Skupinové myšlení = přijímání takových skupinových rozhodnutí, jež jsou postavena na zcela nerealistickém vnímání situace (dochází k selektivnímu vnímání a překrucování reality) *Pojem používán od roku 1972 na základě zveřejnění studií Janise (Janis, I.L.: Victims of Groupthink. Houghton Mifflin, Boston, 1972) *Studie špatných rozhodnutí vysoce postavených skupin *Např: útok v Zátoce sviní, uvedení léku Thaliomide aj. Rysy skupin, které jsou ohrožené vznikem skupinového myšlení: *Dlouhodobá spolupráce *Vysoká autonomie *Velká izolovanost symptomy skupinového myšlení *Vzniká dojem, že skupina je nezranitelná *Nepopulární řešení jsou odsouvána a jejich odsunutí je racionalizováno *Autocenzura *Jednomyslná shoda, jednota *Vznik „strážců myšlení“ *Iluze mravnosti Nedostatky v rozhodování skupiny postižení skupinovým myšlením: *Navržené alternativy řešení problému nejsou plně prozkoumány *Skupina nezvažuje rizika své volby *Dříve zamítnuté návrhy nejsou přehodnocovány *Sběr informací z okolí je chabý *Skupina si vybírá informace, které vezme v potaz *Dříve vytyčené cíle nejsou dosaženy *Chybí náhradní plán v případě selhání vybraného řešení Havárie raketoplánu Challenger *28. ledna 1986 *Raketoplán se rozpadl 73s po startu *Usmrtil 7 lidí literatura *Janis, I.L.: Victims of Groupthink. Houghton Mifflin, Boston, 1972. (Cit. podle Hayes, N.: Psychologie týmové práce: strategie efektivního vedení týmů, 2005, str. 120). *Hayes, N.: Psychologie týmové práce: strategie efektivního vedení týmů. Praha: Portál. 2005. Brainstorming (kreativní metoda pro řešení problémů) Brainstorming *skupinová technika zaměřená na generování co nejvíce nápadů na dané téma *založena na skupinovém výkonu *poprvé představen 1939 reklamním pracovníkem Alexem Faickneyem Osbornem Pravidla brainstormingu * žádná kritika ani posuzování * účastníci se mohou vyjadřovat volně a svobodně * důležitá je kvantita nápadů a myšlenek * všechny nápady a myšlenky jsou zapisovány * hodnocení výsledů až po skončení diskuse Zásady brainstormingu *čím více návrhů se přednese, tím je větší pravděpodobnost, že mezi nimi bude ten nejoriginálnější *rozvíjení, kombinování a zlepšování jak vlastních nápadů, tak i nápadů ostatních *uvolněná atmosféra vede ke spontánní konfrontaci myšlenek *ideální počet 6 – 12 účastníků *max 2 hod, ale ideální je 20 – 30 min *hodnocení až po několika hodinách či dnech Výhody *rychlé získání a kombinace originálních a rozmanitých myšlenek *jsou formulovány neočekávané způsoby řešení problémů *řešení nalezena rychle a ekonomicky *tým sdílí větší odpovědnost za problém *odpovědnost za výsledek je sdílena společně *podněcuje experimentování s novými nápady a náměty Nevýhody * dle McGrathových výzkumů generují členové skupiny během brainstormingu menší počet méně kreativních nápadů * vlivem sociální lenivosti se může ztrácet motivace k vymýšlení nápadá * obava z hodnocení nápadů → roste s vlivem obtížnosti úkolu * blokování výkonu tím, že vždy mluví jen jeden a druzí mlčí Asertivita *= dovednost (schopnost) vztahující se k sebeúctě, považuje se za důležitou komunikační dovednost *= způsob komunikace a jednání, kterým člověk vyjadřuje a prosazuje upřímně, otevřeně a přiměřeně své myšlenky, city, názory a postoje jak pozitivní, tak i negativní podoby *autorem je američan A. Salter, který ji definoval ve významu umět něco jasně tvrdit a stát na svém slovu *úkolem je mimo jiné rozpoznat a zastavit manipulativní chování *musíme ji však odlišit od agrese a pasivity *cílem asertivního chování je dosáhnout pocit spokojenosti se sebou samým, ne prosadit si svoje Asertivní schopnosti komunikace *schopnost požádat o laskavost *schopnost