AGRESE Aplikovaná sociální psychologie Podzimní semestr 2009 q Horáková Pavla qKamila Paráková qLucie Bukáčková qKristýna Jírů q qKatarína Gromošová qDiego Chamorro qDana Kalusová n nAGRESE n(Úvod - teorie agrese) q Horáková Pavla Předpoklady: uA) Biologické teorie u- dědičnost, prostředí u- Lesch-Nyhanův syndrom u- XYY n uB) Psychologické teorie (etiologie) u- agrese jako naučené chování (Bandura) u- agrese obranná u - teorie objektních vztahů u- agrese jako prožitek svobody Druhy agrese uInstrumentální uEmocionální (fiktivní) n uMoyer uPredátorská – útok na kořist, mezidruhová uSubmise – o místo v druhu, skupině (u samic ne) uAgrese vyvolaná strachem – pokus o útěk nezdařen, reaguje (krysa) uDráždivá – předchází frustrace (hlad, reakce i na menší podnět) uMateřská – při nebezpečí uSexuální – mezi pohlavím uObrana teritoria Druhy agrese uPřímá vs nepřímá uVerbální vs fyzická uAktivní vs pasivní u uPřímá, fyzická, aktivní – kopnutí uNepřímá fyzická aktivní – voodoo, pasti, návod někoho proti nečemu (kopni ho, nájemný vrah) uPřímá fyzická pasivní – bránění dveří někomu uNepřímá, fyzická, pasivní – nepodání pomoci při krvácení uPřímá, verbální, aktivní – nadávky uNepřímá, verbální, aktivní - „Nebav se s ním“ uPřímá, verbální, pasivní – pomluvy uNepřímá, verbální, pasivní – někoho se známý nezastane při hádce u Zaměřená ven vs dovnitř Typologie uEmocionálně reaktivní typ uInstrumentální typ uNadměrně kontrolující uPotěšení z krutosti uSexuální deviace uPatologická sexuální agrese uPseudopedagogický typ uLidé s poruchami osobnosti (hraniční porucha osobnosti, narcistická porucha osobnosti, intelekt Důsledky uPTSP uEfekt hrdiny (Stockholmský efekt) uSekundární traumatizace n Obrana vůči agresi uTrest uKatarze uParadoxní výroky (inkompatibilní podněty) uTrénink v sociálních dovednostech n u+ viktimologie u+ reviktimizace uFáze šoku uFáze hojení uKonečná adaptace nUkazatel n2002 n2004 n2005 n2006 n2007 nKriminalita celkem n372 341 n351 629 n344 060 n336 446 n357 391 nz toho: n n n n n nhospodářská n40 213 n33 464 n43 882 n39 473 n37 981 nobecná n304 273 n293 190 n277 504 n263 371 n268 301 nv tom: n n n n n nnásilná n23 555 n23 579 n21 684 n19 171 n19 551 nz toho: n n n n n nvraždy celkem n234 n227 n186 n231 n196 nloupeže celkem n5 468 n6 107 n5 550 n4 783 n4 856 nmravnostní n2 046 n1 909 n1 849 n1 615 n1 689 nz toho znásilnění n653 n687 n596 n530 n637 nmajetková n256 308 n243 808 n229 279 n221 707 n228 266 nz toho krádeže: n n n n n nprosté n164 631 n162 139 n154 124 n151 136 n154 207 nvloupáním n72 040 n64 695 n57 956 n53 503 n54 925 nz toho: n n n n n ndo bytů n6 592 n6 193 n5 537 n5 047 n4 322 ndo rodinných domů n5 341 n5 477 n4 824 n4 556 n4 841 nostatní obecná n22 364 n23 894 n24 692 n20 878 n18 795 nKriminalita na 1 000 obyvatel n36,5 n34,5 n33,6 n32,8 n34,6 nKriminalita celkem n151 492 n134 444 n135 281 n133 695 n138 852 nz toho: n n n n n nhospodářská n31 303 n23 995 n29 519 n27 142 n22 393 nobecná n95 355 n87 567 n84 818 n75 052 n68 968 nv tom: n n n n n nnásilná n17 456 n17 364 n16 046 n14 028 n13 047 nz toho: n n n n n nvraždy celkem n210 n205 n161 n196 n174 nloupeže celkem n2 464 n2 598 n2 388 n2 128 n1 972 nmravnostní n1 716 n1 574 n1 560 n1 331 n1 274 nz toho