Vizuální kultura IM093 (PS 2009) Mgr. František Kůst Teorie interaktivních médií Ústav hudební vědy Filozofické fakulty MU Brno Přednáška VII Vizuální kultura - rekapitulace Téma hodiny: Vizuální komunikační strategie ­ principy vizuálního zobrazování nových médií, část 2. Ilustrace VKS V minulé přednášce Proměna role diváka a vztah k proměně vidění (vision) Proměna divácké významotvorné aktivity (vidění, interaktivita, flanér, obrazovka, HCI) Vizuálně komunikační strategie nových médií Základních 7 typů VKS neukončenost (unfinished), kontinuitu (continuity and nowness), smyčku (loop), hyperrealitu (hyper-reality), interakci (interactivity), vnoření (immersion) a fragmentaci (fragmentation). Vizuální komunikační strategie Propojení základní sady VKS s prvky vizuální kultury (DT ­ digitální technologie, EP ­ estetika podívané, EPS ­ estetika surface play). Vizuální komunikační strategie Vizuální komunikační strategie jsou o způsobu zobrazení obsahu VKS = způsob nakládání s rovinou příběhu (narace), s úrovní dějové a časové linie a s rovinou formálních obsahových prvků Vizuální komunikační strategie Teoretická konceptualizace = východisko pro ilustrace Z nových médií byly pro ilustraci VKS vybrány digitální film, komiks a počítačová hra prokazatelnými nositeli VKS svým původem odkazují k odlišné tradici konstrukčně i vzhledem k vizuální povaze tento výběr reprezentuje vývojově různá média disponují zcela transparentními a jasně identifikovatelnými VKS, což je dáno především ,,stářím" jednotlivých médií Vizuální komunikační strategie DIGITÁLNÍ FILM DT jako nový způsob, jakým lze vyprávět filmový příběh proběhla redefinice jak procesu tvorby filmu, tak samotného procesu prezentace. V obsahové rovině sílí u digitálního filmu VKS neukončenosti speciální efekty odkazují k propojení digitálního filmu s virtuálním realismem, jenž ­ technicky i obsahově zahrnuje strategie hyperreality, virtuálního prostoru a kontinuity Vizuální komunikační strategie KOMIKS svázán s časovou přítomností (nowness), prostupuje VKS kontinuity s efektem přítomnosti, resp. dílčí strategie smyčky Snaha o simulaci kódu hraného filmu vede v animovaném filmu k nadměrnému realismu = v animovaných filmech VKS hyperrealismu pro NM nový typ komiksu - animovaná minisérie, v níž se využívá takových VKS, jako jsou orientace na přítomnost (nowness), seriálnost, smyčka a hyperrealismus. Vizuální komunikační strategie POČÍTAČOVÁ HRA od svých předchůdců přebírá VKS hyperrealismu a neukončenosti navíc připojuje interaktivitu. realizuje principy obsahové a vizuální smyčky ve formě vizuální konstrukce a zobrazení také VKS fragmentace Stimulace dalších smyslů (hmat aj.) -) rozšíření o prvky Virtuální reality Vizuální komunikační strategie = Shrnutí: čím je médium novější, tím širší paletou VKS operuje. Ilustrace VKS Ilustraci dílčích vizuálních prvků v konkrétních filmech, jež obsahují speciální efekty a prvky realizované pomocí digitální technologie Cílem je osvětlit estetické principy nových médií a uvedené filmy představují zásadní díla reprezentující proměnu paradigmatu vizuálního filmového jazyka. Ilustrace VKS Prvky rozděleny do 2 základních skupin prvky formálního charakteru -) spojeny s formou digitálního filmu (způsob zobrazení) prvky obsahového charakteru Formální prvky Obsahové prvky Ilustrace VKS I. Formální prvky Výrazové prostředky Změna spojena s posunem v záběrové technologii a s uvolněním pevně fixované pozice kamery ­ tzv. volná kamera rozmazání (blurring), zpomalování pohybu, maximalizace detailu (makrodetail) či zobrazování akce prostřednictvím odrazu (oko, brýle, obrazovka, zrcadla atp.) paralelní montáž dvou příběhů ­ nosných témat Ilustrace VKS I. Formální prvky Výrazové prostředky Ilustrace VKS I. Formální prvky Výrazové prostředky Ilustrace VKS I. Formální prvky Čas čas zobrazován dvojím způsobem Jednak je přímo definován ve formě textu, aby bylo zřejmé, kde se film odehrává A