Kyberprostor (Cyberspace) | RPM č. 5
Termín kyberprostor (angl. cyberspace) použil poprvé na
počátku osmdesátých let v povídce Vypálit chrom (v orig. Burning Chrome)
americký prozaik William Gibson. Gibson později v románu Neuromancer
kyberprostor popsal jako konsenzuální datovou halucinaci, vizualizovanou v
podobě imaginárního prostoru, tvořeného počítačově zpracovanými daty a
přístupného pouze vědomí (a nikoli fyzické tělesnosti) uživatelů. Gibsonova
metaforická vize se díky popularitě, jakou získal kyberpunk v polovině
osmdesátých let dvacátého století, mimo jiné stala inspirací pro tehdejší
tvůrce počítačových systémů a jejich uživatelských rozhraní i další
kyberpunkové autory (za jedno z nejinvenčnějších a ve vztahu k dnešnímu
stavu technologie „nejrealističtější“ uchopení kyberprostoru je možno
považovat patrně metaverzum z románu Sníh literáta a technologa Neala
Stephensona). Samotný termín kyberprostor se během osmdesátých let stal
pevnou součástí diskurzů subkultur, svázaných s rozvíjejícími se digitálními
médii.
Termín následně přebírá i jazyk teoretické reflexe kyberkultury a
digitálních médií – vcelku pochopitelně, neboť první snahy o reflexi se do
značné míry prolínají s kyberpunkovou literaturou a vycházejí ze zmíněných
subkulturních sociálních okruhů. Původní Gibsonovo „vizionářské“, literární
pojetí kyberprostoru je vztaženo k již existujícím či vznikajícím formám
pokročilých informačních technologií (angl. Andvanced Information Technology
– AIT). Jako jeden z prvních začal termínu kyberprostor ve vztahu k
existujícím počítačovým sítím užívat John Perry Barlow, teoretik a
spoluzakladatel organizace Electronic Frontier Foundation, po němž bývá toto
pojetí kybeprostoru v kontrastu proti původnímu gibsonovskému označováno
jako barlowovské. Podle Barlowa je jako kybeprostor možno označit jakýkoli
deteritorializovaný, symbolický prostor mediované komunikace; a záleží jen
na složitosti technologie, nakolik komplexní tento kyberprostor bude –
barlowovský kyberprostor tedy variuje od jednoduchých audiálních prostor
telefonních hovorů přes prostředí současného Internetu až po (zatím ještě
zčásti fiktivní) zcela pohlcující prostory virtuálních realit.
Polovina devadesátých let dvacátého století pak, se zvyšujícím se zájmem
sociálních teoretiků o téma digitálních médií, přináší
sociálně-antropologický koncept kyberprostoru. Antropolog David Hakken v
návaznosti na Barlowa charakterizuje kyberprostor jako sociální arénu, do
níž vstupují všichni sociální aktéři, kteří používají ke vzájemné sociální
interakci pokročilé informační technologie. Termín kyberprostor dále podle
Hakkena odkazuje ke všem potenciálním životním stylům, svázaným s kulturním
bytím vytvářeným prostřednictvím pokročilých informačních technologií; tyto
životní styly jsou nejen reálné a distinktivně odlišné od životních stylů
neprovázaných s pokročilými informačními technologiemi, ale mají ve vztahu
ke starším životním stylům značný transformativní potenciál, ležící v nových
způsobech nakládání s informacemi. Vzhledem k tomu, že tento transformativní
potenciál podle Hakkena dává a bude dávat vzniknout novým sociálním
formacím, vidí Hakken kyberprostor jako distinktivní typ kultury. Pro
současnou podobu kyberprostoru, s ohledem na jeho stále se neustálený,
proměňující a rozvíjející se charakter, užívá Hakken i řada dalších
teoretiků termín proto-kyberprostor (angl. proto-cyberspace), čímž se snaží
dnešní úroveň pokročilých informačních technologií odlišit od „konečného“
stavu.
Jakub Macek
Literatura
Featherstone, Mike. Burrows, Roger. 1996. „Cultures of Technological
Embodiment: An Introduction.“ Pp. 1 – 19 in
Cyberspace/Cyberbodies/Cyberpunk ed. by Featherstone, Mike – Burrows,
Roger. London – Thousand Oaks – New Delhi: SAGE Publications.
Gibson, William. 1992. Neuromancer. LASER: Plzeň.
Hakken, David. 1999. Cyborgs@Cyberspace? : An Etbographer Looks at the
Future. New York, London: Routledge.
McRae, Shannon. 1996. „Flesh Made Word – Sex, Text and The Virtual Body.“
Pp. 73 – 86 in Internet Culture. Ed. by Porter, David. New York,
London: Routledge.
Navrátilová, Jolana. 1998. „Kyberpunk v díle Williama Gibsona a jeho přínos
pro sociální teorie“ (Diplomová práce). Brno: FSS MU.
|