Úvod do studia interaktivních médií I. – IMK001 Vyučující: Jakub Macek (jmacek@fss.muni.cz) (Sylabus, verze 2) Anotace Kurz uvádí do problematiky nových médií. Cílem kurzu je zmapovat základní terminologii a tematické okruhy studií nových médií a technologické a textuální vlastnosti nových médií, přičemž důraz je kladen na zvládnutí základního pojmového aparátu, zahrnujícího koncepty digitality, hypertextuality, remediace a konvergence, virtuality a kybertextu. Součástí kurzu je osvětlení základních technologických a historických fakt spojených s novými médii. Požadavky na zakončení kurzu Kurz je ukončen písemnou zkouškou. Připuštění k této zkoušce je podmíněno četbou zadané literatury dokládanou odevzdáním níže uvedených kritických rešerší. Závěrečný test Písemná zkouška testuje znalost a pochopení literatury zadané k rešerším a literatury dále označené za povinnou. Při přípravě na závěrečnou zkoušku je rovněž doporučeno soustředit se na seznam klíčových termínů a jmen, který je uváděn vždy k jednotlivým hodinám. Rešerše Rešerše dokladují Vaši obeznámenost s povinnými texty, a tedy Vaši připravenost na hodiny. (Omluvy – s výjimkou skutečně závažných zdravotních problémů a pod. – nejsou akceptovány.) Rešerší budeme rozumět souvislé a současně strukturované shrnutí obsahu textu – shrnutí, zachycující téma textu, jeho základní teze, klíčové periodizace, které text nabízí, typologie apod. Takže – ano, jde nám tedy o svého druhu výpisky (které se však snaží mít podobu poněkud reflexivnější), než o rešerši, jak jí chápou např. kolegové knihovníci. * Stručnost (či naopak hloubka detailu) rešerše je dána jejím rozsahem – čím delší rešerše, tím jemnější informace do ní proniknou. * Dbejte na to, abyste klíčové rysy textu (klíčové informace) neobětovali podružnostem. * Náš rozsah je volnější (min. 3000 znaků), máte tedy možnost manévrovat. * Pište rešerši s vědomím toho, že je určena člověku, který původní text nezná, ale přece má být schopen pochopit jeho poselství a odhadnout jeho charakter. * Nepovažujte psaní rešerší za samoúčelný nesmysl – jde o jeden z mála rozumných způsobů, jak uchovat načtené texty v poměrně přenositelné a sdílené otevřené podobě (paměť je má tendenci být zoufale chatrná a selektivní). Je proto vcelku praktické se v nich pocvičit. Ukázku rešerše najdete v ISu ve studijních materiálech k předmětu. Jak rešerše odevzdávat? * Rešerše vkládejte do odevzdávárny, která je otevřena v ISu. * Pro každou ze tří vln odevzdávání je v odevzdávárně otevřena složka. Rešerše proto vkládejte do patřičné složky. * Rešerše odevzdávejte vždy v samostatných souborech – co rešeršovaný text, to jeden soubor. * Soubory nevkládejte v komprimované podobě (tj. „zabalené“ do formátu zip, rar a pod.) – do úschovny je vkládejte ve některém z běžných textových formátů (doc, rtf, pdf). Pozor! Po vypršení času pro odevzdání (který ke každé vlně uveden níže) budou složky v odevzdávárně automaticky uzamčeny a již do nich nebude možno texty vkládat! Sylabus kurzu (Témata setkání, literatura k rešerším a termíny odevzdání rešerší.) 25. 9. 2009 Úvodní setkání 23. 10. 2009 Úvod do problematiky nových médií Studia nových médií (New Media Studies) Definice a typologie médií Média optikou technologického determinismu – Marshall McLuhan Média optikou sociálního konstruktivismu Digitální média – technologické vlastnosti nových médií Feldman Manovich Lévy Kybertext a virtualita Aspen Aarseth – teorie kybertextu Pierre Lévy – virtuální, virtualita Klíčové termíny: Technologický determinismus Sociální konstruktivismus Analogová média Digitální média, digitální kódování, digitalizace Tony Feldman a jím definované vlastnosti digitální informace Lev Manovich a jím definované vlastnosti nových médií Pierre Lévy a virtualita, virtuální (a reálné a aktuální) Aspen Aarseth a jeho teorie kybertextu (skripton, texton) Ludologie Narativita, narace, naratologie Marshall McLuhan Povinná literatura (k rešerším): Lévy, Pierre. 