uplatnit svůj nárok *schopnost říci ne *schopnost začít, udržovat a ukončit konverzaci *schopnost vypořádat se s kritikou *schopnost přijmout uznání *schopnost vyjádřit uznání *schopnost vyjádřit vlastní pocit, názor, myšlenku Asertivní práva * sami posuzovat své chování, myšlenky a emoce a nést za ně i za jejich důsledky sami zodpovědnost * nenabízet žádné výmluvy či omluvy za naše chování * sami posoudit, zda a nakolik jsme odpovědni za problémy druhých lidí (ten kdo chce nést zodpovědnost za „problémy celého světa“, nakonec nepomůže nikomu...) * změnit svůj názor * dělat chyby a být za ně odpovědni (kdo nic nedělá, nic nezkazí, ale také nic nevytvoří) * říct „já nevím“ * být nezávislí na dobré vůli ostatních (nejde se zavděčit všem) * dělat nelogická rozhodnutí * říci „já ti nerozumím“ * říct „je mi to jedno“ (tzn. máme právo nebýt perfektní podle definic někoho jiného) Asertivní techniky * pokažená gramofonová deska * technika přijatelného kompromisu * sebeotevření * technika otevřených dveří * vyslovování a přijímání komplimentů * negativní asertivita * negativní otázky * reakce zpětnou vazbou Klady asertivity *preferuje nemanipulativní chování *napomáhá rozvíjet zdravé sebevědomí *prohlubuje mezilidské vztahy, jejich otevřenost, jasnost a přímost *být sám sebou *Na závěr jedno z asertivních práv: Mám právo se rozhodnout, zda budu jednat asertivně nebo ne. Literatura: * Berne, E.: Jak si lidí hrají. Praha, Svoboda 1970 * Capponi, V., Novák. T.: Jak se prosadit - asertivně do života. Praha, Svoboda 1992 * Gruber, D.: Zlatá kniha komunikace. Ostrava, Repronis 2005 * Hermochová, S.: Sociálně psychologický výcvik, Praha, SPN 1995 * Honzák, R., Novotná, V.: Jak se dobře cítit mezi lidmi. Praha, Grada 1999 * Kolman, L., Špalíková, M.: Vést a být veden. Praha, TES 1985 * Křivohlavý, J.: Jak si navzájem lépe porozumíme. Praha, Svoboda 1988 * Mezihorský, Š.: Asertivita. Brno, Elfa 1991 * Vojáček, K.: Autogenní trénink. Praha, Avicenum 1988 Týmové role Týmové role Definice týmové role *Role je takové chování jedince v týmu, které mu je vlastní a je týmem přijímáno. Jde o chování člena týmu k ostatním, o jeho přístupu k řešení problémů a o jeho typické postoje při plnění úkolů. Zastávání určité role vychází z postojů a hodnot člověka, ale je ovlivněno i momentální situací, daným problémem a celkovou skladbou týmu. Belbinův model týmových rolí Meredith Belbin (2004) *realizátor (Implementer, předseda) – přeměňuje myšlenky na zvládnuté úkoly, vybírá, co je uskutečnitelné, sebekázeň, tvrdě pracuje *koordinátor (Co-ordinator, navrhovatel, režisér) – upřesňuje cíle skupiny, stanoví kritéria, nedominuje, jasně komunikuje, společenský typ, málo vlastních originálních nápadů *formovač (Shaper) – snaží se sjednotit myšlenky, formuje úsilí, nerad naslouchá ostatním, dominantní, otevřený, dává věci do pohybu, snadno frustrovaný *tvůrce/inovátor (Plant, chrlič) – dominantní, příjemné jednání, originální řešení, zájem o velké problémy Belbinův model týmových rolí Meredith Belbin (2004) *hledač zdrojů (Resource investigator, Shánil) – dominantní, otevřený, pozitivní, externí kontakty, obchodník, diplomat, potřeba být pod tlakem, náchylný k rychlé ztrátě zájmu *pozorovatel/hodnotitel (Monitor Evaluátor, Rejpal) - analýzy, nemá originální nápady, nejméně osobně zainteresovaný, pocity nezastiňují úsudek *týmový pracovník (Team Worker, Sanitka) – otevřený, nedominantní, citlivý, sympatický, populární, nemá rád konfrontace *dokončovatel (Completer) – pozornost detailu, struktura a pořádek, postupování směrem k cíli *specialista (Specialist) – odborníkem ve své profesi, zaujatost pro věc, mnohdy pro tým zcela nenahraditelný