Mediální technologie jazyk nových médií IM092 (PS 2009) Mgr. František Kůst Teorie interaktivních médií Ústav hudební vědy Filozofické fakulty MU Brno Přednáška VI/2009 Úvod Téma hodiny: Multimedia a hypermedia v síti / Informační kultura a estetika sítě ­ infoestetika V minulé přednášce projekt filmu Avalon (2001, JP/Po) Hraný film s postprodukcí, virtuální prostředí s prvky RPG Výrazná vizuální stránka , formálně kombinace různých prvků jazyka V předminulé přednášce Videoklipy: spektákl jako styl Videoklip - vizualita Od raných 80 let se videoklipy pevně usazují jako signifikantní kulturní forma kombinují hudbu a hudební produkci A další audiovizuální formy, styly, žánry a znaky z divadla, umění, filmu, módy, televize a reklamy Obsahují významným prvky vizuálního jazyka: zobrazovanou intertextualitu (displayed intertextuality) Videoklip - vizualita Intertextualita ­ zvyšující se praxe imitace a sebereference a zbytňování výrazu a významu do evidentního opakování a nostalgie důsledek procesu mutace zahrnujícího rozbíjení a redefinování konvečních hranic postaveny na módech kombinace nebo montáže odlišných druhů, stylů a forem tvorby obrazů sebereflexivita videoklipů stojí ve významném kontrastu proti spektáklu filmu Videoklip - shrnutí Vývoj společně s filmovou tvorbou Hybridní charakter klipu se výrazně projevuje v rovině individualizovaného textu vše prostupujícího způsobu jakýmsi nahrávky přisvojují a včleňují obrazy, styly a konvence z jiných typů obrazů a obrazových forem postaveny na módech kombinace nebo montáže odlišných druhů, stylů a forem tvorby obrazů -) prohlubuje kult obrazu, povrchnosti a senzace charakterické pro DVK Multimedia a hypermedia v síti Současná podoba nových médií je bytostně spjata s unikátní vlastností digitální informace síťovatelností (Feldman) Spojení médií do sítí zahrnuje v sobě: míšení jednotlivých žánru média (text-obraz-zvuk) = multimédium schopnost vzájemného (oboustranného) propojení založeného na interaktivitě a hyperlinkovém odkazu = hypermédium Multimedia a hypermedia v síti Multimedia a hypermedia v síti Multimedia a hypermedia v síti Multimédia jsou charakteristická sloučením audiovizuálních technických prostředků s počítači či dalšími zařízeními. multimediální systém souhrn technických prostředků vhodný pro interaktivní audiovizuální prezentaci). Hypermédia jsou spjata s tématy jako je hypertext, linkovatelnost a prostředí Internetu s jeho dominantní komerční částí World Wide Web Multimedia a hypermedia v síti Multimedia a hypermedia v síti Hypertext je novou formou textuality, která představuje základ síťových aplikace webových stránek. Představuje digitální formu textu obsahující odkazy vedoucím k dalším textům Nutnost pochopit hypertext ve dvou rovinách: jako formující technologický aparát jako formu vyjádření, jež proměňuje vizuální charakter média. = Posun v vizuálním jazyce multimédia do hypermédia úzce spojen s historickou konceptualizaci Internetu (dále jen webu) ; jakožto média infiltrujícího a konvergující všechna ostatní média Multimedia a hypermedia v síti Na základě konceptualizace jazyka filmu, komixu a počítačových her je možné charakterizovat jazyk hypermédií Základním prvkem vizualního jazyka hypermédií je koncept získávací (extractive) interakce Získávací interakce je nejtypičtější formou pohybu uvnitř webových stránek, zahrnuje pohyb myší a aktivování odkazů s cílem získat informaci okleštěna o subverzivní potenciál a v logice výběru z nabízeného menu je interaktivitou omezenou