znásilnění n503 n508 n475 n404 n458 nmajetková n56 815 n47 938 n45 590 n42 098 n40 424 nz toho krádeže: n n n n n nprosté n31 316 n27 841 n27 207 n25 860 n24 682 nvloupáním n16 215 n13 969 n12 490 n10 673 n10 384 nz toho: n n n n n ndo bytů n1 662 n1 410 n1 350 n1 036 n937 ndo rodinných domů n1 306 n1 307 n1 226 n1 038 n1 164 nostatní obecná n19 368 n20 691 n21 622 n17 595 n14 223 objasněno nSOUDNICTVÍ, KRIMINALITA, NEHODY n n n n n n25-4. Odsouzené osoby za vybrané trestné činy n n n n n nPramen: Ministerstvo spravedlnosti ČR n n n n n nUkazatel n2000 n2004 n2005 n2006 n2007 nCelkem odsouzeno osob: n63 211 n68 442 n67 561 n69 445 n75 728 nv tom: n n n n n n§ 187 až 188a - nedovolená výroba a držení omamných a psychotropních látek a jedů, šíření toxikomanie n972 n1 376 n1 326 n1 445 n1 382 n§ 213 - zanedbání povinné výživy n5 894 n7 512 n7 174 n7 120 n6 066 n§ 215a - týrání osoby žijící ve společně obývaném bytě nebo domě n - n1 n134 n225 n255 n§ 219 - vražda n163 n143 n153 n121 n118 n§ 221, 222, 225 - ublížení na zdraví, rvačka n2 831 n3 298 n3 082 n2 714 n2 390 n§ 234 - loupež n1 427 n1 695 n1 608 n1 532 n1 411 n§ 241 až 243 - znásilnění a pohlavní zneužívání n472 n595 n491 n468 n455 n§ 247, 248, 250 - krádež, zpronevěra, podvod n25 500 n22 855 n21 263 n20 201 n18 747 ntrestné činy v dopravě n5 902 n7 737 n7 969 n10 101 n21 250 nostatní trestné činy n20 050 n23 230 n24 361 n25 518 n23 654 n nDomácí násilí nKamila Paráková nLucie Bukáčková nKristýna Jírů úvod nDomácí násilí je velmi rozšířený a současně nejméně kontrolovaný druh násilí. Zahrnuje v sobě všechny projevy fyzického, sexuálního a psychického násilí, donucené sociální izolace nebo ekonomickou deprivaci páchaného mezi jednotlivými členy rodiny. nOběti – ženy, muži, děti, staří lidé nNejčastěji se ho dopouští muži na ženách a rodiče na dětech nMuži napadání pouze v 1,1% (většinou sebeobranné chování) nŘeč o tzv. “genderově” popř. “rodově” podmíněném násilí n Klíčové znaky domácího násilí: 1.Opakování a dlouhodobost 2.Eskalace– urážky → psychické snižování lidské důstojnosti → fyzické násilí 3.Jasné a nezpochybnitelné rozdělení rolí (nevzájemné hádky, …) 4.Neveřejnost n nDomácí násilí - všechny čtyři znaky! n Projevy npsychické násilí – zastrašování, zvyšená kontrola, kritizování a ponižování, vyhrožování a vydírání nfyzické násilí – facky, rány, kopání nsociální násilí – izolace nekonomické zneužívání nsexuální násilí nkombinace n Rizikové faktory doprovázející vznik domácího násilí mezi blízkými osobami: nvynucená sociální izolace nfinanční závislost na partnerovi npéče o děti v rámci mateřské a rodičovské dovolené nzdravotní postižení a omezení nvyšší věk a bezmocnost seniorů npřechod z aktivní zaměstnanosti do starobního či jiného důchodu nnezvládnuté rodičovství a výchova dětí nzávislosti násilné osoby Právní úprava nplatností od 1. 1. 