Vizuální kultura IM093 (PS 2009) Mgr. František Kůst Teorie interaktivních médií Ústav hudební vědy Filozofické fakulty MU Brno Přednáška IV Nová média - rekapitulace Téma hodiny: Digitální estetika jako estetika surface play a spectacle V minulé přednášce o novosti nových médií Mnoho pojetí novosti Změna v reprodukci novost jako změna NM vznik jako remediovaná / naprogramovaná NM charakteristické vlastnosti a klíčové principy Objekt NM schopný reprezentace HCI obrazovka Vizuální kultura Kořeny současné vizuální kultury: odkazu k historické formě vizuální kultury proměně tvorby obrazu zrodu nových médií Změny ve VK Digitální technologie má významnou roli v VK Proměna způsobu vidění změna v konstrukci obrazů a vznik nového rozhraní Nástroj simulativních postupů Nové podoby realističnosti nabytečnost detailů a mnohoznačnost významů = Změny ve vnímání vizuality obrazů = Změny ve množství a kvalitě estetických ­ vizuálních formálních prvků Digitální estetika? V souvislosti s DVK se hovoří o digitální estetice nových médií NM skýtají zážitek spojený s prezentací pohyblivých obrazů tedy prožitek vykazující typické znaky estetické ,,libosti" Přesto - lze spojit interaktivní, počítačem generované a ovlivňované prostředí a estetiku ve filozofickém smyslu ? Ano, ale pro pochopení DVK a její specifické estetické kvality je nutné chápat NM jako objekty Digitální estetika ­ pohled UF umělecké dílo ve věku digitálního simulakra ztrácí auru své jedinečnosti Originál se stává současně kopií, reprezentací něčeho, co tu nikdy nemuselo být Digitální umění je přechodným a náhodným stavem ? co v tomto okamžiku vlastně je objektem digitální estetiky, pokud subjekt digitálně vytvořeného díla nemůže být fixován v pevných, formálních parametrech, a tak nemůže být uzavřen v jednotné struktuře významu? Digitální estetika ­ pohled UF Pokud bychom specifičnost uměleckého díla, a tedy estetického pohledu na něj, posuzovali v dimenzích odlišnosti mezi analogovým a digitálním, dosáhneme tvrzení, že ,,digitální estetika" v podstatě neexistuje X ­ hledat charakter díla ve vztahu jednotlivých elementů díla můžeme uvažovat o díle v intencích jeho hodnoty či významu Objekt zájmu digitální estetiky a digitálně zhotoveného uměleckého díla je tím ontologicky jednoznačně definován odpovědností uživatele za dynamické proměňování formy díla Digitální estetika ­ pohled UF Jak lze stabilizovat a udržet oblast možností, které nám digitální umění nabízí ? Každé výtvarné dílo (obecněji vizuální vstup) obsahuje množství vzájemně interagujících vrstev Výtvarné dílo provedené klasickou metodou, má jistou výhodu perceptuální rezonance Virtuální dílo naproti tomu má spíše komunikačně informativní charakter, postrádá vrstvy jež umožňují dlouhodobou rezonanci na emocionální úrovni Digitální estetika ­ pohled UF Digitální estetika ­ pohled UF Díky ohraničenosti estetického objektu, smyslu a intenci celku může recipient dospívat v průběhu recepce k jemným emocionálním rozlišením, k pocitům detailně rozlišeným, které odpovídají uchopování diferencí a kontrastů tvořícího se estetického objektu. To se odehrává v limitované sféře estetického objektu, v jediném plánu (z hlediska emocí), v jediném kvalitativním a významovém poli Digitální estetika ­ pohled UF Z filozofického pohledu je proto jen velmi obtížně teoreticky definovat a chápat existenci ,,digitální estetiky" V souvislosti s tímto tvrzením je proto vhodnější pro účely a cíle konceptualizace VK nadále používat termínu vizuálně komunikační strategie (VKS) jako estetické subkategorie, jež je vlastní objektům nových médií VKS je charakterizována jako základní princip pozměněné estetické praxe NM, vykazující dílčí odlišnosti v estetických formálních prvcích a odkazující k estetickým strategiím médií analogových. Digitální estetika ­ UF shrnutí Hodnocení objektu nových médií není spojeno s jejich formou nerozhodujete tedy, zda byl tento objekt vytvořen digitální nebo analogovou technologií Adekvátním způsobem, jak tedy uvažovat o estetických hodnotách a strategiích objektů nových médií, je orientovat se na dílčí prvky celého objektu Digitální estetika ­ pohled POP Proměna západní společnosti a masové kulturní zábavy Kulturní posun