137VZPOURA MOZKLJ ci zpusob filmove skladby), neni vsak s nimi beze zbytku 2totoznitelny. Jde o plnohodnotny a samostatny umelecky v)rrazov)r prostredek s vlastnimi pra­ vidly. I pres klasifikacni obtize existuje cela fada pokusu 0 obecnou definici komiksu. VetSinou se snazi vyjadfit spolupusobeni obrazu a textu v ramci sekvencniho vypraveni. Scott McCloud ve sve knize Under!tanding Comics (Pochopeni komiksu) z roku 1993 definuje komiks jako ,juxtapozicni kresby ajina zobrazeni v zamemych sekvencich, vytvorenych k sdeleni intormacJ a/ nebo k vytvofeni estetich~ho pocitu u ctenare" (obr, 7.1).4Francouzsky teoretik Thierry Groensteen ve sve knize Stavba komiksu podrobuje rozsahle analyze smvajici pokusy 0 definici komiksu a sam jej nakonec popisuje jednoduse jako "narativni druh s vizualni dominantou"5. To, co podle nej dela komiks komiksem, spoCiva. ve specifickem zplhobu obrazoveho cleni. Groensteen se ve sve praci venuje vzajemnemu pusoberii kresby, textu a ramovani jednotlivych obrazku, duraz vsak klade na ikonickou soudrznost celku komiksu jako ustavujici princip celtho zanru. Komiks podle nej neni specificky jen kombinovanim obrazua texti'i, ale pfedevsim celkovou strukturou, jez nabizi vlastni zpusob cteni, ve sve podstate neporovnatelny s vytvamym umenim, literaturou ani filmem. Zakladnim stavebnim prvkem komiksu je vineta. Jde 0 izolovany komiksovy obraz, ktery dava smysl az ve spojitosti s ostatnimi vinetami, s nimiz tvofi jeden souvisejici narativni system. Vinety na sebe pfimo nenavazuji, ale najdeme mezi nimi mezeru, bile misto, kteri nektefi autofi nazyvaji meziikonicky prostor, Pfechod z vinety na vinetu muze mit rozne vyznamy. Muze znamenat pfechod z momentu na moment, z akce do akce, ze subjektu na subjekt, ze sceny na scenu nebo z aspektu na aspekt (pfechod mezi poli nepl'edstavuje posun v case, ale zkouma detaily sceny, rUzne uhly pohledu). Sled poli muze byl logicky navazujici podobne jako fazeni psaneho textu. Caste jsou i jim~ :t,pusoby cteni nez zleva doprava, sled policek byva ureen grafickolJ podobou jcdnotlivych vinet. Skladba komiksu muze b)rt i chaoticka, bez jakekoli zrej­ l11l'Il{Ivaznosti. I kdyz sc zda, ze komiks nekdy napodobuje film pfebiranim filmove perspeklivy nebo "slfihovou" skladbou vinet, na rozdil od filmu je komiks zanr slalivk,Y. Zpi'lsoh kladcni jcdllOllivych vinct vedle sebe urcujc jcjich pofkych casopi!>cch iilk" :....i/II', 1111//111/ II Ii, IH ' /i.\/r 1I ~'hl ) "(I/('rY"!, :1 1111\0 v lI('d~lnil'll pdloh:kh vel !'\lI" d"lIlIoIl /" 01,,,",',,; 1111;piJ,II' lIillllllll' I,Ollllk l lllllll'IJ'1I1!' PI1VlIII II' 1i1 IIl' IL'1I 1Ii1..IIiIl \ ,iii' i till '''''U ' 11i 011'1""1"' " ~,.III".I '. I,.\ , l'l'i';'" 1',,,,1,, VZPOURA MOZKO 143 kach a zaeal pracovat s aktualnimi politickymi a socialnimi tematy. Nevyhybal se zobrazovani sexu a nejruznejsich tabu, rnnoho autoru vyuzivalo komiks k vypraveni autobiografickych pribeM. Underground comics byl vYrazne propojen s dalSimi subkulturnimi komunitami definovanymi specifickymi hudebnimi zajmy nebo primo socialnimi experimenty a dostal se i do blizkosti avantgardniho vYtvarneho umeni. V devadesatYch letech dvaciiteho stoleti se podobnYm zpusobem zacal komiks propojovat se scenou graffiti ume!cu. Na komiksech lze v neposledni rade ilustrovat existenci celosvetoveho trhu s vizualni kulturou. Americky superhrdinsky komiks muzeme vnimat jako agresivni produkt globalniho kulturniho imperialismu, undergroundovy a nezavisly komiks pak pfedstavuje medium, kterym Ize proti kulturnimu imperialismu bojovat. 