nebo je čas zobrazován na úrovni vyprávění. - Zde je čas úzce spojen s vyprávěním. Kontinuita vyprávění, nedílně spojená s reálným časem, je pomocí digitální technologie rozdělena na dvě nezávislé složky, čímž dochází k simulaci filmového jazyka budovaného nyní na diskontinuitě. Ilustrace VKS I. Formální prvky Smyčka Smyčka vyjadřuje opakování již jednou zobrazeného nebo principielně stejného (např. stejný obraz, ale jiný text).Jednak je přímo definován ve formě textu, aby bylo zřejmé, kde se film odehrává Ve filmu hraje smyčka především úlohu leitmotivu Ilustrace VKS I. Formální prvky Smyčka Ilustrace VKS I. Formální prvky Vrstvy Využití vrstev je v uváděných filmech patrné ve dvou úrovních ­ v rovině obrazové a v rovině vyprávění, příběhu. Nejpatrnější, jak bylo naznačeno, jsou vrstvy viditelné ve speciálních efektech ­ u výbuchů a detonací při kombinaci animace s reálnými záběry ­ tzv. elastické realitě Ilustrace VKS I. Formální prvky Vrstvy Ilustrace VKS I. Formální prvky Barevnost a světelnost Proměnlivá barevnost a světelnost je charakteristickým znakem digitálního filmu a je umožněna kompozicí vrstev Zajímavá je v digitálním filmu práce s osvětlením objektů, které většinou neodpovídá skutečnosti, ale je simulováno s cílem dosáhnout zvýraznění atributu objektu. Ilustrace VKS I. Formální prvky Barevnost, světelnost Ilustrace VKS I. Formální prvky Barevnost, světelnost Ilustrace VKS II. Obsahové prvky Prolog (intro) Cílem tohoto vizuálního vstupu je navodit atmosféru a zároveň zprostředkovat základní informace o příběhu, jejž film (ostatní média) bude rozvíjet, a tím diváka co nejefektněji dostat do děje. Výrazně je podporováno záběrovou technologií úzce spojen s výrazovými prostředky upoutávek (trailers, teasers) a videoklipů Ilustrace VKS II. Obsahové prvky Intro Ilustrace VKS II. Obsahové prvky Intro Ilustrace VKS II. Obsahové prvky Obrazovka prezentující obraz falešného zrcadla (false mirror), anonymního, do nekonečna upřeného oka, v jehož odrazu vidíme příšerný, nelidský svět Výrazně je podporováno záběrovou technologií Na úrovni zobrazování obsahu obrazovkou je replikována myšlenka multiplikace oken/obrazů, nebo bývá obraz multiplikován množstvím obrazovek Ilustrace VKS II. Obsahové prvky Obrazovka Ilustrace VKS II. Obsahové prvky Obrazovka Ilustrace VKS II. Obsahové prvky Město město, respektive jeho konkrétní futuristické vize na mnoha úrovních film často a jasně vykresluje svůj příběh proti pozadí města či metropole V podobách filmového města je patrné i tzv. městské umění (urban art), které se vyznačuje propojením s modernou nebo postmodernou Ilustrace VKS II. Obsahové prvky Město Ilustrace VKS II. Obsahové prvky Technologie Důsledkem toho vstupu vznikly nové estetické prvky, jako například 3D animace či reprezentace vyspělé technologie zástupnými elementy podobnost v zobrazení technologie s designem spotřební elektroniky dané doby Ve vizuálním zobrazení je tímto rozlišován vztah mezi člověkem a strojem jako instrumentální nebo protetický Ilustrace VKS II. Obsahové prvky Technologie Ilustrace VKS II. Obsahové prvky Tělesnost Lidské tělo jako estetický prvek je v uváděných filmech úzce spojeno s představou kyborga. Kyborg je vyjádřením potřeby přizpůsobit se fyzicky a symbolicky nepřátelskému prostředí Odlišné je také zobrazení pohybu u animovaného a hraného filmu, jež je dáno použitím odlišné záběrové technologie (animace a kamera) Ilustrace VKS II. Obsahové prvky Tělesnost Ilustrace VKS II. Obsahové prvky Tělesnost Ilustrace VKS III. Shrnutí Tyto prvky jsou natolik výrazné, že ovlivňují nejen celou vizuální kulturu, ale také na obecné úrovni vnímání ohraničují konkrétní rozměr digitální kulturní virtualizace Posun ve filmové řeči také zintenzivňuje proměna místa filmové produkce VKS charakterizují podobu vizuální kultury, v níž je propojeno vše do jedné velké postmoderní brikoláže. Závěr Příští téma: Seminář - workshop Děkuji za pozornost.