného kázání. Zde jsme došli k bodu, v němž se představy setkávají se společenskou realitou. Nebudeme se již pouštět do dalšího zkoumání jejich vzájemného působení, ale shrneme si základní rysy středověkého rozdělení pohlaví. Všimli jsme si, že v souvislosti s pojetím mužství/ženství ve středověku jsou jen velmi zřídka zmiňovány hodnoty mužskéhapóiu, neboť převládající diskurs zde vydělil a diferencoval ženství na základě mužství chápaného jako dokonalost a úplnost sama. Nemůžeme také přejít misogynii, která byla tomuto období vlastní a která se neprojevovala pouze přehnaným soustřeďováním středověkých autorů na ženství a jeho analýzu, ale také využíváním pojmu ženství jako omezující kategorie i v oblastech, jež s ženami nebo s Ženou nemají nic společného. Ženství v sobě již vzhledem k podmínkám svého ideologického a sociálního ztvárnění obsahuje nevyvratitelnou dvojznačnost. Muž, to je jednota, mužství je proto jednoznačné. Žena, to je zároveň Eva i Marie, hříšnice i vykupitelka, zlá manželka i kurtoazní dáma. Mezi těmito podobami si ženství nevybírá, ale staví je jednu vedle druhé. Proto neustále uniká hledání vlastní podstaty, která se vztahuje ke skromně vyměřenému duchovnu a k tělesnu, do něhož je velmi brzy uzavřeno. Christiane Klapisch-Zuber ODKAZY Dvorská láska - Hřích - Lékařství - Příbuzenství - Příroda - Sexualita - Tělo a duše ORIENTAČNÍ BIBLIOGRAFIE Bloch, R. Howard, Medieval Misogyny and the Invention of Weitem Romantic Love. Chicago, 1991. B0RRESEN, Kam Elisabeth, Subordination et equivalence. Nature et role de la femme dans Augustin et Thomas d'Aquin. Oslo/Paris, 1968. Bynum, Caroline Walker, Holy Feast and Holy Fast: the religious significance of food to medieval women. Berkeley, 1989. Duby, Georges, Le Chevalier, la femme et le pretre. Le mariage dans la France féodale. Paris, 1981. MUŽSTVÍ A Itiui., Týž, Male Moyen Áge. De Vamour et autres essais. Paris, 1988. Týž, VzneSenépaní 12. stol. I. II. III. Brno, 1997-1999. Duby Georges - Perrot, Michelle (ed.), Histoire des femmes, díl II, Le Moyen Áge (pod vedením Christiane Klapisch-Zuber). Paris, 1991- La Femme dans les civilisations des X'-XHIe siécles. Actes du colloque tenú ä Poitiers les 23 - 25 septem-bre 1976, Poitiers, 1977 (reed. V: Cahiers de civilisation medievale, č. 20,1977, s. 93 -263), zejména kapitola Marie-Thérěse d'Alverny, „Comment les théologiens et les philosophes voient la femme", s. 15-39 (105-129). Ennenová, Edith, Ženy ve stredoveku. Praha, 2001. Gold, Penny Schine, The Lady and the Virgin. Image, Attitude, and Experience in Tteelph-Century France. Chicago, 1985. Jeay, Madeleine, Savoir faire. Une analyse des croyances des Évangiles des quenouilles. Montreal, 1983. Le Goff, Jacques - Schmitt, Jean-Claude, Le Charivari. Paris/New York/La Haye, 1981. Linehan, Peter, Trie Ladies of Zámora. Manchester, 1997- Parisse, Michel, Les Nonnes au Moyen Áge. Le Puy, 1983. Rousselle, Aline, Porneia. De la maitrise du corps ä la privation sensorielle. IIe-IV siicle de Vire chré-tienne. Paris, 1983. Stuard, Susan (ed.), Women in Medieval History and Historiography. Philadelphia, 1987. Warner, Marina, Alone of all her Sex: The Myth and Culture of the Virgin Mary. 1976.