Německý expresionismus a kammerspiel Německý expresionismus a kammerspiel Východiska: • Expresionismus – avantgardistické hnutí, založené v Mnichově kolem roku 1910 jako reakce na impresionismus a naturalismus • Zejména malířství, také hudba a literatura • Okolnosti hospodářské a politické v rámci německé kinematografie – UFA - filmový kartel seskupující všechny velké výrobce, vznik na konci I. světové války – r. 1917 – V rámci Evropy bezkonkurenční vybavení ateliérů – Tvorba výpravných filmů (dědictví italské kinematografie) Německý expresionismus a kammerspiel • Kabinet doktora Caligariho (Das Kabinett des Dr. Caligari, Německo 1920) • režie: Robert Wiene • scénář: Carl Mayer, Hans Janowitz • kamera: Willy Hameister • scéna: Hermann Warm, Walter Reimann, Walter Röhrig (expresionističtí malíři ze skupiny Der Sturm) • Prostředí nervových sanatorií, sexuální zločiny, obrazy pouťových atrakcí Německý expresionismus a kammerspiel • Dekorace se vyznačují deformovanou perspektivou, ostrými úhly, bizarními geometrickými tvary a nápadnými tonálními kontrasty. • Takto prezentovaný vnější svět má být obrazem duše člověka, který se ocitl v ohrožení a depresi z vývoje celé společnosti. • Důraz na výtvarnou stránku filmu se projevil také na výkonech herců, kteří se pohybovali před kamerou po vytyčených liniích a podle potřeby zrychlovali své pohyby, případně v nich ustrnuli. • http://www.youtube.com/watch?v=HMIXcDYH0Io&feature=related Německý expresionismus a kammerspiel • Významná díla německého expresionismu následující po filmu Kabinet doktora Caligariho: – Unavená smrt (r. Fritz Lang, 1921) – Golem (r. Paul Wegener, 1915, 1917, 1920) – Varovné stíny (r. Artur Robinson, 1923) - Upír Nosferatu (r. Friedrich Wilhelm Murnau, 1921; scénáristou významná osobnost - Carl Mayer http://www.youtube.com/watch?v=rcyzubFvBsA(0:30) http://www.youtube.com/watch?v=K1KO55JBuFE (Herzog, 1979) - Kabinet voskových figurín (r. Paul Leni, 1924) http://www.youtube.com/watch?v=iNTuHjq64RA Německý expresionismus a kammerspiel • Hrůza, fantastičnost, zločin • Hrdiny byli většinou vyšinutí jedinci, monstra • Subjektivní vidění světa • Deformovaná metafora – úzkost z budoucnosti Německý expresionismus a kammerspiel Carl Mayer teoretik tzv. kammerspielu, tvůrce scénáře k filmu Poslední štace • Kammerspiel - návrat k realismu zájem o obyčejného hrdinu (vliv literárního naturalismu) sociální determinace přímočará dějová akce – jednota času jednota místa střízlivost hereckého projevu neúprosnost osudu Poslední štace (Fridrich Wilhelm Murnau, Německo, 1924) http://www.youtube.com/watch?v=VKEDZQ21FCA&feature=PlayList&p=A26C41CF7CD25523&playnext=1&playnext_ from=PL&index=25 Zadní schody (Leopold Jessner), Silvestrovská noc, Střepy (Lupu Pick) Německý expresionismus • Fritz Lang • Unavená smrt (1921) – epizodický film (tři epizody mileneckého příběhu, kterým personifikovaná smrt povolí, aby opakovaně prožili svůj osud) - využití stylizovaných architektonických dekorací (tvůrci Caligariho); natáčení v exteriérech - dramatický motiv osudovosti http://www.youtube.com/watch?v=XkZAtUlKaYo Fritz Lang Německý expresionismus • Fritz Lang • Doktor Mabuse, dobrodruh (1922) - expresionismus výpravy propojen s kriminální dějovou zápletkou - hlavní postava má společné rysy s Fantomasem. Mabuse je génius zločinu a zároveň prostý smrtelník ovládaný vlnami vášně. - Oproti postavám z expresionistických filmů se nejedná o přízrak - Typický expresionistický motiv – psychiatrická léčebna - Sociálně kritický akcent Německý expresionismus • Fritz Lang • Neibelungové (1924) – v produkci UFA – velkovýpravná adaptace legendární německé epopeje – dramatická okázalost – výtvarnost – dílo je spíše oživlou architekturou, výtvarné pojetí masek a kostýmů – http://www.youtube.com/watch?v=zu-J9ewSDrc&feature=related Německý expresionismus • Fritz Lang • Metropolis (1927) – Katastrofická vize budoucnosti (děj umístěn do roku 2026) – Sociální utopie(kritizovaná levicovými intelektuály) – Alegorie na alegorii mýtu o babylónské věži – Ambiciózní projekt produkce UFA, která chtěla konkurovat holywoodským studiím – Předimenzovaný rozpočet vedl k opaku: krachující Ufu zachránila až finanční podpora z Hollywoodu posilující tak v Německu posílil vlastní postavení na trhu. Americká distribuce také figuruje za prvními zásahy do originálního sestřihu filmu, po nichž následovaly další – Sociální akcent - masy dělníků totiž žijí pod zemí a obsluhují stroje,aby smetánka na povrchu mohla bezstarostně žít – http://www.youtube.com/watch?v=GzINI3au9q0&feature=related Německý kammerspiel Vliv na • dílo Josefa von Sterberga • francouzský poetický realismus Juliena Duviviera a Marcela Carného • v kontextu českého filmu na sociálně kritický film Carla Junghanse – Takový je život. Román pražské pradleny(1929),příp. A život jde dál (1935)