NÁSTROJE INTERPRETACE NOVOMEDIÁLNÍHO DÍLA Návod k úspěšnému absolvování kurzu Tematické okruhy: 1.) Vliv kybernetiky a dalších vědních disciplín na umění 60. let 20. století (umění-věda-technika) 2.) Roy Ascott (od kybernetiky k telematice) 3.) Systémová estetika (Jack Burnham) 4.) Estetické kategorie digitálního díla odvozené z jeho ´materiality´ (G. P. Landow, L. Manovich, P. Lévy) 5.) Estetika nových médií 6.) Postprodukce 7.) Software Studies (L. Manovich) 8.) Post-mediální situace a syntetický věk (P. Weibel) 1.) Vliv kybernetiky a dalších vědních disciplín na umění 60. let 20. století Vztah umění-věda-technika Shanken, Edward, A.: Historicizing the Art nad Technology: Forging a Method and Filling a Canon…….., in Grau, Oliver (ed.): MediaArtHistories. Cambridge Massachusetts – London England: MIT Press 2007, p. 43-71. http://artexetra.files.wordpress.com/2009/02/shankenhatmethodcanondraft.pdf Dostupné také ve virtuální knihovně ÚHV. Sontagová, Susan: Jedna kultura a nová senzibilita. In Vaněk, J.; Holub, M. (eds.) Umění ve století vědy. Praha: Mladá fronta, 1988. Původně vyšlo ve sborníku Proti interpretaci (1965-1969). Studijní materiály předmětu. Benjamin, Walter: Umělecké dílo v době své technické reprodukovatelnosti. (1936) Studijní materiály předmětu. Giannetti, Claudia: Art, Science, and Technology. (on-line) http://www.mediaartnet.org/themes/aesthetics_of_the_digital/art_science_technology/print/ Giannetti, Claudia: Cybernetic Aesthetics and Communication (on-line) http://www.mediaartnet.org/themes/aesthetics_of_the_digital/cybernetic_aesthetics/print/ Shanken, Edward: Cybernetics and Art: Cultural Convergence in the 1960s. in Clarke, B. – Dalrymple Henderson, L. (eds.) From Energy to Information. Palo Alto: Stanford University Press 2002. (on-line) http://www.artexetra.com//CyberneticsArtCultConv.pdf Kybernetika Hayles, N. Katherine. How We Became Posthuman: Virtual Bodies in Cybernetics, Literature, and Informatics. Chicago: University of Chicago Press. 1999. /kapitola 1: Toward Emboied Virtuality/ Studijní materiály předmětu. 2.) Roy Ascott (od kybernetiky k telematice) Shanken, Edward: Telematic Embrace: A Love Story? Roy Ascott's Theories of Telematic Art (on-line) http://telematic.walkerart.org/timeline/timeline_shanken.html Shanken, Edward: From Cybernetics to Telematics: The Art, Pedagogy, and Theory of Roy Ascott. In Ascotr, R.: Telematic Embrace. Visionary Theories of Art, Technology, and Consciousness. /Shanekn, E. /ed.).Univ. of California Press 2003. Studijní materiály předmětu. 3.) Systémová estetika (Jack Burnham) Burnham, Jack: Systems Aesthetics. Reprinted from Artforum (September, 1968)./dostupné on-line/ http://www.arts.ucsb.edu/faculty/jevbratt/classes_previous/fall_03/arts_22/Burnham_Systems_Esthetic s.html Penny, Simon: Systems Aesthetics and Cyborg Art: The Legacy of Jack Burnham. (published in Sculpture, Vol18#1, Jan/Feb99) /dostupné on-line/ http://ace.uci.edu/penny/texts/systemaesthetics.html 4.) Estetické kategorie digitálního díla odvozené z jeho ´materiality´ (G. P. Landow, L. Manovich) Feldman, Tony: Introduction to Digital Media . London: Routledge, 1997. Viz: http://books.google.cz/books?id=n2FlbgVZU7gC&dq=tony+feldman&printsec=frontcover&source=bl&ots=4uEw iIhg0l&sig=gfLS2iWAd3YD0JHzfos0XOS3Gh0&hl=cs&ei=cOMYS-uJNJX8nQPZ8uDQAw&sa=X&oi=book_result&ct=resul t&resnum=6&ved=0CCAQ6AEwBQ#v=onepage&q=&f=false Manovich, Lev: Principy nových médií. Studijní materiály předmětu. Landow, George P.: Hypertext as a Collage-Writing. In Lunenfeld, P. (ed.) The Digital Dialectic. New Essays on New Media. MIT Press 1995. Dostupné ve virtuální knihovně ÚHV/TIM. Lévy, Piere. Kyberkultura. Praha: Karolinum, 2000, s. 131-139 (tzn. kapitola 9: Umění kyberkultury) Virtuální knihovna ÚHV/TIM: 5.) Estetika nových médií Nová média (definice) http://artlist.cz/index.php?id=149 Net.art (definice) http://artlist.cz/index.php?id=4952 Video (definice): http://artlist.cz/index.php?id=120 Nová média jako nástroj a jako médium: /zejména úvodní kapitola knihy/: Christiane Paul: Digital Art. Thames & Hudson / Studijní materiály předmětu. New media art: definice umění nových médií a strategie nových médií: Reena Jana, Mark Triebe: New Media Art. Taschen 2009. Studijní materiály předmětu. Simulace, simulakrum, hyperrealita: Jean Baudrillard: Dokonalý zločin. /doslov/. Studijní materiály předmětu. Staudek, T. přednáška /viz Power-point presentace ve studijních materiálech předmětu/ Suwara, B. text ve studijních materiálech Studijní materiály předmětu. 6.) Remix a postprodukce Bourriaud, Nicolas. : Posproduction: Culture as Screenplay: How Art Reprograms the World. New York: Lukas & Sternberg, 2002 /stud. materiály předmětu – český překlad/ Manovich, Lev: Remixing and Remixability. http://www.manovich.net/DOCS/Remix_modular.doc 7.) Software Studies (L. Manovich) Manovich, Lev: Software Studies (on-line) http://lab.softwarestudies.com/2008/11/softbook.html 8.) Post-mediální situace a syntetický věk (P. Weibel) Weibel, Peter: Synthetic Times (on-line) http://mediartchina.org/essays/Weibel.pdf