Loutkové pohádky se živými zvířaty Druhým způsobem, který se v současné době snažíme rozvíjet, je metoda loutkových pohádek se živými zvířaty. Tato činnost je již na rozhraní mezi AAA a AAT. Je vhodná pro zdravé i handicapované děti předškolního i mladšího školního věku. Dohoda s cílovým zařízením Dohoda s cílovým zařízením se uzavírá s dostatečným předstihem, a to buď písemně nebo ústně. Jedná-li se o akci, která nebyla předem oznámena plemenné knize NCHK, klub nepřebírá za tuto akci garanci. Praktické provedení Probíhá-li NTS formou pohádek, osvědčilo se nám hrát pouze pro jednu třídu MŠ či ZŠ. Děti tak mají větší možnost zapojit se do hry, pozorovat z bezprostřední blízkosti reakce zvířat či přímo o zvířata pečovat a pracovat s nimi (za vedení vedoucího týmu). Při pohádkách většinou spolupracují dva nebo tři týmy dohromady. Většinou hrajeme ve školských zařízeních. Zvířata jsou spolu s rekvizitami (domeček pro králíka, „komín“ pro kočky) umístěna na vyvýšeném pódiu (často větší stůl), kde je vytvořena pomocí různých kulis scéna. Hrajeme klasické pohádky podle vlastních textů s využitím lidových písniček s loutkami vlastní výroby. Z hudebních nástrojů používáme sopránovou zobcovou flétnu, klavír a Orffovy nástroje. Po skončení pohádek mají děti vždy možnost pomazlit se se zvířaty pod dohledem vedoucích týmů. Význam Protože se děti mohou samy aktivně zapojovat do pohádky, sledovat reakce zvířat, využívat je při hře či zvířata opatrovat, hlídat či vodit (na vodítku), učí je tyto pohádky pečovat o zvířata, zvládat je, navazovat s nimi kontakt. Vytváříme v nich sounáležitost se vším živým a důležitým aspektem je také uvolnění, radost a legrace, kterou při nich děti- ale i chovatelé zažívají. V pohádkách můžeme využívat mnohem širší škálu působení – od hudební a výtvarné složky, až po složku jazykovou, rytmickou a sociálně psychologickou. Využitím prvků logopedie, rytmizace a kvalitním výběrem klasických pohádek beze ztráty jejich symboliky může tato metoda nabývat terapeutických rozměrů. Zanedbatelný není ani vliv hraní loutkových pohádek se zvířaty na samotné herce ( děti i dospělé v rolích). Často můžeme po počáteční fázi trémy pozorovat velké zklidnění, uvolnění a určitou formu psychické relaxace. Vzhledem k tomu, že dojde k odpoutání pozornosti od sebe samých a vědomá činnost je zaměřena na souhru, živá zvířata, reakce dětí atp., má tato činnost opět pozitivní vliv na všechny zúčastněné. Smích napomáhá uvolnění se, zbavení se ostychu a boří bariéry pocitů méněcennosti. Hraní těchto pohádek dává herci možnost podívat se na svět i sebe sama z jiného úhlu a přiblížit se pravdivému obrazu sebe sama. Zvíře chápe účast v pohádce jako hru ( lov rekvizit či loutek atp.), nepociťuje nudu a nevšímavost okolí. Tyto aspekty často bývají původci psychických problémů zvířat, které mohou vyústit do nevhodného, obtěžujícího chování. I kočka tedy z účasti a hry v pohádce profituje. Pomůcky Pomůckami jsou veškeré kulisy i jmenované hudební nástroje a loutky. Škála použití pomůcek je velmi široká a je obtížné ji specifikovat. Záleží na dramaturgii pohádky a použitých rekvizitách. Nezbytností jsou však škrabadla s tunýlky, proutěné kukaně a pevný stůl krytý ubrusy. Lze využít i průmyslově vyráběné hračky ( třepetalky, myšky, míčky). Nutností je použití vodítka a postroje pro kočku.