Link: OLE-Object-Data JAZYK JAKO SYSTÉMOVĚ-STRUKTURNÍ ÚTVAR systém = organizovaná množina, vzájemně propojené prvky struktura = uspořádaná řada, organizace celku, stavba systém = elementy/jednotky + struktura (Jazyk = slovník + gramatika). Systém je bezprostředně závislý na množství/kvalitě elementů/jednotek, které do něho vstupují, a na vzájemných vztazích mezi nimi. Struktura je nejdůležitější charakteristikou systému. 1. Systém jazyka představuje jednotu stejnorodých, vzájemně podmíněných prvků, struktura je jednotou různorodých prvků v rámci celku. (A. A. Reformatskij) 2. Termínem "struktura" lze označit souhrn jednotek a kategorií vlastních jazyku. Souhrn jazykových vztahů a závislostí můžeme nazvat "systémem" jazyka. Jazyk se pak jeví jako jednota struktury a systému, jež se vzájemně podmiňují a ovlivňují. (B. N. Golovin) 3. Termíny systém a struktura odrážejí jednu a tutéž vlastnost jazyka nahlíženou s protikladných hledisek: z hlediska jednotlivých prvků, jazykových jednotek, tvořících celek, jednotu (systém), a z hlediska tohoto celku, který sestává z jednotlivých prvků a je určitým způsobem organizován (struktura). Systém a strukturu lze charakterizovat jako obecný zákon vnitřní organizace a fungování jazyka (A. S. Melničuk) Jazyk: výrazová rovina (jeho forma) obsahová rovina (jeho obsahová stránka, informace, vyjádřená jazykovými prostředky). Jazykové jednotky: foném - morfém - slovo - věta fonémy - základní stavební jednotky (vyjádřují materiálnost j. - konstitutivní, stavební funkce) morfémy - nejmenší nositelé významu (sémaziologická, sémantická funkce) slova - 1. plní sémaziologickou funkci (vyjadřují pojmový význam; např. neplnovýznamová slova) 2. mohou pojmenovávat konkrétní předměty a jevy (nominativní funkce -- jména, slovesa) věta - komunikativní funkce. Vztahy mezi jazykovými jednotkami se projevují na všech úrovních jazyka (jazyk je systém). Vztahy různých jazykových prvků je spojují do určitých skupin - paradigmat (řec. "vzor, etalon"). paradigmatické - vztahy mezi jazykovými prvky patřícími k jednomu paradigmatu (např. měkké souhlásky, synonyma, odvozená slova, jednočlenné věty atd.) syntagmatické (řec. "stojící, umístěné vedle sebe") - vznikají mezi prvky řeči na lineární úrovni. Hierarchický charakter vztahů - funkce jednotek každé vyšší úrovně v sobě v transformované podobě zahrnuje také funkce jednotek nižších úrovní. obecný jazykový systém = hierarchie systémů (systém systémů): ˙ fonetický ˙ sémantický (morfologický a lexikální) ˙ syntaktický Strukturní vztahy existují jak v rámci každého z daných podsystémů, tak také mezi samotnými podsystémy v rámci celkového systému jazyka. Tabulka č. 1 systém I, II, III = základní jazykové roviny (úrovně, podsystémy) -- mají vlastní jednotky 1, 2 = přechodné úrovně (jednotky sousedních rovin) Jazykové roviny se realizují (materiálně se uskutečňují) v řeči. Jazykové jednotky - 3 úrovně abstrakce: 1. invariantní neboli émická (émová) rovina (foném, morfém, lexém, syntaxém - existují pouze v jazyce). 2. varianty émických jednotek (alo-jednotky, řec. "jiný") - každá invarianta existuje ve formě několika variant (v jazyce i v řeči) -- např. konkrétní slova a jeho formy jako varianty polysémního lexému 3. exempláře jaz. jednotek - užití v konkrétním komunikačním aktu (pouze v řeči). Jazyková úroveň - souhrn paradigmat, z nichž každé v sobě zahrnuje určitý počet invariant. Invarianta se realizuje v souhrnu variant, z nichž každá se může neomezeně užívat, opakovat, realizovat se v řečových aktech. Tabulka č. 2 Studenti skládají zkoušky +--------------------------------------------------------------------------------------------+ |elementy řeči / | základní jednotky |jazykový subsystém|jazykovědná | |jazyka | | |disciplína | | | | | | | |--------------------------------------| | | | |řeči |jazyka| | | |--------------------------------------------------------------------------------------------| | | |--------------------------------------------------------------------------------------------| |/s/ /k/ /o/ /u/ |hláska | |fonetický |fonetika | |/š/ /k/ /i/ | | | | | |------------------+-------------------------------+------+------------------+---------------| |[z] [k] [o] [u] | |foném |fonologický |fonologie | |[š] [k] [y] | | | | | |--------------------------------------------------------------------------------------------| | | |--------------------------------------------------------------------------------------------| |/zkouš/ -- /k/ -- |(alo)morf | |morfologický |morfologie | |/y/ | | | | | |------------------+-------------------------------+------+------------------+---------------| |[zkouš] lexikální | |morfém|morfematický/ |morfematika/ | |m. | | | | | | | | |morfonologický |morfonologie | |[k] derivační m. | | | | | | | | | | | |[y] relační m. | | | | | |--------------------------------------------------------------------------------------------| | | |--------------------------------------------------------------------------------------------| |zkoušky |slovo / slovoforma | |lexíkální |lexikologie | |------------------+-------------------------------+------+------------------+---------------| |zkouška 1. | |lexém | | | |význam. | | | | | | | | | | | | 2. | | | | | |význam | | | | | | | | | | | | 3. | | | | | |význam | | | | | |--------------------------------------------------------------------------------------------| | | |--------------------------------------------------------------------------------------------| |Studenti skládají |výpověď | |syntaktický |syntax | |zkoušky | | | | | |------------------+-------------------------------+------+------------------+---------------| |Nn + Vf + N | |věta | | | +--------------------------------------------------------------------------------------------+