17 V povalecne dobe a pi'edevsim v poslednim desetileti dvacateho stoleti ziskaly celosvetovou popularitu manga, forma asijskeho komiksu, ktera v sobe propojuje model americkeho a evropsketlo komiksu s vychodnimi estetickymi kategoriemi. S timto typem je spojen fenomen otaku - mladych lidi, kteri jsou zavisli na populiimi kulture, predevsim na animovanych filmech anime a jiz zminenych manga. Tito jedinci prerusuji kontakty s okolnim svetem a ziji uzavreni ve svych pokojich, zcela ponoreni do imaginarnich svetu. Otaku se v Japonsku stavaji socialnim problemem, protoze odmitaji konvence a norrnativni tlaky okolnl spolecnosti, ziji z podpory, kterou jim poskytuji jejich rodice, nemaji zadne realne socia/nl vazby au mnohych se rozvinou patologicke dusevni stavy. V Japonsku proto vznikaji speciainl odvykaci programy, ktere maji za cil tyto mlade lidi zapojit zpet do spo1eenosti.1 8 Superhrdinsky mytus Zrozeni komiksovych superhrdinu na konci ti'icatych let vyvolalo vznik panteonu boM popularni kultury, zasazenych nikoliv do bajneho Recka, ale do kreslenych kulis soucasneho sveta. V komiksu se mohl naplno projevit romanticky heroismus, smysl pro cerny humor a do jiste miry i krutost, jeZ maji pro mladez svou pfitazlivost. Ackoliv jsou americti komiksovi superhrdinove vnimani jako jeden z hlavnich projevu upadkovosti komiksu, pro kulturni historiky pl'edstavuji vhodne pole zkoumani dobovych spolecenskych stcrcoIYPll a hodnot. .Ii5'. vizualni podoba superhrdinuje pozoruhodmi: jS()U oblcceIIi do ko~t'yl\li'l :, II 1/1Jj l'I<, kll~rl~ SVOll lillliasti('nosii pf"l'koll:'lvaji Ill'j k y~,()vi1t' i ql pll'd~I : I VV ",,,"I,nln\ VI It 1\11110'1'1 .kiidl IIIUl I\IIIIV ;, rl'lk llv!l VI/ \I(II" I 1'0.1111111 1\1 111 111111 I,\, ' 1' 11\,11111' ".J.(,IIIIII VItI 'd llll', 11 ,I ',\ III1 IH1,,',11 I"dll l\ " ~"I'I ' dlldll ""\ 145VZPOURA MOZKO resit rozpory mezi obecnym blahem a trznfm systemem a obvykle bojoval za socialni spravedlnost. V tomto svem poslani nebyl vYjimkou. I v dalSich americkych komiksech zpfelomu ti'icat)ich a ctyi'icat)ich let najdeme radu protikapitalistici l!lvlf IlIllt.. \ \,1""11 I:J j ~ IIIJ/II'I'~III 1 11 ~~~~~__ll1I k~III' ,11\ 1" ,\ \ ' II Ilkl I 153VZPOURA MOZKO 5 Thierry Groensteen, Stavba komiksu, Bmo .2005, s. 24. 6 Napriklad hladka elipsoidni textova bublina je pouzivana jako vseobecne srozumitelny symbol pro primou rec, oblackova bublina pro nevyslovene myslenky, bublina se zubatymi okraji pro reprodukovany hlas. Tyto konvence vypraveci formy komiksu jsou snadno pocho­ pitelne z jejich viastni podoby a zpusobu uzivani. Zpusob jejich pi'ijeti a §ireni pripomina podobnou llspe§nost filmovych konvenci, jako napnklad postupu strihove skladby. 7 Podobny pristup se zacal menit az v devades