Šíření buddhismu; buddhismus a Řekové; Ašóka Kóšalsko, Káší, Magadha – zvítězila v soupeření států v oblasti středního toku Gangy. 321 př.n.l. – založení dynastie Maurjovců, Čandragupta Maurja, centrem Pátapliputra, rozmach říše, zahrnovala i část Gandháry – na území dnešního Pákistánu a Kašmíru. Gandhára – oblast známá pro různá neortodoxní učení, prostor setkání různých kultur – procházelo tudy jedno z ramen Hedvábné stezky Baktrie – stát „Indo-Řeků“, pozůstatek tažení Alexandra Velikého do Indie (330-325 př.n.l.) o Doklady mince panovníků, dynastie Seleukovců o Vyslanec Megasthenés na dvoře Čandragupty Maurji v Pátaliputře – významné dílo dochované ve fragmentech u ostatních autorů o Vliv řeckého umění na buddhistické – dosavadní anikonismus nahrazen figurálním vyobrazením. Zástupné symboly užívané pro vyobrazení Buddhy – dharmačakra, strom bódhi, stopy chodidel, bílý slon apod. o Literární památky kontaktu Řeků s buddhismem – Otázky Milindovy (viz proseminář) Ašóka (273-232 př.n.l.) o Panovník maurjovské dynastie, podporovatel buddhismu. Legendy hovoří o jeho zprvu krutovládě (tažení proti státu Kalinga), poté obrácení a podpoře buddhismu o Skalní nápisy a sloupy propagující zásady buddhistické etiky/mravnosti – šíla Paňčašíla - pět zásad mravního chování pro laiky (upásaka/upásiká) 1) zdržovat se zabíjení 2) nebrat, co není dáváno 3) vyhnout se nedovolenému pohlavnímu styku 4) zdržovat se nesprávné mluvy – tlachání, pomlouvání, lhaní, křivému svědectví atd. 5) zdržovat se požívání omamných látek Mnichové a mnišky se mají držet dalších pěti pravidel – celkem tedy deset - dašašíla 6) nepřijímat pevnou stravu po poledni 7) vyhýbat se hudbě, tanci, divadlu a jiným radovánkám 8) neužívat voňavky a jiné ozdoby 9) neužívat vysoké a měkké postele 10) vyhýbat se zacházení s penězi a cennostmi Misie na Šrí Lanku Ašókův syn Mahinda a dcera Sanghámitta okolo roku 245 př.n.l., přinesli s sebou také odnož stromu bódhi, kterou zde zasadili. Centrem klášter Mahávihára (dosl. Velký klášter), klášter ortodoxní, théravádové nauky, oproti tomu vznikl klášter Abhajagirivihára (dosl. Klášter na Hoře nebojácnosti) – zde se objevila pudgalaváda a později i mahájánové nauky.