2009 z. č. 273/2008 Sb., o Policii České republiky, konkrétně v §§ 44 až 47 „Oprávnění vykázat z bytu nebo domu i z jeho bezprostředního okolí“. nvykázání osoby ohrožující život, zdraví, svobodu nebo lidskou důstojnost jiné osoby po dobu 10 dnů nohroženou os. možnost - návrh na vydání předběžného opatření k soudu-rozhodování soudu o tomto návrhu, až do nabytí právní moci, rozhodnutí soudu o tomto návrhu se prodlužuje doba po kterou má vykázaný zamezený přístup nPovinnost vykázané osoby: vvymezeného prostoru vnavazování styku nebo kontaktu s ohroženou osobou vodevzdat na místě všechny klíče od společného obydlí, které drží n nPrávo vykázané osoby: vnámitku proti rozhodnutí o vykázání vVzít věci osobní potřeby, cennosti a doklady vvěci nezbytné pro podnikání nebo výkon povolání vpoučen o právech a povinnostech, o možnostech dalšího ubytování vSdělit adresu pro doručování vVyzvednout si kopii úředního záznamu o vykázání n Příčiny domácího násilí nTeorie příčin dle Huňkové (2004): 1)Individuální faktory 2)Sociálně-psychologické faktory 3)Sociálně-kulturní faktory 4)Gender faktory 5) nMulti-faktorová teorie příčin dle Duttona: 1)Makrosystém (hodnoty společnosti) 2)Exosystém (životní a sociální okolí jedinců) 3)Mikrosystém (rodina a její charakteristika) nZvlášť pak uvádí ontogenetickou teorii násilí 1) 1) 1) Charakteristika osobnosti pachatele domácího násilí nObtížná typologie pachatele nDvě skupiny pachatelů (dle Shermana) a)Násilníci sociálně problémoví b)Násilníci s tzv. dvojí tváří n n• Dvojí tvář n• Přesvědčení o vinně oběti n• Nevyzpytatelné chování pachatele n• Genderový pohled na pachatele n n n n Charakteristika oběti domácího násilí n n nNeschopnost oběti nalézt spouštěč agrese nBlízký vztah k pachateli nPocit naučené bezmocnosti a bezradnosti nZtráta schopnosti se bránit n Cyklus domácího násilí 1)Fáze vzrůstající tenze ( drobnější výpady, verbální agrese…) 2)Fáze eskalace násilí (nahromadění napětí, výbuch…) 3)Fáze líbánek ( lítost, omluvy, konfrontace s přímými následky..) Dopady domácího násilí n• Krátkodobé a)Bezprostřední následky (pocity zrady, frustrace, zklamání) b)Krize n• Dlouhodobé a)Syndrom týrané ženy b)Stockholmský syndrom c)Posttraumatická stresová porucha n n n Co brání opustit násilný vztah? nModel překážek Grigsbyové a Hartmanové: a)Enviromentální bariéry b)Sociální role c)Individuální a společenské hodnoty, postoj a víra d)Psychické následky - Násilí na mužích nVětší sociální izolace nChybí převaha síly na straně pachatele nPřítomen silný potenciál manipulace, moc spíše symbolické povahy nRozdílné sociální rámce a souvislosti nMenší dostupnost pomoci nRozpor v utváření genderových identit n„Muži se nestávají oběťmi domácího násilí“ nPrevence Násilí na seniorech nVěnována malá pozornost nObtížnost rozpoznání násilí nFaktory zvyšující ohroženost seniora špatným -Celkově špatný zdravotní stav -Poruchy kognitivních a komunikačních funkcí (syndrom demence) -Ztráta soběstačnosti -Sociální izolace -Soužití s agresorem a závislost na něm nDiagnostika - rodinné poměry, soběstačnost nPrevence - Použitá literatura nBURIÁNEK, J. a kol. ,Domácí násilí, násilí na mužích a seniorech, Praha: Triton, 2006 nPIKÁLKOVÁ, S. (ed.), Sociologické studie, Praha: Sociologický ústav AV ČR, 2003 nKOSTÍNKOVÁ, J., Faktory ovlivňující setrvání oběti v násilném vztahu, Brno, 2005 nČECHOVÁ, J., Oběti domácího násilí a jejich interpersonální charakteristiky, Brno , 2005 nSLÁNSKÝ, T., Soubor rozhovorů na téma domácí násilí, Brno, 2005 ŠIKANA (Definícia, vývoj, prejavy a formy, miesta výskytu) Ø Ø Ø Katarína Gromošová Definícia šikany nPatrí