za poslední století je silně poznamenám vývojem technologie tvorby a distribuce médií, stejně tak vývojem nástrojů umožňující masovému publiku prožít silný audiovizuální zážitek spojený s prezentací pohyblivých obrazů pokusy redefinovat klasický koncept estetického objektu, do té doby chápaný jako samostatně stojící struktura, ukotvená v prostoru a čase Digitální estetika ­ pohled POP Moderní estetika klade důraz na omezený (finite) a fixovaný počet objektů v prostoru a čase Omezený počet objektů v literárním textu, hudebním nebo tanečním vystoupení, v malování nebo v architektuře V NM je text stále stejně ­ v prostoru a času omezeným objektem jako text v médiích tradičních i přes jeho nové vlastnosti (jako je interaktivita, hypertextualita či multiplikovaná schopnost dynamické distribuce) Digitální estetika ­ pohled POP text samotný není objektem estetické změny v nových médiích, ale změna nastala ve vztahu text-autor a text-čtenář orientace na objekt dále souvisí s příklonem k vizuální kultuře diváci přestávají vyhledávat text a orientují se na obraz VKS jsou tak více spojené s obrazem a v kombinaci s novými médii je tedy možné hovořit o nové vizuální estetice nebo o estetice podívané (spectacle). Digitální estetika ­ pohled POP estetika odpovídá charakteru vizuální kultury a odkazuje ke konceptům a strategiím jako je atrakce, show, vnoření, údiv, ohromení, vzrušení, iluze, fikce, napodobenina aj. eroze vzdálenosti mezi objekty, orientací na dílčí prvky, jež umožňuje spojit objekty novými vazbami napříč vrstvami (text-obraz-zvukaktivita např. u multimédia) výrazně posílená pozice obrazu uvnitř vizuální kultury Digitální estetika ­ pohled POP brikoláž, je typickým objektem postmoderní estetiky a demonstruje strategie vizuální estetiky. nahrazuje lineární průběh procesů náhodným přístupem (random-access), hierarchickou organizaci informace ,,plochým nehierarchickým" hypertextem, psychologickou aktivitu narativity ve filmu a románu fyzickým pohybem v prostoru, velké vyprávění nahrazují smyčkou. Digitální estetika ­ pohled POP Nová estetika tak svými principy práce s obrazem odkazuje k estetickým strategiím konce devatenáctého století a stává se estetikou podívané (potěšení, vzrušení) a surface play. Tohoto označení estetiky je běžně používáno ve vztahu k vizuální kultuře Digitální estetika ­ pohled POP Estetika podívané (spectacle) charakterizuje v posledních padesáti letech proměnu masové kulturní zábavy odkazuje zejména k filmu a k jeho vizuálnímu svádění speciálními efekty, které jsou v protikladu k divákově snaze pozorně sledovat vyprávění a vývoj postav. Podívaná se vztahuje k iluzivnímu potenciálu obrazů, jež usilují o divákovo vzrušení, maskujíce přitom nereálnost prezentovaných obrazů Digitální estetika ­ pohled POP Estetika Surface play se vztahuje zejména k povrchovosti postmoderní zábavy, stejně tak jako k situaci splývání rozhraní a k praktikám ,,klouzání po povrchu". zásadním posunu v estetické praxi ­ popisuje proces, jenž vede v postmoderní společnosti ke ,,zploštění" kvalit, ambicí a hodnot uměleckých děl a žánrů. Obecně je tak charakterizován stav, kdy sdělení ,,proplouvají mnoha diskurzy", přičemž však zůstávají pouze na povrchu daného sdělení. Digitální estetika ­ pohled POP Obě uvedené estetiky (estetika surface play a estetika podívané) zdůrazňují výrazné posílení pozice obrazu v rámci současné kultury Zároveň také ztělesňují přímou vazbu na estetické tradice podívané, jež si libuje v senzacích, úžasu, pomíjivosti a rozptýlení, a zdůrazňují (na vizuálně estetické úrovni se odehrávající) návrat vzrušení z audiovizuální produkce Konečně jsou také dokladem posunu od narace k formálním zájmům Digitální estetika ­ pohled POP Oboustranná vazba mezi Digitální estetikou a VKS Digitální estetika - shrnutí estetickou povahu vizuální kultury můžeme lépe pochopit prostřednictvím konkretizovaných estetik surface play a podívané V perspektivě tohoto kurzu tak pojem ,,digitální estetika" slouží spíše jako souhrnné označení pro uvedené estetiky než jako termín, jenž by odkazoval k umělecko-filozofické tradici estetického oboru Závěr Příští téma: Proměna role diváka a vztah k proměně vidění (vision) Děkuji za pozornost.