Prerafaelité na nových cestách Od původních ideálů k estetismu Dante Gabriel Rossetti, Svatý Grál, 1864 Hlavní zdroje • Tim Barringer, Reading the Pre-Raphaelites. New Haven 1999 • Lionel Lambourne, The Aesthetic Movement. London 1996. Dante Gabriel Rossetti Monna Vanna 1866, 1873 D. G. Rossetti, La Pia de Tolomei, 1868 Oscar Wilde o malířství • Kritik umělcem (dialog), 1891 Gilbert: „Nepravím, že malíř a básník si nemohou obrati tentýž předmět. Činili tak vždy a budou tak vždycky činiti. Kdežto však básník může býti malířský nebo nikoli, jak chce, malíř musí býti vždycky malířský. Neboť malíř jest omezen nikoli na to, co vidí v přírodě, nýbrž na to, co je možno spatřiti na plátně.“ • Úpadek lhaní (dialog), 1889 Vivian: „(...) život napodobuje umění mnohem více, nežli umění napodobuje život. Viděli jsme všichni ve své vlastní době v Anglii, jak jistý podivný a okouzlující typ krásy, objevený a zdůrazněný dvěma imaginativními malíři, do té míry působil na život, že ať jdeme kamkoli do sourkomé sbírky, nebo do uměleckého salonu, vidíme všude to mystické oko Rossettiho snu, dlouhé bělostné hrdlo, zvláštní čtverečnou čelist, uvolněný tmavý vlas, jejž tak vřele miloval (...)“ Zdroj: O. Wilde, Intence (přel. L. Rovenský). Praha 1919, s. 54, 150. Zánik bratrstva v l. 1853-1855 Z básně Christine Rossetti (1853) P.R.B. se rozpadá Neboť Woolner opéká kotlety v Austrálii A Holman Hunt se odebral do země Cheopse D. G. Rossetti odmítá vulgární pohledy A konečně on, velký šampión Millais Který dosáhl hodnosti akademie Zakončuje svoji signaturu A.R.A. Tak ústí řeky do věčného moře Tak musí cenné plody spadnout, když přezrají A tak také P.R.B., protože jeho běh skončil John Everett Millais Slepá dívka 1856 J. E. Millais Podzimní listy 1856 J. E. Millais, Jaro (Květy jabloní) 1856-59 Pozdní Millais Studený říjen, 1870 Autoportrét, nedat. Dante Gabriel Rossetti Autoportrét, 1855 Edward Burne-Jones na fotografii z r. 1890 D. G. Rossetti, Svatba sv. Jiří a princezny ze Sáby, 1856 D. G. Rossetti a Elisabeth Siddall D. G. Rossetti, Umělec – sezení pro Elisabeth Siddall, 1853 Elisabeth Siddall, The Lady of Shalott, 1853 William Holman Hunt The Lady of Shalott 1889-1892 Elisabeth Siddall, Pippa jde kolem lehkých žen, 1854 J. E. Millais Pippa 1876 D. G. Rossetti Beata Beatrix 1864-1870 D. G. Rossetti Bocca Baciata 1859 D. G. Rossetti Lady Lillith 1868 Inspirační zdroj Rossettiho: „postrafaelitské malířství“ Benátčanů Paolo Veronese, Svatba v Káni Galilejské, detail, 1571-1572 Tizian, Flóra, 1515-1520 Synestézie D. G. Rossetti Modrá místnost 1865 Estetismus • Základem e-u byla idea umění pro umění (l´art pour l´art), které si stačí samo a nevztahuje se k tématům nebo diskuzím vnějšího světa. Odmítá tedy služebnost umění mimouměleckým cílům. • E. nebyl hnutím, nýbrž spíše stavem ducha, který spojoval umělce různých oborů. • Lartpourlartismus ve Francii: Charles Baudelaire, Henri Brémond, v Anglii: Algernon Charles Swinburne, Walter Pater, Oscar Wilde Algernon Charles Swinburne (1837-1909) básník a kritik Zásady estetismu: • „Art for art´s sake.“ • Umění nesmí být zastáncem náboženství, obhájcem povin-ností, služkou faktů, nebo hlasatelem morálky. • Umění si má vystačit se svou vlastní krásou, která vyplývá z jasné formy, tělesné smyslo-vosti nebo čisté myšlenky. D. G. Rossetti, Portrét Swinburna, 1860 D. G. Rossetti Veronica Veronese 1872 James Mc Neill Whistler Paví pokoj pro průmyslníka Fredericka Leylanda, Londýn, 1875-1877 Bohéma a erotika D. G. Rossetti Astarte Syriaca 1875-1877 D. G. Rossetti Venus Verticordia 1864-1868 D. G. Rossetti, Venus Verticordia Jeho sonet v jambickém pentametru na rámu obrazu She hath the apple in her hand for thee, Yet almost in her heart would hold it back; She muses, with her eyes upon the track Of that which in thy spirit they can see. Haply, 'Behold, he is at peace,' saith she; 'Alas! the apple for his lips, - the dart That follows its brief sweetness to his heart, - The wandering of his feet perpetually.' A little space her glance is still and coy; But if she gets the fruit that works her spell, Those eyes shall flame as for her Phrygian boy. Then shall her bird's strained throat woe foretell, And as far seas moan as a single shell, And her grove glow with love-lit fires of Troy. Frederick Sandys Medea 1864-1868 William a Jane Morrisovi Jane Morris na fotografii D. G. Rossetti, Proserpina, 1874 William Morris Královna Guinevera 1858 W. Morris, závěs s pavími a dračími motivy, 1878 W. Morris a E. Burne-Jones, Flóra, tapisérie, 1885