do skupiny sociálne-patologických javov n nŠikana je opakujúci sa násilný akt naberajúci na intenzite, počas ktorého je porušená osobná sloboda, sloboda rozhodovania a aj ľudská dôstojnosť a česť (Šíp, 2002) nAj napriek frekvencii jej výskytu nie je ako termín upravená v českom právnom poriadku nJe charakterizovaná nerovným vzťahom medzi obeťou a agresorom, vylúčením obete z kolektívu a jej celovou viktimizáciou n(V českom prostredí viac práca Dr. Kolářa a kol.) n Štatistika výskytu šikany (údaje získané na ZŠ) nMetodologické problémy pri zisťovaní šikany – rozdielne údaje z oficiálnych miest ako polícia a MŠMT, príp. jednotlivých škôl a skutočná situácia (takisto spôsobené definíciou, čo je a čo už nie je šikana) nJediné šetrenie v ČR – r. 2001 (Kolář, Havlínová) nZistenie - v ČR je šikanovaných zhruba 41 % žiakov nEpidémia šikany a paradoxne nekompetentnosť odborníkov riešiť ju n Jedná sa o údaje získané na základných školách. 5 stupňov vývoja šikany – ochorenia skupiny (M. Kolář) nŠikana chápaná ako problém skupiny a nielen jednotlivca v nej - dôležitý poznatok pri diagnostike, odhaľovaní a liečbe šikany nŠikana členov skupiny vysvetľovaná na základe skupinovej dynamiky n5 stupňov vývoja, v každom sú špecifické zlomy, kedy dochádza k prechodu na ďalší nPosledný stupeň – tzv. dokonalá šikana 1. stupeň – zrod ostrakizmu nVýskyt možný v každej skupine (častý omyl, že len v patologickom prostredí, tento prístup nahráva agresorom) nVyprofilovanie menej odolných jedincov pomocou hier „na strach“ nObeťou jedinci na sociometrickom konci nVyčleňovanie vytipovaného jedinca nMierne, prevažne psychické formy násilia, vtipy, intrigy a ohováranie odstrkovaného člena skupiny nŤažko odhaliteľné, „nevinné štádium“, živná pôda pre ďalší negatívny vývoj 2. stupeň – fyzická agresivita a pritvrdzovanie manipulácie nOstrakizmus môže prerásť do ďalšej formy, ak: → nastane v skupine náročná situácia a skupina potrebuje ventil (začína sa objavovať aj fyzické násilie) → spolu žiaci/skupina trávia viac času a môžu vytvárať hlbšie vzťahy → sa v skupine nájde niekoľko výrazne asociálych agresívnych jedincov, ktorí sa snažia od začiatku uspokojovať svoje „potreby“ nMožnosť odvrátiť šikanu v tomto bode, ak bola predtým intervencia pedagóga zameraná na pozitívne nastavenie skupiny (inak nastupuje stratégia ukrytia vlastného strachu a zamerania sa na iného) nImunita skupiny výrazne oslabená n n n 3. stupeň – kľúčový moment – vytvorenie jadra nVytvorenie jadra agresorov nSystematická šikana najvhodnejších obetí nSkupina rozdelená na menšie časti nCesta späť – vytvorenie pozitívnej podskupiny (neistá rovnováha, napr. príchod ďalšieho agresora alebo ďalšej „typickej obeti“ ju môže zvrátiť) n V praxi obecne zriedkavý výskyt pozitívnej podskupiny 4. stupeň – väčšina prijíma normy agresorov nNormy agresorov sú prijaté väčšinou a stávajú sa nepísaným zákonom nVysoká miera konformity nVytvorenie „alternatívnej identity“ nŠikany sa už aktívne zúčastňujú aj mierni a vzorní žiaci 5. stupeň – dokonalá/totalitná šikana nBez intervencie zvonku vytvorenie totalitnej spoločnosti „otrokov“ a „otrokárov“ (obľúbené rozdelenie na nacistov a židov atď.) nObete už nie sú schopné sa brániť, teror je vykonávaný bez