IMK088a - Seminář kritiky a on-line publicistiky I. (dálkaři, PS 2009) Vyučující: Jan Miessler (miessler@fss.muni.cz) (pátky 25.9., 23.10., 13.11. a 11.12., učebna N21, začátek v 10:00) Cíl kurzu: Po absolvování kurzu se studenti budou orientovat ve struktuře probraných publicistických žánrů a budou schopni sami psát přiměřeně kvalitní kritické / publicistické texty, které by fungovaly v rámci pravidel daného žánru. Průběh kurzu: Páteř kurzu bude spočívat v blogování, tj. každý student si založí blog a bude do něj pravidelně přispívat. Během našich setkání si pak představíme různé žánry, rozebereme si ukázkové texty a také proběhne diskuze nad (vybranými) texty z blogů (silné a slabé stránky textů, návrhy na vylepšení atd.). Struktura kurzu: 25. 9. 2009 Úvod; založení blogu; obecná struktura článku 23. 10. 2009 Recenze a kritická recenze 13. 11. 2009 Glosa, kritický komentář 11. 12. 2009 Přehledová stať Podmínky absolvování: Účast na setkáních není povinná. Je však třeba psát kvalitní texty a dodržovat stanovené termíny - jen tak se vám podaří kurz absolvovat. Dávat zpětnou vazbu ostatním účastníkům kurzu (komentáře pod příspěvky, účast v diskuzi během našich setkání apod.) není povinné, ale bez vaší aktivní účasti kurz nebude fungovat. Blog: Každý účastník kurzu si založí vlastní blog. Nemusíte ho zakládat pod svým vlastním jménem (pokud chcete zůstat vůči náhodným internetovým návštěvníkům v anonymitě), nicméně musíte nahlásit jeho webovou adresu (link) v diskuzním fóru předmětu, a to nejpozději do 30. září 2009, 23:59. Blog se bude zabývat vymezeným tématem. Toto téma by mělo nějak souviset s uměním, problematikou médií, komunikace, kultury atd., a samozřejmě především s tím, co vás nejvíc zajímá. Pokud si zvolíte téma, které se mi bude zdát "mimo mísu", budete si ho muset věrohodně obhájit. Každý týden musíte publikovat alespoň jeden příspěvek. Týden začíná v pondělí v 0:01 a končí v neděli ve 23:59. První týden, kdy budete muset příspěvek publikovat, je 5.-11. října 2009, poslední 14.-20. prosince 2009, celkem tedy 11 týdnů = minimálně 11 příspěvků. Grafomanství se meze nekladou, spíše než kvantita ale rozhoduje kvalita. Každý příspěvek musí obsahovat odkaz na relevantní a aktuální internetovou stránku jiného autora, a musí se také touto stránkou zabývat. Může to být také komentář k příspěvku na jiném blogu apod., ale nesmí to být odkaz / komentář na váš vlastní text. Příspěvek nemusí být dlouhý, ale musí čtenáři něco zajímavého sdělit. Hodnocení:(1) Hodnotím obsah, gramatiku, relevanci odkazů a celkový dojem z příspěvku na škále 0-10 bodů. (2) Pokud daný týden nepublikujete žádný příspěvek, odečtu vám 10 bodů. Příspěvek "mimo mísu" = žádný příspěvek. (3) Do celkového skóre se ev. nepočítá jeden týden s mínusovým výsledkem. (4) Pokud budete 23. října 2009 v mínusu, nemáte již šanci úspěšně ukončit kurz. (5) Za každý odhalený případ plagiátorství vám odečtu 50 bodů. (6) Za nějakým způsobem vynikající příspěvek můžete dostat body navíc. (7) Hodnocení končí 20. prosince 2009. Vzhledem k počtu studentů nebudou žádné výjimky. To znamená: - Začněte blogovat včas. - Neopisujte. - Neusněte na vavřínech. - Pokud máte málo bodů, pište a publikujte častěji. - Horní hranice neexistuje, "the sky's the limit". Pro absolvování je třeba získat 100 bodů. (E = 100-104 bodů, D = 105-109 b., C = 110-114 b., B = 115-129 b., A = 130 a více bodů) Poznámka: Ano, opravdu toho budete muset napsat relativně hodně. Jde o to, abyste byli schopni rutinně produkovat jednoduché, ale smyslupné texty standardní kvality, abyste dokázali aktivně vyhledávat zajímavá témata, a abyste si zvykli psát pravidelně a často. Rozšiřující četba: Lynn, Steven (2001): Texts and Contexts. Writing About Literature with Critical Theory. 3. vydání. New York: Longman. Knížka vám poradí, jak vyrábět teoreticky podložené kriticé analýzy. Když může dekonstruovat Derrida, proč byste nemohli dekonstruovat také vy? Mallette, Malcolm F. (2000): Příručka pro novináře střední a východní Evropy. Praha: Centrum nezávislé žurnalistiky. (Ve Studijních materiálech v ISu). Novináři myslí jinak než obyčejní lidé, ale narozdíl od nich se dokážou srozumitelně vyjádřit. Stručná, srozumitelná a inspirativní příručka. (V knihovně na FSS).