Mediální technologie jazyk nových médií IM092 (PS 2009) Mgr. František Kůst Teorie interaktivních médií Ústav hudební vědy Filozofické fakulty MU Brno Úvod Téma hodiny: Jazyk nových médií ­ pokračování a Komiks ­ strip, poster a cartoon Vizuální jazyk ­ figury, symboly (ikony), piktogramy a ideogramy = nesou význam Možnosti chápání pojetí jazyka pro NM v kontextu základních charakteristik NM (Manovich) Pokračování: Vizuální kompozice a skladba Vizuální kompozice a skladba Kompozice nebo pravidla kompozice je souhrn pravidel a doporučení pro uspořádání prvků v uměleckém díle Kompoziční metody: Skladebné principy Princip role Princip rytmu Princip symetrie Princip kontrastu Princip proporce Vizuální kompozice a skladba Lineární kompozice Přímky, zaoblené křivky Tonální kompozice Tóny, intenzita Barevná kompozice Intenzita a spektální složení Vizuální kompozice a skladba Kompoziční techniky Pravidlo zlatého řezu Pravidlo třetin Pravidlo lichého počtu Hloubka ostrosti Plány Vyjádření prostoru Pohled shora dolů Pohled zdola nahoru Vizuální kompozice Pro myšlenku vizuálního jazyka: Objekty vizuálního jazyk (figury, symboly, ikony atd.) Principy obrazové kompozice = podstatné prvky pro VJ Komiks Proč se věnovat komiksu v rámci JNM? = ukázat, jak spolu mohou jednotlivá média koexistovat, jak může být text na stejné úrovni jako obrazy, jak může záležet i na použitých fontech V této symbióze leží jeden z klíčových prvků pochopení fungování nových médií a jejich vizuálního jazyka Komiks Komiks disponuje zásadním spojením: diskrétního obrazu a textu, vizuální i narativní smyčkou, svébytným vztahem k realitě a její reprezentaci. Zároveň většinou operuje se seriálností. Vykazuje také jasné spojení s fungováním hypertextových médií, zejména ve výrazových prostředcích. Komiks - Historie umění starověkého Egypta (nástěnné malby, pocházející ze 2. tisíciletí př. n. l., zaznamenávající pásem obrázků a textů proběhlé předkolumbovská Amerika (Aztékové). 1066 tapisérii z Bayeux 1460 vychází kreslené Utrpení svatého Erasma 1731 série obrazů Dráha prostitutky a Dráha zhýralce polovina 19. století Rudolph Töpfer 1896 Richard Outcault První moderní komiks - strip Yellow Kid (Žluté dítě) v New York World Komiks tapisérii z Bayeux obraz ze série Dráha prostitutky Komiks Yellow Kid, titulní postava prvního moderního komiksu The Katzenjammer Kids' od Rudolpha Dirkse Komiks ­ Tradice a Cíle Angloamerický komiks Belgicko-francouzský Japonský Strip - se snaží imitovat fotografický realismus filmu a filmové metody vyprávění příběhu Poster - největší příběhovou hodnotou zaujetí diváka a podívaná (spectacle) Animace - Emulace konkrétní, stabilní a vnitřně konzistentní reality Komiks ­ Vztah mezi obrazem a txt a) Doplňuje obraz o další hodnotu b) Nese poselství na stejné úrovní jako obraz. c) Zvyšuje hodnotu obrazu d) Není spojený s obrazem, text je k obrazu paralelní a neprotíná se s ním e) Text je integrální součástí obrazu ­ f) Obraz a text jsou provázané a jeden bez druhého by neměl význam a smysl. Komiks ­ kompozice http://scottmccloud.com Zásadními prvky v layoutu jsou: * pozice textu * vyvážená kombinace volného místa a detailů * proměnlivá velikost objektů Komiks ­ Vztah mezi obrazem a txt Přítomnost, realismus (hyperrealismus), serialita Charakteristickým znakem komiksu je svázanost s časovou přítomností (nowness) Přesto je minulost v komiksových příbězích používána v kontrastu k přítomnosti s cílem dosáhnout komplexnějšího pochopení příběhu. Používaným principem v zobrazení minulosti je zejména vykreslení historických reálií, popis lokace a stavu, odlišení sekvence barevným tónem či vypuštění dialogu a ponechání toku obrazů Komiks ­ Vztah mezi obrazem a txt Přítomnost, realismus (hyperrealismus), serialita Redukce realismu v komiksu vede diváka k tendenci považovat příběh za méně seriózní. Tento problém se neprojevuje jen u komiksových kreseb, ale také u animovaného filmu, který svou ikoničností evokuje představu až druhotné vazby k realitě, což animaci znemožňuje vyprávět příběh stejně přirozeně jako film. Snaha o simulaci kódu hraného filmu vede v animovaném filmu k nadměrnému realismu, k hypertrofii stylizace akcí i nadužívání zobrazení detailů - k hyperrealismu. Komiks ­ Vztah mezi obrazem a txt Přítomnost, realismus (hyperrealismus), serialita V jistém smyslu sdílí komiks s novými médii také vztah k seriálové produkci. Například novinové komiksové proužky jsou tradičně seriálové. Jsou příběhem bez jasně definovaného konce, ve své existenci neustále neukončené. Jejich seriálnost se neprojevuje pouze v čase, ale také v prostoru, kdy jsou dílčí prvky přenášeny z úrovně do úrovně bez ztráty své multifunkční aury ­ příkladem je recyklace komiksových postav v současném filmovém průmyslu (Batman, Judge Dredd, Superman, Spiderman, DareDevil aj). Komiks v nových médiích s využitím digitálních výrobních postupů vzniká nový hybridní formát komiks v nových médiích je charakterizovaný vizuálními strategiemi: orientace na přítomnost, seriálnost, smyčka a hyperrealismus A společně s prvky (design/layout, vztah textu a obrazu) ­ představuje významné nové médium, jehož vliv na vývoj ostatní nových médií je velmi patrný (estetické strategie, principy). Komiks v nových médiích Online komiks poté nabývá standardních charakteristik multimédia, zahrnujícího provázanost s historickým kontextem, nelinearitou a multiplikací distribučních cest společně s estetickými strategiemi komiksu klasického. Díky komiksu se k estetické libosti vizuálního obrazu přidává i jeho grafická podoba (faceing) a rozložení (vzhled ­ layout) stránky, stejně tak jako nehierarchizovaný vztah textu a obrazu, toliko charakteristický pro hypermédia Pro jazyk nových médií je třeba přemýšlet nejen o příběhu a obrazu, ale také o fyzické podobě a kvalitě jeho textu a poselství 2. Jazyk nových médií ­ Nová média Příště konkrétní případy nových médií. Děkuji za pozornost.