námietok a trestu nPôvodne neutrálni členovia skupiny šikanu už podporujú alebo aj sami vykonávajú nÚnikové a skratové až definitívne jednanie obetí nTáto forma príznačná pre väznice, vojenské prostredie a výchovné ústavy pre mládež, možná aj v škole nIniciátor šikany – často premiant triedy obľúbený aj medzi učiteľmi n 8 druhov šikanovania nFyzické: →aktívne priame (fackovanie, škrtenie, kopanie, pálenie...) →aktívne nepriame (nepriamo vykonaná vôľa kápa cez podriadených, ničenie vecí obete) →pasívne priame (fyzické bránenie obeti v dosiahnutí jej cieľov) →pasívne nepriame (odmietnutie splnenia požiadavok obeti) nVerbálne: →aktívne priame (nadávanie, urážanie, zosmiešňovanie) →aktívne nepriame (ohováranie, symbolická agresivita cez kresby, básne, iné texty aj na verejných miestach atď.) →pasívne priame (neodpovedanie na pozdrav, otázky, poznámky) →pasívne nepriame (členovia skupiny sa nezastanú nespravodlivo obvinenej obete) Miesta výskytu nV podstate všetky zariadenia s dochádzkovým alebo internátnym režimom: →Škola, internátne školské zariadenia →Detské domovy a domovy mládeže, diagnostické a resocializačné ústavy →Vojenské zariadenia →Pracovné prostredie (mobbing, bossing) →Obťažovanie a prenasledovanie (stalking) aj cez telefón a internet (kyberstalking) n Použitá literatúra nKolář, M. Bolest šikanování: cesta k zastavení epidemie šikanování na školách. Praha: Portál, 2001. 255 s. ISBN 80-7367-017-3 nKolář, M. Management sociální práce se žáky základní školy II. Školní násilí a šikanování. Ostrava: Otravská univerzita, 2005. 48 s. ISBN 80-7368-076-9 nKolář, M. Skrytý svět šikanování ve školách: příčiny, diagnostika a praktická pomoc. Praha: Portál, 2000. 128 s. ISBN 80-7178-409-5 nŠíp, M. Šikana z právního hlediska. Online 2002, cit. 25.10.2009 Dostupné z: ŠIKANA (Důsledky, základní příčina, příčiny a podmínky šikany) q Diego Chamorro Důsledky šikanováni nŠikana poškozuje §oběti §agresory §skupinu a skupinu jako celek §rodina nDůsledky jsou (dle Koláře) npoškození fysického a psychického zdraví oběti nFixování antisociálních postojů u agresorů nZtráta iluzí u společnosti u ostatních členů skupiny. nSnížení efektu pedagogického působení u skupiny jako celku. n Následky šikanování u obětí nOběti pokročilejších stadií šikanování nu oběti 4. a 5. stupně šikanování — dotýká se celé osobnosti, celoživotní charakter — někdy k sebevraždě nPři dlouhodobějším brutálním šikanování – zhroutí se , panická hrůza ze straty životu, poruchy spánku, nočními děsy, neřídké výrazně psychosomatické potíže…— někdy dlouhodobé lečení, neschopnost pracovat – nezhroutí se, ale není schopní konat práce, porucha sebehodnocení, sebezničující tendence osobnosti. nNěkdy fasáda obranyschopnosti, která se zhroutí při větší zátěž nOběti prvního šikanování většinou se stávají znovu oběti šikanování nMají tendenci ode všech uniknout, vzdát a skrýt se – obtížně se dozvědět co s nimi se stálo. nNěkdy podobný posttraumatické stresové poruše. Následky šikanování u obětí nNásledky u oběti počátečných stadii šikanování njejich potřeby jsou v škole často i dlouhodobě frustrovány (deprivace) – necítí se dobře v škole a má k ni negativní postoj. npozvolna narušuje osobnostní vývoj oběti. nporuchy v sociální (školní) a osobnostní adaptace: nnepozornost při vyučovaní nzhoršení prospěchu ntendence k nadměrné omluvené absence ntendence k neomluvené absence nporucha sebehodnocení ncelková nejistota a stále přítomný strach n Nejdůležitější předpoklad k šikanování nAgresoři: nenormální osoby? n nNěkteří renomování autoři: agresoři jsou agresivní psychopati a oběti jsou astenické psychopati. n n(Kolář a jiní) pouze mimořádní egoističtí a egocentričtí. Agrese a krutost, u takových lidí, proto nemá větší zabrání k bujení a je plně k dispozici n nè Nejde o problému psychopatologie ale o problému duchovního rozměru člověka a jeho morálky. n Nejdůležitější předpoklad k šikanování (pokr.) nHledání důvody v duchovním (a mravním) vývoje jedince n(vycházíme tady ze Franklové logoterapie) n niniciátor nebo aktivní účastník šikany se vyhnul duchovního růstů a ustrnul na počátečním stadiu vývoje. n On je tak jako se narodil, jako sebestředná bytost, která se neučil jít za hranice svého já. — morální slepota. n ndětí a mladé lidé duchovně pokročilejší také nejsou imunní qi kdýž se nestávají iniciátoři systematické fysické šikany ale qmohou pomáhat na usazení zárodeční podoby šikanování qa pod silným tlakem muže spadat do konformity. n nPůvod morální slepoty u agresorů qna povrchnější úrovně má charakter obrany sebepojetí qna hlubší úrovně, a výrazná sobecká a sebestředná orientace n nOchrana sebepojetí n šikanující tyrani, aby ubránili své sebepojetí a odvrátili velkou úzkost z možnosti zboření obrazu sebe sama: qpopírají realitu qvytěsňují realitu qpoužívají racionalizaci qpoužívají projekci q nSobecká a sebestředná orientace à jako základní zdroj morální slepota n Nejdůležitější předpoklad k šikanování (pokr.) nKořeny sobecké a sebestřední orientace nSobecká a sebestředná orientace agresorů spočívá v nelásce k sobě. n (vychází z úvah M. S. Pecka a Ericha Fromma) nnemá rád sebe a hluboce sebou pohrdá a není sám se sebou srozuměn à stále úzkostlivě je soustředěn na sebe.„Sobectví je přehnanou náhražkou podstatného nedostatku sebelásky“ n Nejdůležitější předpoklad k šikanování (pokr.) Příčiny a podmínky - spouštěcí mechanismy šikanování nAby šikanování se skutečně projevilo, je zapotřebí „souhry“ rady příčin a podmínek. Tyto podmínky jsou: n A.destruktivní skupinová dynamika B. B.rizikové osobnostní charakteristiky C. C.nedostatky prostředí n nA. Skupinová dynamika: Agresory nevědomě a nereflektovaně používají k destrukci svobody a positivních vztahů v skupině na základě: n n1) Metody k získání moci. nnásilná indoktrinace: kombinace: qVymývání mozku (brainwashing): qpsychická manipulace, která nabývá charakter hypnózy nVysvětleni v teorii kognitivní disonance: n n2) Tlak skupinových norem n n3) a 4) Konformita a závislost k autoritě – tendence k nesvobodnému jednání n (výzkumy Milgrana a Zimbarda) n Příčiny a podmínky - spouštěcí mechanismy šikanování (pokr.) nB. Rizikové osobnostní charakteristiky protagonist šikany (agresor, oběť, skupiny a pedagog). nAgresoři-iniciátoři jsou qti silní v dané skupině, qtemperament umožňoval automatické reagovat silně, qtvář v tvář konfliktům uměli potlačovat nejistotu, qzápas spojený s rizikem v nich vyvolal jakousi euforii, která hlušovala vnitřní neklid