Úvod do psychologie 14.10.2009 Charakteristiky vědecké publikace • Kniha musí projít recenzním řízením - lektor (recenzent) – ověřuje vědeckou úroveň práce, popř. navrhuje přepracování - uvedeno v úvodu knihy Charakteristiky vědecké publikace 2) V textu jsou uvedeny odkazy na literární zdroje – tzv. citace Charakteristiky vědecké publikace 3) Seznam použité literatury na konci knihy: Charakteristiky vědecké publikace 4) Kniha vyšla u nakladatelství zaměřeného na psychologické vědecké publikace: • Portál http://www.portal.cz/ • Triton http://www.tridistri.cz/webshop/ • Grada http://www.grada.cz/ • Galén http://www.galen.cz/idistrik/vydav/ • Academia http://www.academia.cz/ • Různá menší nakladatelství - EMITOS, Cesta, Práh Charakteristiky vědecké publikace 5) Na knihu odkazuje vědecká autorita: - doporučení na přednášce - seznamy doporučené literatury v odborných učebnicích Archetypy, prototypy, stereotypy … ještě k minulé otázce studenta: Carl Gustav Jung – slovní asociační experiment – seznam slov, které zadával zkoumané osobě – požadoval okamžitou reakci bez přemýšlení – tím chtěl vyvolat nevědomý obsah – všimnul si, že některá podnětová slova vyvolávají podobnou reakci (latence, podobné odpovědi) – komplex/osobní nevědomí – archetyp/kolektivní nevědomí Archetypy, prototypy, stereotypy … cvičení: - zavřít oči a představit si židli - namalovat ji na kus papíru - popsat, jaké jsou její základní znaky – co dělá židli židlí? Archetypy, prototypy, stereotypy … Archetypy, prototypy, stereotypy … • Teorie prototypů – kognitivní psychologie, vnímání – obecní psychologové zjistili, že si zrakové vjemy uspořádáváme do kategorií, vytváříme jejich prototyp, který je jakýmsi ideálním zástupcem skupiny – Nejprve jednoduché objekty, poté zobecněno i na složitější jevy – lidské obličeje atd. Archetypy, prototypy, stereotypy … • Teorie prototypů v praxi - výzkumy – poznáváme „umělé“ obličeje - filmové typy – máme pocit, jakoby jsme je znali atd. Archetypy, prototypy, stereotypy … • Teorie stereotypů – sociální psychologie – stereotypně posuzujeme určité skupiny osob (černoši, němci, rómové …) – stejně jako v předchozím případě si vytváříme určitý stereotypní obraz zástupce určité kategorie, a to i tehdy, pokud jsme se s ním nikdy nesetkali!! – současní vědci se domnívají, že prototypy a stereotypy jsou totéž Archetypy, prototypy, stereotypy … • Kategorické učení – neuropsychologie Dva systémy učení: - neokortikální – systém pomalého učení; nové poznatky se začleňují do kategorií - aby se lidé vyznali ve světě, zjednodušují přijímanou informaci - hippokampální – systém rychlého učení; nové poznatky se neshodují se stávajícími kategoriemi, tyto se přetváří nebo se vytváří kategorie nová Archetypy, prototypy, stereotypy … Má pravdu Jung, který tvrdí, že existují archetypy či pravzory, které dědíme po mnohé generace? Nebo jenom jako první objevil, že si lidé své zkušenosti ukládají kategoricky a že jsou určité obecné kategorie (mužskost, ženskost, hrdina …) u lidí podobné, a to bez ohledu na jejich národnost atd.? Systém věd – dělení podle metody Empirické/přírodní • matematika • biologie • lékařství • geologie • chemie Humanitní/společenské • filologie • sociální vědy – sociologie – ekonomie – religionistika • kulturní vědy – psychologie, filozofie, antropologie, teologie … Systém věd – dělení podle metody Empirické/přírodní • Exaktní (přesné) - formulují obecně platné zákony, pravidla • objektivní • Hlavní metody: - pozorování - experiment Humanitní/společenské • Pravděpodobnostní (méně přesné) - formulují pravidla založená na pravděpodobnosti • intersubjektivní – shodná výpověď více jedinců • Hlavní metody: - pozorování, experiment - rozhovor, dotazníková šetření - analýza produktů Postavení psychologie v systému věd • Řadí se ke společenským vědám • Čerpá z/je ovlivněna matematikou (statistikou), lékařskými vědami, sociálními vědami (sociologií) a filozofií a některé z nich zpětně ovlivňuje Psychologie jako vědní obor • Psychologie je věda, která studuje lidské chování a prožívání. nebo lépe • Psychologie je věda, která studuje lidské chování, mentální procesy a tělesné dění, včetně jejich vzájemných vztahů a interakcí. Cíle psychologie 1) popsat různé projevy chování a duševního dění – K tomu se používají (nejen) následující metody: • pozorování • rozhovor • experiment • diagnostické testy Cíle psychologie 2) vysvětlit lidské chování a prožívání - vytváření psychologických teorií – souvislých soustav hypotéz, názorů a přesvědčení, které umožňují vysvětlit data získaná psychologickými metodami - spousta teorií je dána tím, že lidské chování a prožívání je velmi složité Cíle psychologie 3) předvídat (predikovat) lidské chování a prožívání - složité, protože předvídání dějů může ovlivnit jejich průběh (sebenaplňující proroctví) Cíle psychologie 4) zvyšování lidské spokojenosti a zdraví