2000. “Digitalizace čili virtualizace informací.” Pp. 43-69 in Kyberkultura. Praha: Karolinum. Kůst, František. 2003. „Digitalizace.“ In Revue pro média č. 5: Média a digitalizace. http://fss.muni.cz/rpm/Revue/Revue05/profil_kust_digitalizace_rpm5.pdf (17.9.2008) Manovich, Lev. 2001. “What is New Media?” Pp. 43-74 in Language of New Media. Cambridge: MIT Press. Švelch, Jaroslav. 2008. "Počítačové hry jako nová média." Pp. 8-35 in Mediální studia, r. 3., č. 1. Termín odevzdání rešerší: Středa 21. 10., do 18 h 13. 11. 2009 Textualita nových médií Kód / protokol Kód jako netechnologické téma - kód jako regulativ (Lessig, Galloway) Hypertext a hypermédia – teorie a historie hypertextu V. Bush, T. H. Nelson, D. Engelbart, G. P. Landow, J. D. Bolter Multimédia, konvergence a remediace Bolter a Grusin Technologická a kulturní konvergence a vztahy jednotlivých médií Klíčové termíny: Kód, protokoly TCP/IP, strojový kód, ftp, html, pop3, imap Hypertext Hypermédia Multimédia Konvergence Bolter a Grusin a teorie remediace (a hypermediace a imediace) Vannevar Bush a Memex Theodor H. Nelson Douglas Engelbart Povinná literatura (k rešerším): Galloway, Alexander R. – Thacker, Eugene. 2007. “Nodes” Pp. 25-31 a 42-47 in The Exploit: A Theory of Networks. Minneapolis – London: University of Minnesota Press. Landow, George P. 1998. „Hypertext a kritická teorie – Hypertextový Derrida, poststrukturalista Nelson?“ Pp. 9-21 in Biograph (6). Bolter, Jay David – Grusin, Richard. 2005. „Imediace, hypermediace, remediace.“ Pp. 5-40 in Teorie vědy XIV(XXVII). Termín odevzdání rešerší: středa, 11.11.2009, do 18 h 11. 12. 2009 Sociální rozměr nových médií Nová média a sociální a kulturní prostor kyberprostor virtuální světy virtuální realita Interaktivita Rob Cover a interaktivita jako netechnologická vlastnost textu Historie nových médií Klíčové termíny: kyberprostor – William Gibson, John Perry Barlow, David Hakken virtuální realita virtuální světy interaktivita vztah autor / text / čtenář historie digitální médií: první digitální počítače, mainframe, tranzistor, mikročip, mikropočítače, osobní počítače nosiče digitálních dat – děrné štítky, magnetické pásky, magnetické disky (diskety), CD, DVD, flash paměti ARPANet, Internet a jejich historie Zadná literatura: Cover, Rob. 2007. „Inter/aktivní publikum: Interaktivní média, narativní kontrola a revize dějin publika.“ Pp. 195-207 in Mediální studia, r. 2, č. 2. Flichy, Patrice. 2002. “New Media History.” Pp. 1-11 in Handbook of New Media: Social Shaping and Consequences of ICTs. Ed. Lievrouw, Leah – Livingstone, Sonia. London: Sage. Zvláštní zadání: sestavte na základě internetových zdrojů historickou linii vývoje nových médií (digitálních technologií), která bude zahrnovat 1) vývoj výpočetních a komunikačních technologií (počítačů a jejich klíčových součástí, datových nosičů a komunikačních techn., jako jsou mobilní telefony, apod.), 2) vývoj síťových technologií a 3) vývoj operačních systémů (zde s důrazem na období od 70. let do konce 90. let 20. stol.); historickou linii odevzdejte jako jednu z rešerší, a to s patřičným uvedením zdrojů. Termín odevzdání rešerší: Středa, 9. 12. 2009, do 18 h Další povinná literatura k závěrečné zkoušce: Kobíková, Zuzana. 2003. „Hypertext.“ In Revue pro média č. 5: Média a digitalizace. http://fss.muni.cz/rpm/Revue/Heslar/hypertext.htm Macek, Jakub. 2002. „Nová média.“ In Revue pro média č. 4: Média a globalizace. http://fss.muni.cz/rpm/Revue/Heslar/nova_media.htm Macek, Jakub. 2003. „Kyberprostor.“ In Revue pro média č. 5: Média a digitalizace. http://fss.muni.cz/rpm/Revue/Heslar/kyberprostor.htm Macek, Jakub. 2003. „Virtuální.“ In Revue pro média č. 5: Média a digitalizace. http://fss.muni.cz/rpm/Revue/Heslar/virtualni.htm Volek, Jaromír – Jirák, Jan – Köpplová, Barbora. 2006. „Mediální studia: východiska a výzvy.“ Pp. 8-20 in Mediální studia r. 1, č 1.