Belbinův model týmových rolí Meredith Belbin (2004) *v týmu nemusí být devět lidí, v praxi dokáže většina lidí zastávat dvě – tři různé týmové role *podstatné je, aby se členové týmu vhodně doplňovali a vycházeli si vstříc *některé role jsou nahraditelné, např. místo myslitele je možné podporovat tvořivost brainstormingem, specialistu je možné nahradit externím expertem *mimo rolí důležité i individuální motivy (potřeba ovlivňovat, být přijímán, apod.) Plamínkův model týmových rolí Plamínek (2002) *myslitel *hybatel *pečovatel Dysfunkční role * dominující * vyhýbající se * vztekloun * dezertér * autoritář * upoutávající pozornost * závislý člen, neboli přizvukovač * blokující * útočník neboli agresor * snižující nároky * přeskakující z tématu na téma * jediný, kdo má pravdu * playboy * vyhledávač svárů a konfliktů * povýšenec * diktátor * zatrpklý melancholik * člen "do počtu" (mrtvý brouk) Úspešný člen týmu Úspěšný člen týmu Vlastnosti úspěšného člena týmu: Rozumové: *jasná vize *generování nápadů *z nápadu udělá zadání *stálé nápady *racionálně drží kompromisy *dobré plánování *dobré organizování *hledá řešení ne problémy *krizové vedení… Emocionálny: * jasné sdělení vize * orientace na výkon * pohotovost * sebevědomí * dominance * naslouchání * respekt * empatie * chápavost * vysoké nasazení * kvalita * ochota pracovat za jiné * umět vysvětlit * diplomat * přístupnost ke kompromisu * správný odhad * motivovat * přímost * férovost * veselý * „pestrý“.. Zkušenost, praxe, vědomosti : *kvalita práce *soustavné sebevzdělání *krizový management *akceptovaný odborník *zkušenost z minula *široký rozhled *chápání souvislostí *širší specializace *trpělivost Jak být dobrým členem týmu *Sdílejte odpovědnost za efektivitu skupiny *Připravte se na schůzku *Omluvte se, pokud se nemůžete zúčastnit *Praktikujte sebedisciplínu *Buďte si vědomi svých neverbálních projevů *Berte na vědomí názory ostatních *Plňte své úkoly *Cvičte dobré komunikační schopnosti *Nechte si vysvětlit nejasné body *Řešte spory na základě rozumu *Nezapojujte do debaty osobní otázky *Buďte dobrý pozorovatel Zdroje: * BOURKOVÁ, A. Týmová spolupráce – vybrané postupy a návrh procesu pro její zavádění ve zdravotnických zařízeních. Brno, 2007. 89 s. Bakalářská práce na Lékařské fakultě Masarykovy univerzity v Brně na Katedře ošetřovatelství. Vedoucí práce MUDr. Aleš Bourek, PhD. * BRADBURY, A.: Jak úspěšně prezentovat a přesvědčit. KLOBOUČNÍKOVÁ, L. Využívání týmové spolupráce v konkrétním podniku. Brno, 2004. 46 s. Bakalářská práce na Ekonomicko-správní fakultě Masarykovy univerzity v Brně. Vedoucí diplomové práce Ing. Dagmar Palatová. * KOLAJOVÁ, L. Týmová spolupráce. 1. vyd. Praha: Grada Publishing, 2006. * KRÝSL, D. Týmové role a jejich výkonová motivace. Brno, 2006. 146 s. Diplomová práce na Filozofické fakultě Masarykovy univerzity v Brně na Psychologickém ústavu. Vedoucí práce Mgr. Helena Klimusová, PhD. * MATLÁŠEK, Walter. Teamwork. Skripta pro výuku sociální komunikace na SŠ. 2001. * ROBSON, M. Skupinové řešení problémů. Praha: Victoria Publishing, 1995. * WIEKE, T. Prezentace ( Jak překonat obvyklé problémy a působit přesvědčivě). * http://www.google.com/search?q=cache:t6gqIx-UkLIJ:www.jacr.cz/cms/upload_file/akademie_JA_prednasky /200310232427-IT%2520team_Team%2520Work.ppt%3FPHPSESSID%3Dd210bc7b761a772739b298fea2ecc866+20031023 2427-IT+team_Team+Work&hl=cs&ct=clnk&cd=1&gl=cz * http://www.google.com/search?q=cache:29HzDoMm6bcJ:www.mikroregion-hranicko.cz/soubory/sts_prac.skup ._24012006.ppt+sts_prac.skup._24012006&hl=cs&ct=clnk&cd=1&gl=cz * http://www.wikipedia.comhttp: * http://www.12manage.com/methods_schnelle_metaplan.html