Jazykověda jako vědecká disciplína 1. Předmět jazykovědy ˙ Jazykověda (jazykozpyt, lingvistika (lat.), rus. yazykoznanie, yazykovedenie) ˙ Předmět jazykovědy - určení podstaty jazyka a zkoumání jazyka ve všech jeho projevech a aspektech, v jeho fungování a vývoji ˙ Ferdinand de Saussure: "Předmětem jazykovědy je jazyk jako systém znaků". 2. Členění jazykovědy +--------------------------------------------------------------------------------------------+ |obecná lingvistika |speciální lingvistika (dílčí, konkrétní). | |---------------------------------------------+----------------------------------------------| |obecné otázky lidského jazyka |studium jednoho určitého (konkrétního) jazyka | | |nebo skupiny příbuzných jazyků | | | | |---------------------------------------------+----------------------------------------------| |˙ podstata a povaha jazyka |rusistika, ukrajinistika, bohemistika, | | |romanistika, germanistika, anglistika, | |˙ vztah jazyka a společnosti |arabistika, sinologie, hungaristika atd. | | | | |˙ vztah jazyka a myšlení | | | | | |˙ původ jazyka | | | | | |˙ obecné zákony vývoje a fungování | | |jazyka | | | | | |˙ zvláštnosti stavby jazyka | | | | | |˙ historie vědeckého zkoumání jazyka | | | | | |˙ metody zkoumání jazykového materiálu| | | | | |˙ místo jazykovědy v soustavě vědních | | |oborů | | | | | |˙ klasifikace jazyků | | | | | |˙ vznik a vývoj písma atd. | | |---------------------------------------------+----------------------------------------------| |typologická jazykověda |popisná (deskriptivní, |historická | | |synchronní) |(diachronní) | |zkoumá jak příbuzné, tak nepříbuzné jazyky, | | | |srovnává je a určuje vlastnosti a | | | |charakteristiky vlastní všem jazykům | | | |(jazykové univerzálie) nebo nachází jevy | | | |unikátní (unikálie) | | | |---------------------------------------------+-----------------------+----------------------| |Příklad (svahilština): |popisuje jazyková fakta|sledující vývoj jazyka| | |v určité fázi vývoje |v průběhu určitého | | |daného jazyka |časového úseku | | |(nejčastěji fakta | | |ni-na-ku-penda -- "miluji tě" |současného jazyka) | | | | | | |a-ta-ku-penda -- "bude tě milovat" | | | +--------------------------------------------------------------------------------------------+ 3. Základní jazykovědné přístupy a metody +--------------------------------------------------------------------------------------------+ | Hledisko praktické uplatnitelnosti poznatků | |--------------------------------------------------------------------------------------------| |Teoretická jazykověda |Aplikovaná lingvistika | |-------------------------------------------------+------------------------------------------| |blíží se jazykovědě obecné, zahrnuje i teoretické|rozpracovávání metod, které řeší praktické| |postuláty lingvistiky speciální (konkrétní). |úkoly související s užíváním jazyka | +--------------------------------------------------------------------------------------------+ +--------------------------------------------------------------------------------------------+ | Časové hledisko | |--------------------------------------------------------------------------------------------| |Synchronie (řec. "současně, ve stejnou dobu") |Diachronie (řec. "skrze čas") | |----------------------------------------------+---------------------------------------------| |zkoumání jazyka v určitém (ne vždy současném) |postupné zkoumání jazykových jevů v různých | |období jako souhrnu jevů koexistujících na ose|obdobích jejich existence (osa posloupnosti) | |současnosti. |s cílem rekonstruovat jejich vývoj. | |----------------------------------------------+---------------------------------------------| |Synchronní přístup: |Diachronní přístup: | | | | |popisná jazykověda | historická a historickosrovnávací jazykověda| +--------------------------------------------------------------------------------------------+ +--------------------------------------------------------------------------------------------+ | Základní jazykovědné metody | |--------------------------------------------------------------------------------------------| |Popisná metoda |Historickosrovnávací metoda |Konfrontační metoda | |------------------------------+----------------------------+--------------------------------| |popisu a analýze prvků a částí|poznání jazyků v jejich |stanovování shod a rozdílů ve | |jazykového "mechanismu" |historické vývojové dynamice|struktuře dvou nebo více jazyků | | | |(jak příbuzných, tak také | | | |nepříbuzných) v určitém stadiu | | | |jejich vývoje | +--------------------------------------------------------------------------------------------+ metoda (oblast ) popisná historická srovnávací aspekt synchronie 1 jazyk, příbuzné i nepříbuzné skupina jazyky příbuzných jazyků diachronie 1 jazyk, skupina příbuzných jazyků jazykový materiál 4. Vztah jazykovědy k dalším vědním disciplínám 1) společenské vědy literární věda (lingvistika + literární věda + etnografii = filologie) -- jazyk jako prostředek formování a vyjádření obsahu uměleckého díla historie - jazyk jako jeden ze zdrojů poskytujících historické informace archeologie - zkoumá historii na základě věcných pramenů etnografie -- vzájemný vztah. 2) přírodní vědy fyzika (akustika -> fonetika) kybernetika (teorie informací) matematikou - zkoumání kvantitativní stránky jazyka fyziologie, anatomie, medicína -- stavba a funkce řečového aparátu, činnost lidského mozku