M.\ SE ŽENA K Ml /I JAKO PftlRODA KE KULTUŘE? ně prestiže než mužům a mužským aktivitám; (2) symbolické znaky. napr. ženám přisuzované poskvrnění, které lze interpretovat jako implicitní^vyjádření méněcennosti: (3) socioslrukturální uspořádání, která ženy vylučují z činnosti ve sférách považovaných za sídla nejvyšší moci společnosti" nebo jim upírají možnost kontaktu i nimi. Uvedené tři typy údajů samozřejmě mohou, ale také nemusejí bvt v kterémkoliv jednotlivém systému vzájemně propojeny. A rovněž kterýkoliv t nich obvykle postačí k názorné demonstraci podřadného postaveni ženy v dané kultuře. Vyřazení ženy /• účasti na nejposvátnějším rituálu nebo v nejvyuí politické radě je lobo zajisté dostatečným důkazem. Postačujícím důkazem je určitě i kulturní ideologie, která ženy (a jejich povinnosti, role. produkty aid.) explicitně podceňuje. Symbolické indikátor] jako poškvrnení jsou obvykli- postačující, ačkoli v několika případech, kily se muži a Sony navzájem poipini stejnou měn.o. je vyžadován další ukazatel - a lei) bývá, alespoň jak to prokázaly moje výzkumy. vždy dostupný. V některém nebo ve všech těchto bodech pak budu rozhodně trvat na lom. že v každé známé společnosti najdeme ženy podřízené mužům. Hledání ryze egalitářské, natož matriarchální kultury nepřineslo žádné výsledky. Možná postačí příklad z jedné společnosti, která -i v lomlo zúčtováni tradiční iojí lépe. Lowie zdůrazňuje, že mezi členy matrilineárního kmene Crow „zastávaly ženy v průběhu Slunečního tance funkce, které se těšily velké úctě: někdy hrály úlohu hostitelky v den svátku Vařeného masa, mohly se stát vůdkyněmi při Tabákovém obřadu a nesporně v něm měly nápadnější role než muži: nikdo jim nebránil. ab\ se Účastnily obřadu poceni, aby se stal] léčitelkami nebo vyhledávaly vidění" (str. 61). Navzdory tomu však ..|nien>tniujici| ženy tehdy jezdily na podřadnějších koních: menstruace zřejmě prízračné hrozila jako možný zdroj nákazy, protože menstruujicim ženám nebylo dovoleno, aby se přiblížily k muži, který byl zraněn nebo vyrážel na Válečnou Stezku. Zákaz přibližovat se v tomto období k posvátnvm předmětům pro ženy stále ještě platí*4 (str. 44). Těsně před tím. ne/ l.owie vyjmenovává práva žen na účast v různých výše uvedených rituálech, zmi- Nékteři uUropoloenvé by notdi takwj dákai (tociostrukliirilnfcb umoftdini, která e\|>li-c um netto íl'- beto vylučuji leny /. nitkách skupin. raH nebe rtatasu) pemsoval n •uhtyp druhého dokem (fymboliekyeh formulaci jejich mčiičcrimosti). ľroii tomuto neserú b» iii.iiM s.i/.iiyi li naaritek, .líkuliv »riflím -uri.ilinCli intropoloců by irwdeaé důkazy pievdipo-dobai nedálila ii.i iU.i ryuy. 9 1 Sill.lili) II. UKTNKH ňuje se také o strojení zvláštní panenky Slunečního tance, kterou nesmela odstrojovat žena (str. 60). Jdeine-li po této stopě, zjistíme, že: „Podle všccli informátorů Lodge Grassc a většiny dalších, měla panenka, jejímž majitelem byl Vrásčitá tvář, přednostní postavení nejen před ostatními panenkami, ale i před VSemi ostatními léčebnými prostředky kmene Crow... Trio zvláitnl panenkj M žena nesměla dotknout" (str. 229)J. Kmen Crow je lidy pravděpodobně přímo typickým příkladem. Ano. ženy měly jisté pravomoc»' a jistá práva, v tomto případě i taková, která jim umožňovala zaujmout místo ve značně vysokém postavení. Hranice vžakje jasně vymezena: menstruace ohrožuje válčení, jednu z nejvíce ceněných zvyklostí kmene, která je nejpodstatnější pro jeho scbcurěení: a ženv se na nejposvátnější objekt kmene nesmějí přímo podíval a nesmějí se jej ani dol-k li« »u I. Podobné příklady bych mohla uváděl donekonečna, ale myslím si, že na mis už nespočívá povinnost demonstroval, že podřízené postaveni ženy je kulturní univerzálu: pouze ti. klel i In I lnulo Hr/.enini nesouhlasili, by museli uveal příklady svědčící proti němu. Univerzálně druhořadý status žen budu považovat za daný fakt a /. něho budu vycházet, PŘÍRODA A KULTURA' Jak si máme univerzální devalvování žen vysvětlit? .Mohli bychom i.. samozřejmě vysvětlil jako důsledek biologického determinismu, Jeho zastánci budou tvrdit, Že u lidského jedince mužského pohlaví je něco geneticky inherentního, dikv čemuž jsou muži přirozeně dominantním pohlavím; že to ..něco", co je činí muži. ženám chybí a díky tomu jsou ženy nejen přirozeně podřízené, ale většinou jsou s takovým postavením i do značne míry spokojené, protože jim skýiá ochranu a možnost vystupňovat na nejvyšší míru mateřské radosti, které jsou pro ně maximálně uspokojujícími životními prožitky. Aniž bych se detailně zabývala zamítnutím tohoto postoje, 'Kily. uf jme h BcjrůznějUcb druhu nespravedlnosti, noieme posauaenat, ie Lmríe taj; nr koupil nite paaeaku, ■ejpomáuiijM objekt bMMMéno naetBictvf, odjetí uiioliueaěni, vdovy |n> \ 'r.iM iti- Ivai i. 1.1 z.i ni /.idala -100 dolarů, ale cciia hýla ..daleku za lir.inii run možností" Roberta II. Lowieho; nakonec ji zi.k.d /.> B0 dolarů (sir. 300). *S lllklll.....láliv.iteii nelnu ke < ü.niil.- Levi Ni.ni — mi (\')ď) a.l) i ri'i/ni i) 9 3 8 8