a strach. nHlavní motivující sily bývaly qNápadná krutost qTouha pro moci Příčiny a podmínky - spouštěcí mechanismy šikanování (pokr.) Příčiny a podmínky - spouštěcí mechanismy šikanování (pokr.) nDalší motivy qupoutání pozornosti qzabíjení nudy qmotiv „Mengeleho“ qžárlivost qprevence svého týrání qmotiv vykonat něco velkého nTypy agresorů-iniciátorů qprvní typ: hrubý, primitivní, impulzivní qdruhý typ: velmi slušný, kultivovaný, narcisticky šlechtěný qtřetí typ: „srandista“, optimisticky, dobrodružný Příčiny a podmínky - spouštěcí mechanismy šikanování (pokr.) nOběť qKriteria výběru jsou rozmanitá. Někdy výběr je nahodilý nTypická oběť se charakterizuje: qpříliš viditelná bojácnost a zranitelnost, qfyzická slabost a nezdatnost. qpsychicky znevýhodnění (ADHD, specifické poruchy učení, opožděný mentální vývoj). qodlišnost od skupinové normy nC. Nedostatky prostředí nTradiční pedagogický styl qHierarchicky-autoritativní model práce x komunitní model práce qAbsence teorie a metodiky šikanování nRodina qRodina agresorů: n- Selhávání v naplňování citových potřeb svých děti. n- Absence duchovních a mravních hodnot. n- Setkání s brutalitou a agrese rodičů. qrodina- oběti: n- hyperprotektikné matky n- otec chyběl a žádná mužská identifikační postava nVztažná skupina - gang nSpolečnost Příčiny a podmínky - spouštěcí mechanismy šikanování (pokr.) violence3.jpg Prevence (Konkrétní programy a projekty) q Dana Kalusová n nAmnesty international-program prevence nWAVE (Women Against Violence Europe) nROSA nBílý kruh bezpečí nEWTO (European WingTsun Organization) Program pro prevenci DN 14 bodový, Amnesty International n1) Odsoudit domácí násilí n2) Vzbudit u veřejnosti povědomí o domácím násilí n -školy, pracoviště, média n3) Využití vzdělávacího systému k potírání předsudků n4) Zrušit legislativu diskriminující ženy n5) Ustanovit domácí násilí trestným činem n n6)Vyšetřovat a stíhat trestní oznámení n n7)Odstranit překážky bránící stíhání DN n n8) Poskytnout úředníkům povinné školení o DN n n9)Poskytnout adekvátní financování n n10)Poskytnout ženám útočiště n n11)Poskytnou ženám pomocné služby n n12)Snížit riziko ozbrojeného násilí n n13)Shromažďovat a publikovat zprávy o DN n n14)Informovat ženy o jejich právech WAVE Women Against Violence Europe n4 000 organizací, 47 zemí nSídlo- Vídeň nFempower- měsíční magazín nAway from violence - manuál nProjekt DAPHNE I. a II. nProjekt PRO TRAIN ROSA nSídlo- Praha nPřeklad manuálu Away from violence nProjekt „TICHÉ SVĚDKYNĚ“ (2007) n - varování před tragickým koncem neřešeného domácího násilí n - prezentace nového webu www.stopnasili.cz nProjekt „KOUZELNÁ KNÍŽKA“ (2009) n - příjemnější prostředí u soudů n BÍLÝ KRUH BEZPEČÍ nProjekt „Prevence domácího násilí – změna praxe a legislativy v ČR“ -2001-2006 -6 etap -Cíl: změna postoje státu, včasná ochrana ohrožených osob -2007- Národní cena ECPA pro nejlepší realizovaný projekt v boji proti domácímu násilí v České republice EWTO Europian WingTsun Organization nWingTsun- bojové umění pocházející z Číny -podle legendy ho vytvořila žena nSídlo- Praha nVýuka sebeobrany pro ženy a děti nProjekt "Prevence šikany a násilí mezi dětmi a mladistvými" nPro základní a střední školy cropped-ew3.jpg nKONEC