Multimedia a hypermedia v síti rozšiřuje potenci interaktivity uváděnou u počítačových her o aktivaci hyperlinkových odkazů Získávací interaktivita se tak částečně spojuje s vnořovací (immersion), a to v závislosti na druhu (audio-obraz-text) aktualizovaného prvku vazba na hravost (gameplay) stejný způsob navigace a logiky výběru v počítačových hrách = interaktivního hraní (interactive gameplay) jako výrazný prvek jazyka hypermédia Multimedia a hypermedia v síti interaktivního hraní dominantní nejen v navigaci skrze prostředí WWW, ale také v konstrukci jednotlivých stránek Hypermédium je charakteristické v rovině technické konstrukce množstvím odlišných formátů Zde je patrná multiplikovaná partnerská vazba u obrazu a textu stejně jako v případě komiksu ; zde je však zde navíc rozšířená o další dynamické prvky Multimedia a hypermedia v síti Bezvztahová kombinace vrstev ­ druhý významný prvek v jazyce hypermédií Spjata se vzhledem stránky (layoutem), jenž je stejně tak jako u komiksu či tištěných textů charakteristický konstrukčními náležitostmi odpovídajícími požadovanému záměru. zejména barevnost, rozmístění, použití fontů sledování a přizpůsobení přirozenosti pohybu oka po stránce Multimedia a hypermedia v síti Hypermédia umožňují zobrazit / nést témeř cokoliv Samostatně jsou však omezeny skrze HTML kód ­ jsou doplňovány o další prvky (Flash) Flash jako nové médium přináší prvek jazyka NM označovanou jako streaming charakteristické použití smyčky (formální i dějové) obrazové manipulace Vzhled a navigace jsou často spojeny s principy fungování města nebo technických přístrojů Vizuální estetika sítě - infoestetika informace stává klíčovým prvkem ekonomiky a kultury = informační společnost síť ustanovuje novou sociální morfologii společnosti a difúzní charakter síťové logiky značně modifikuje operace a výstupy v procesu produkce, distribuce zkušenosti a moci = síťová společnost Charakter síťové společnosti přispěl ke změnám, ke kterým došlo ve DVK a výrazně ovlivnil vizuální jazyk nových médií Vizuální estetika sítě - infoestetika Charakter síťové společnosti nutno vnímat při identifikaci jazyka hypermédií skrze infoestetitku přístup k informacím stává klíčovou aktivitou (vizualizace informací) obsahuje vzory uživatelovi interakce s objekty informace a jeho zobrazeními Vyjadřuje opozici mezi informací a vnořením X DVK hloubka vs. plytkost obrazu Vizuální estetika sítě - infoestetika Hypermédium - objekt s mnoha hyperlinkovými odkazy, který již neumožňuje: stejné psychologické vnoření jako film nenabízí tak jednoduchou navigaci jako počítačová hra pracuje sekvenčně ve spojení textu a obrazu jako komiks, ale doplňuje jej o prolinkované, nehierarchické odkazy = objevují se nové prvky vizuálního jazyka šířka pásma (bandwidth), datový tok (stream), ukládání dat (storage), získávání/extrahování (rip), komprese (compress) aj. Vizuální estetika sítě - infoestetika Pro jejich konceptualizaci je nutné: redefinovat pojetí rozhraní počítač-člověk-kultura (HCCI), do kterého nyní zasahuje také síť (rozhraní) Podchytit posun v počítačem zprostředkované komunikaci (narace) Zaměřit se na způsoby vizualizace informací (prostředky) = To je možné pouze tak, že přistoupíme k objektu hypermédia jako nástroje webu a prostřednictvím jeho výstupů generovaných v konkrétních prostředích 2. Jazyk nových médií ­ Nová média Příště: 17.11 ­ není přednáška 24. 11 - Teorie webu web jako komunikační nástroj v DVK & Síť ­ komunity, publika a uživatelé (ev. 1.12) Děkuji za pozornost.