Přeložte do japonštiny: a) Pan Miller je Kanaďan. b) Je půl páté. c) Je to staré auto. d) Kolo je před domem. e) Ve škole je knihovna. f) Knihy jsou v knihovně. g) Studenti jsou v knihovně. h) Milan je ve vedlejším pokoji. i) Jukiko je krásná. j) Jumika je krásná dívka. k) Hirojuki je zdvořilý. l) Takajuki je zdvořilý Japonec. m) Toto auto je drahé. n) Tohle jsou drahé hodinky. o) Je hezky. Přeložte do japonštiny tak, aby byl patrný syntaktický rozdíl. 1. Co je to? a) To je můj deštník. b) Toto je můj deštník. Tamto je Takešiho deštník. 2. a) A: Co je toto? B: To je moje taška. b) A: Čí je to taška? B: Je to moje taška. c) A: Čí je to taška? B: Ta taška je moje. d) A: Tato taška je čí? B: Ta je moje. 3. a) To je krásná pohlednice. b) Ta pohlednice je krásná. 4. a) Ten test byl těžký. b) Byl to těžký test. 5. a) Bývalo to klidné město. b) Toto město bývalo klidné. c) Sapporo bývalo klidným městem. 6. a) Čaj byl horký. b) Byl to horký čaj. 7. a) To nádraží není velké. b) Je to velké nádraží. c) Není to velké nádraží. d) Je to nevelké nádraží. e) Není to nevelké nádraží. 8. a) Rámen mám rád. b) Rámen je oblíbené jídlo. c) Nemám rád matematiku. d) Matematika je předmět (kamoku), který nesnáším. Doplňte vhodné (pokud možno pádové) partikule, utvořte zdvořilý koncový tvar predikativu a přeložte. a) ____ ____ ____ ____ [] b) ____ ____ ____ [] c) ____ ____ ____ [] d) ____ ____ ____ ____ [] e) ____ ____ [ ] f) ____ ____ [] g) ___ [] ___ [] h) ____ ____ [] Určete lokaci s použitím spony. a) Škola je vedle pošty. b) Restaurace je mezi poštou a bankou. c) Knihovna je naproti knihkupectví. d) Kavárna je nalevo od nádraží. e) Česko je mezi Německem a Slovenskem. Určete lokaci s použitím existencia (sonzaiši). a) Kočka byla pod stolem. b) Sešit není na knize. c) Taró je v kavárně. d) V kavárně je i Džiró. e) Pan profesor nebyl před školou. f) Taška byla v autě (uvnitř auta).